BESTSELLER underskriver ny, udvidet International Accord for arbejdssikkerhed i Pakistan

BESTSELLER bekræfter - sammen med øvrige, førende modermærker - sin støtte til en ny ’International Accord for Health and Safety in the Textile and Garment Industry’, som nu udvides i Pakistan.

Den nye Accord er en juridisk bindende forpligtelse til at sikre sikkerheden for tekstilarbejdspladser i Pakistan. Og det er efterfølgeren til Bangladesh Accord, som ved at hæve arbejdspladsstandarderne i Bangladeshs beklædningsindustri har beskyttet millioner af arbejderes sundhed og sikkerhed - samtidig med at tilliden til Bangladesh som en sikker indkøbsregion er forbedret.

Som medlem af styregruppen for den internationale aftale har BESTSELLER sammen med andre underskrivere og nationale interessenter arbejdet for at sikre et landespecifikt aftaleprogram i Pakistan, skræddersyet til behovene i regionen. Og BESTSELLER glæder sig over, at man er lykkedes med at udarbejde en ny Accord, som alle tekstil- og detailvirksomheder kan tilslutte sig.

-Vi er stolte over den nye Pakistan-aftale og vores engagement i det nye sikkerhedsprogram. Vi mener at samarbejde med flere interessenter – baseret på de individuelle landes specifikke kontekst og forhold – er den bedste måde at sikre arbejdsmiljø og sikkerhed for alle tekstilarbejdere, siger Felicity Tapsell, Head of Responsible Sourcing hos BESTSELLER.

Den nye overenskomst omfatter alle nøglefunktioner i den internationale Accord: Uafhængige sikkerhedsinspektioner for at imødegå identificerede brand-, elektriske, strukturelle og kedelfarer, overvågning og understøttende afhjælpning, uddannelse af sikkerhedsudvalget og bevidsthedsprogram for arbejdernes sikkerhed, en uafhængig klagemekanisme, en forpligtelse til bred gennemsigtighed og lokal kapacitetsopbygning for at styrke en kultur for sundhed og sikkerhed i industrien.

Samarbejde mellem brands og leverandører

BESTSELLER anerkender, at mange pakistanske tekstil- og beklædningsproducenter allerede har foretaget betydelige investeringer i brand- og bygningssikkerhed i de seneste år.

Pakistan-aftalen giver mulighed for både at øge synligheden af disse bestræbelser og for at uddybe og udvide dem i hele Pakistans beklædnings- og tekstilsektor. Ligesom den kan og støtte udviklingen af Pakistan som en attraktiv og god samarbejdspartner for globale retail- og tekstilvirksomheder.

BESTSELLER er sammen med alle Accord-mærkeunderskrivere forpligtet til at støtte sine leverandører i at opfylde Pakistans Accord-standarder.

-Vi er glade for at kunne bekræfte vores forpligtelse til Pakistan-aftalen, og vi opfordrer alle rundt om i verden til at underskrive den og tilslutte sig en kollektiv forpligtelse til at hæve sikkerhedsstandarderne for arbejdere i den pakistanske beklædningsindustri. Vi ser frem til vores fortsatte dialog med vores leverandører i Pakistan i de kommende uger, efterhånden som etableringen af Accord-programmet går fremad, uddyber Felicity Tapsell.

Om den International Accord

• Den ’International Accord for Health and Safety in the Textile and Garment Industry’ blev introduceret i Bangladesh i 2013.
  • Det er en juridisk bindende aftale mellem 190globale mærker og forhandlere, IndustriALL Global Union og UNI Global Union, og otte af deres bangladeshiske tilknyttede fagforeninger om at arbejde hen imod en sikker og sund beklædnings- og tekstilindustri.
  • Med underskrivelsen af den internationale aftale i september 2021 blev brands enige om at udvide dette vitale arbejde til andre lande.

Om BESTSELLERs fremskridt under Bangladesh-aftalen

• En central del af BESTSELLERs bæredygtighedsstrategi er Fair For All, som definerer virksomhedens initiativer for at sikre de højeste standarder for menneskerettigheder og arbejdersikkerhed i sin forsyningskæde.
  • Inden 2025 har BESTSELLER forpligtet sig til at hente 75 procent af alle produktordrer fra leverandører, der er højt vurderet i sin bæredygtighedsevaluering.
  • I 2020 blev Bangladesh-aftalens aktiviteter overført til RMG Sustainability Council (RSC), en national platform med internationale mærker, producenter og fagforeninger i trepartsbestyrelsen. BESTSELLER er i bestyrelsen for RSC
  • I maj 2021 rapporterede Accord, at 1.272 af de 1.600 fabrikker, der er omfattet af RSC, har udbedret 91-100 procent af de problemer, der er identificeret af uafhængige inspektører. 100 procent af BESTSELLERs leverandører i Bangladesh er omfattet af RSC.
  • Ved udgangen af andet kvartal af 2022 havde BESTSELLERs leverandører i Bangladesh en gennemsnitlig uafhængigt verificeret udbedringsrate på 88 procent, og 84 af fabrikkerne gennemførte sikkerhedstræning.
  • Læs mere om, hvordan BESTSELLER arbejder for at sikre høje standarder i vores forsyningskæde på vores hjemmeside bestseller.com/sustainability/fair-for-all

Om BESTSELLER i Pakistan

• Pakistan er et af de fem største indkøbslande, BESTSELLER henter produkter fra.
  • I 2022 åbnede BESTSELLER et nyt indkøbskontor i Lahore, Pakistan. Muliggør tilstedeværelse på jorden for at lette tættere relationer med forsyningskædepartnere.
  • I 2022 donerede BESTSELLER Foundation USD 50.000 til at støtte oversvømmelsesindsatsen