Madlavningen er under stort pres

Vores madkultur udspiller sig i en travl hverdag, hvor det hjemmelavede måltid stadig oftere må vige for hverdagens andre gøremål. Det fremgår klart af Madkulturens årlige undersøgelse af danskernes madvaner, som udkommer i dag. Færre aftensmåltider bliver lavet hjemme i køkkenerne, og når de gør, er erde mindre hjemmelavede end tidligere. Tre ud af fire måltider ertilberedt med brug af convenience, der kan være alt fra frysepizza til færdigsnittet kål.
”Udviklingen væk fra hjemmelavet mad er overordnet set dårligt nyt for velsmag, sundhed og klimahensyn.For på de parametre vinder den hjemmelavede mad, viser undersøgelsen. Men samtidig ser vi en udvikling af gode convenience-produkter, der faktisk understøtter madlavningen frem for at erstatte den. De kan være med til at lette madlavningen, uden at vi fjerner os helt fra råvarerne og opgaverne i køkkenet”, siger Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen.
Børnene er mindre med i køkkenet
Tid spiller en afgørende rolle for vores indsats i køkkeneti en travl hverdag. Over halvdelen af os planlægger, hvad vi skal spise samme dag – og hver fjerde først, når vi er blevet sultne.
Mange savner opfindsomhed, og de fleste holder sig til velkendte retter, der kan laves på kort tid. Det betyder også, at færre giver sig tid til at inddrage børnene i madlavningen. På en typisk aften er det nu mindre end hver tiende børnefamilie, der har børn med i køkkenet.
”Det er meget bekymrende, at vi ikke får givet en god kultur for madlavning videre til vores børn. For løsningen på store udfordringer som klimakrise, fødevareusikkerhed og folkesundhed afhænger på mange måder af, at nutidens børn og unge bliver klædt på til at træffe gode madvalg”, mener Judith Kyst.
Særlig vigtigt i krisetider
En stærk kultur for madlavning er afgørende i forhold til flere aktuelle kriser,som kalder på omstilling af madvanerne. Det gælder ikke mindst klimakrisen.
“Madkulturens undersøgelse viser, at syv ud af ti danskere gerne vil spise mere klimavenligt.Ogfor at omsætte dettil praksisskal vi ikke kun have viden og motivation, men ogsåerfaringer og rutine i madlavning”,forklarer Judith Kyst.
Det gælder fx, hvis kødet skal spille en mindre rolle i aftensmåltiderne. På det punkt matcher danskernes evne til at omstille sig ikke voresambitioner, hvilketviser sig ved, at vi i 2022 spiser kød til aftensmad lige så ofte som for syv år siden.
Samtidig har vi som forbrugere sværeres ved at vurdere indholdet og kvaliteten af convenience- produkterne jo mere færdiglavede de bliver, og halvdelen af os finder det umuligt at afgøre, om vores færdigret er klimavenlig eller ej.
”Både når det handler om klimakrise og stigende fødevarepriser er det afgørende, at vi har erfaring med madlavning og en fornemmelse af råvaren, så vi kan omstille og udskifte, uden at det går ud over sundheden og glæden ved maden”, slutter Judith Kyst.
MADKULTUR22
Madkultur22 udgives af Madkulturen, der er en videns- og forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevare, Landbrug og Fiskeri.
Årets undersøgelse har fokus på madlavningen og bygger på 2.158 besvarelser fra et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.
Nøgleord
Kontakter
Hanibal HoffPresseansvarlig
Ved spørgsmål til Madkulturen
Billeder
Links
Information om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Vores mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse store samfundsudfordringer. Det gør vi gennem partnerskaber og projekter, som øger danskernes muligheder og færdigheder i relation mad og måltider. Læs mere på madkulturen.dk.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum