
Ny analyse: Prispres får danskerne til at ændre forbrugsvaner

Er du begyndt at bruge tilbudsapps og kigge de tilbudsaviser igennem, som du før smed i skraldespanden?
Du er ikke alene. Nye tal viser, at danskerne i stigende grad ændrer forbrugsvaner, som konsekvens af stigende priser, mindre rådighedsbeløb og usikkerhed omkring de økonomiske udsigter. 57 procent af os bruger nu tilbudsapps og tilbudsaviser, når vi planlægger indkøb mod 47 procent i februar. 79 procent versus 67 procent i februar svarer, at de er mere opmærksomme på priser, og 62 procent bekræfter, at de har ændret indkøbsvaner mod 44 procent i februar. En stigning på 18 procentpoint. Tal, som understreger, at forbrugerne nu for alvor er begyndt at agere på de økonomiske udfordringer.
Vi handler på bekymringen
ALDImeter, der to-tre gange årligt tager pulsen på danskernes hverdag, viser, at 49 procent giver udtryk for, at de stresser over færre penge til uforudsete udgifter, og 37 procent oplever, at de højere forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet. At de danske forbrugere nu tager handsken op og ændrer indkøbsvaner er en helt tydelig tendens, fortæller Kristian Jørgensen, data- og forbrugerekspert fra Aldi Danmark:
”Allerede for et halvt år siden var vi danskere bekymrede for den økonomiske situation og de stigende forbrugerpriser. Forskellen fra dengang til nu er, at nu følger adfærdsændringen helt tydeligt med.”
Også de varer, som kunderne lægger i indkøbskurven, afspejler den øgede bekymring og prisbevidsthed.
”Vi kan se det i butikkerne, hvor vores kunder går målrettet efter tilbudsvarer – og fx de ”lykkeposer”, som vi tilbyder i samarbejde med Too Good To Go. Vi møder nye kunder i butikkerne, der har fået øjnene op for Aldi – med stor sandsynlighed fordi de i højere grad orienterer sig efter pris. Vi kan også se, at flere danskere kigger aktivt på prisen, når de handler. Flere danskere træffer prissmarte indkøbsvalg, en udvikling som bekræftes af, at flere og flere vælger discountbutikkerne fremfor supermarkedet.”
Skær ned, men gør det med helhedsperspektiv
At forbrugerne nu i højere grad begynder at ændre adfærd i forhold til prisstigningerne, er godt, mener forbrugerøkonom Lene Okholm og henviser til, at danskerne ifølge ALDImeter tilpasser både ferie-, indkøbs- og fornøjelsesbudgettet.
“Dagligvareindkøb spiller en vigtig rolle for vores pengepung og hverdagsøkonomi, og her kan vi dagligt eller ugentligt handle på vores bekymring. Men det er stadig vigtigt at se på andre kilder til besparelser, så måltider og madpakker ikke er det eneste, der holder for”.
Stigninger på el, husleje, gas og vand er udgifter, som er svære at angribe som forbruger og kan derfor skabe frustration og bekymring.
”Det er vigtigt at tage fat om noget, man føler giver mening, og som man kan se resultatet af forholdsvist hurtigt. Spred de nødvendige besparelser ud over flere områder og overvej, at det kan være alvorligt, hvis man trækker sig fra sociale aktiviteter og isolerer sig af frygt for at bruge penge. Det er en kedelig tendens, der kan have store og langsigtede konsekvenser for mange, både unge og ældre,” pointerer Lene Okholm. Hun råder til at lave flere madaftener sammen og arrangere flere ture sammen, som ikke koster noget. Fx er det tit lettere at få familien med på skovtur, hvis også venner og bekendte dukker op.
ALDImeter – udvikling i danskernes livskvalitet, forbrugs- og indkøbsvaner det seneste halve år:
Kilder: ALDImeter, 2.121 interviews gennemført af YouGov for ALDI Danmark d. 2.-19. august 2022 og ALDImeter, 2.000 interviews gennemført af YouGov for ALDI Danmark d. 21.-24. februar 2022 |
Om ALDImeter:
Dagligvarekæden Aldi analyserer danskerne i en omfattende forbrugerundersøgelse flere gange årligt. Målet er at blive klogere på danskernes hverdag og dele viden om, hvad de tænker, hvordan de handler, og hvad der påvirker dem. Denne undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2.121 CAWI-interview med danskere i alderen 18-65+ år i perioden 2. – 19. august 2022. Data fra ALDImeter er til rådighed på www.aldi.dk/aldimeter.
Nøgleord
Kontakter
Louise Wendelbo
Pressekontakt
presse@aldi.dk
+45 28 44 77 56
Signe Kamper Kankelborg
Pressekontakt
signe.kankelborg@aldi.dk
23 32 85 77
Billeder

Information om ALDI Danmark
Aldi Danmark åbnede sin første butik i 1977 og var den første discountkæde i Danmark. I dag er der 190 Aldi-butikker over hele landet og ca. 2.800 medarbejdere. Grundtanken i Aldi er at tilbyde et nøje udvalgt sortiment af dagligvarer i god kvalitet til den lavest mulige pris. For at styrke Aldi’s position i Danmark og imødekomme kundens behov i dag og i fremtiden har Aldi Danmark siden 2018 arbejdet målrettet på at modernisere og udvide butiksnettet samt tilpasse varesortimentet med bl.a. flere kendte brands kombineret med stærke private label produkter og et større fokus på bæredygtighed og økologi. Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen, som er repræsenteret i ni europæiske lande og beskæftiger flere end 80.000 ansatte.
Følg pressemeddelelser fra ALDI Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ALDI Danmark
Ophørsudsalg i ALDI: I november lukker de sidste butikker – spar op til 70 %30.10.2023 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
15 ALDI-butikker på Fyn og i det sydlige Jylland - de sidste på dansk jord - starter ophørsudsalg fredag den 24. november. Kunderne kan spare helt op til 70 % i sidste åbningsuge. Sidste åbningsdag er senest torsdag den 30. november. Butikkerne kan dog lukke tidligere, hvis der bliver udsolgt før.
ALDIs handel med REMA 1000 er godkendt30.8.2023 14:14:35 CEST | Pressemeddelelse
Salget af 114 ALDI-butikker og tre logistikcentre til REMA 1000 Danmark er nu godkendt af de danske konkurrencemyndigheder. Butikkerne overdrages i løbet af ca. tre måneder.
ALDI Danmarks årsregnskab 202230.6.2023 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
ALDI Danmark offentliggør i dag sit årsregnskab for 2022. ALDI Danmark løftede omsætningen i et udfordrende år, der var præget af stigende indkøbspriser og omkostningspres samt hensættelser forbundet med den igangværende udtræden af det danske marked.
Stop Spild Lokalt modtager stor donation fra ALDI27.2.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Inventar fra lukkede ALDI-butikker vil kraftigt forbedre brugeroplevelsen i de såkaldte Madoaser, som madspildsorganisationen Stop Spild Lokalt driver over hele landet. ALDI donerer nemlig reoler, kølebokse og andet inventar fra 15 butikker i forbindelse med kædens exit fra Danmark.
ALDI afhænder 16 butikker og afslutter salgsproces9.2.2023 10:21:24 CET | Pressemeddelelse
ALDI har indgået aftaler med Salling Group, Lidl og Coop, der overtager 16 butikker og 134 medarbejdere. Solgte butikker holder åben frem til overdragelsen, mens ALDI lukker øvrige butikker som tidligere meddelt.