DI Fødevarer

DI Fødevarers årsdag 2022: Fødevarer i en forandret verden

Corona, klima, korn, krise, konflikt og krig. Alt får konsekvenser for virksomhederne og for hvad der lander på forbrugernes tallerken. Energi- og fødevarepolitik er nu også sikkerhedspolitik. Konflikter som den i Ukraine rammer erhvervslivet med gennembrudte forsyningskæder, manglende afsætning og generel markedsuro og inflation. Det er de brændende temaer, som eksperter og branchefolk drøfter på DI Fødevarer årsdag.

Pressen inviteres til

DI Fødevarers årsdag 2022,

Torsdag den 17. november kl. 10.00-13.00,

Dansk Industri, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V

Og det handler ikke kun om eksport. Det vi står i nu, påvirker alle dagsordener på fødevareområdet: Bæredygtighed, klimaindsats og sundhed, som er sat ind i nye rammer og kræver handling med fornyet styrke.

Med på scenen på årsdagen er en lang række fødevareproducenter, detailhandelen og eksperter inden for blandt andet energi, pandemi og forsvar. Studievært Charlotte Beder, TV2/News er ordstyrer hele dagen.

Cyrille Fillot, Global food strategist, Rabobank

Resiliens er tidens buzzword i fødevaresektoren. Virksomheder fokuserer på det korte sigt på at bevare marginer ved at flytte ressourcer rundt og ved at være meget opmærksomme på omkostninger og prissætning over for kunderne. Mange af de udfordringer, der påvirker ydeevnen på kort sigt, vil også være vigtige faktorer i planlægningen på lang sigt. Virksomheder bør fortsætte med at lede efter robusthed. Så hvad er der på menuen af muligheder for fødevarevirksomheder?

Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør, Dansk Industri

Hvordan kan virksomheder i Danmark drive forretning under de nationale og internationale kriser som hersker lige nu? Hvad er DI’s ønsker til en kommende regering?

Leif Nielsen, branchedirektør, DI Fødevarer

Hvordan støtter vi bedst op om det danske fødevareerhverv, som er udfordret på energi, fødevarepriser og forbrugernes ændrede adfærd. Ser vi ind i en fødevarekrise som er længere end hidtil set.

Helle Müller Petersen, landedirektør DK, Arla Foods og René Normann Christensen, CEO Kohberg

Hvor står fødevarebranchen lige nu, og dermed hvilke konkrete udfordringer står producenterne med?

Lone Simonsen, professor, Roskilde Universitet

Er Corona et overstået kapitel eller skal vi indstille os på lignende pandemier?

Brian Vad Mathiesen, professor, Aalborg Universitet

Hvordan balancerer vi det kortsigtede perspektiv, hvor vi står midt i en energikrise, med behovet for grøn omstilling og massiv reduktion af klimagasser?

Kontakter

Kontakt pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk eller chefkonsulent i DI Fødevarer Tina Hammer, tlf. 28432628, e-mail tich@di.dk.

Information om DI Fødevarer

DI Fødevarer

DI Fødevarer er en brancheorganisation under Dansk Industri med 260 medlemmer – lige fra små iværksættere til de største globale danske fødevarevirksomheder, som producerer alt fra lakridspiber til laksemousse.

I DI Fødevarer arbejder vi for at organisere og fremme fødevarevirksomheder. Vi vil gøre Danmark til verdens mest attraktive land for fødevarevirksomheder at arbejde i og ud fra, så de kan bidrage mest muligt til et stærkt og cirkulært samfund.

Følg pressemeddelelser fra DI Fødevarer

Flere pressemeddelelser fra DI Fødevarer

DI Fødevarers årsdag 2023: Hvordan skaber vi fremtidens fødevarer?10.11.2023 14:49:32 CET | Pressemeddelelse

Morgendagens fødevarer er højt på dagsordenen, i en tid hvor fødevarevirksomheder har høje ambitioner om bæredygtighed – og hvor de globale risici aldrig har være større. Fremfor alt – hvordan forener virksomhederne de store udfordringerne med forbrugernes ønsker? Dette er de centrale temaer på DI Fødevarers årsdag 2023, hvor fødevarerminister Jacob Jensen, fagfolk, erhvervsfolk og politikere drøfter løsninger.