ALDI Danmark

2020 blev et godt år for Aldi i Danmark

Del
Markant fremgang på 2020-resultatet har vendt udviklingen for dagligvarekæden Aldi. Således viser Aldi Danmarks årsregnskab for 2020, at dagligvarekæden forbedrer sit resultat med 170 mio. kroner ift. 2019 – en forbedring på hele 33%.
Foto: Aldi Danmarks transformation ses tydeligt i gadebilledet i de byer, hvor dagligvarekæden i disse år åbner nye og større butikker på attraktive placeringer (PR-foto)
Foto: Aldi Danmarks transformation ses tydeligt i gadebilledet i de byer, hvor dagligvarekæden i disse år åbner nye og større butikker på attraktive placeringer (PR-foto)

Dagligvarekæden Aldi Danmark kom styrket ud af 2020 med et nettoresultat, som var 170 mio. kr. bedre end i 2019. Med vækst i både omsætning og indtjening viser regnskabsåret en tydelig fremgang på det ordinære resultat og en markant forbedring i driften. Hertil kommer en generel fremgang i dagligvarebranchen som konsekvens af corona. Den positive udvikling ændrer dog ikke på, at Aldi Danmark også i 2020 samlet set leverer et betydeligt underskud. Det viser virksomhedens årsregnskab for 2020, som offentliggøres i dag.

Underskuddet skyldes især Aldi Danmarks store investeringer i udvidelse og modernisering af butiksnettet, hvor gamle og nedslidte butikker udvides og i mange tilfælde flyttes til bedre placeringer. Samtidig åbner Aldi nye butikker over hele landet. De nye og moderne butikker er en central del af den revitaliseringsplan, som Aldi Danmark iværksatte i 2018 med adm. direktør Finn Tang ved roret. Strategien og de nødvendige investeringer er nøje afstemt med Aldi Danmarks ejere.

”Efter flere år med udfordringer er det lykkes os at vende udviklingen, så vi i 2020 leverer et resultat, der er 33% bedre end i 2019. Revitaliseringsplanen følger den forventede timeline, og med baggrund i de investeringer og tiltag, der er foretaget i regnskabsåret, er resultatet bedre end forventet,” siger adm. direktør i Aldi Danmark, Finn Tang, og uddyber:

”2020 var på mange måder et særligt år. Vores butikker har haft åbent gennem alle nedlukninger, og det har krævet stor omstillingsparathed, især fra vores butikspersonale, at overholde alle de nye regler og restriktioner og sikre tryghed for kunder og kolleger. Samtidig har de formået at effektivisere driften, og det mærkes tydeligt på regnskabet.”

Fra minus til plus
Det er ikke nogen hemmelighed, at Aldi, som i 2020 kunne fejre 43-års fødselsdag i Danmark, i en årrække har haft svært ved at drive en rentabel forretning i Danmark. Men i 2018 igangsatte adm. direktør, Finn Tang, en revitaliseringsplan for hele virksomheden, og nu er alle sejl sat til for gå fra minus til plus.

”Det lyder måske mærkeligt, at man kan være tilfreds med et trecifret millionunderskud, men for os er det et vendepunkt og en markant milepæl. Vi følger vores langsigtede plan om at gå fra minus til plus, og første skridt var så at sige at få sat en prop i hullet,” påpeger Finn Tang.

”Vores primære mål er fortsat at øge omsætningen, og i hele organisationen arbejder vi benhårdt på en række tiltag med netop dette fokus. Det er et langt, sejt træk, som både forudsætter et state-of-the-art butikskoncept, en effektiv organisation og et markant løft af vores brand og omdømme.”

En helt central del af revitaliseringsplanen handler om at opdatere og udvide butiksnettet, hvor omsætningen fortsat lider under et stort antal nedslidte og utidssvarende butikker. Samtidig har Aldi Danmark under overskriften Simply Aldi – Powered by People fokus på at tiltrække, udvikle og fastholde de mennesker, der skal bringe strategien til live.

Sideløbende med den store indsats for at effektivisere driften, rekruttere de rette kompetencer og levere et bedre produkt til kunderne har Aldis ejendomsafdeling arbejdet benhårdt for at holde skruen i vandet på den ambitiøse ekspansionsstrategi. Således kunne Aldi Danmark i 2020 – på trods af corona og de udfordringer, pandemien affødte – slå dørene op til 11 store og flotte butikker med Aldis nye butikskoncept.

Investeringer i mursten, mennesker og IT
”Vi kommer ud af 2020 med 170 mio. mere på bundlinjen, men altså fortsat med et markant underskud på minus 342 mio. kr. Vi er ikke i mål endnu, men vi er godt på vej, og vi kan se, at den positive udvikling er fortsat i de første måneder af 2021,” siger Osman Kayhan, økonomidirektør i Aldi Danmark.

Med til historien hører også, at Aldi i 2020 ligeledes har investeret massivt i at løfte virksomheden teknologisk.

”Det er en spændende teknologisk transformation, som vi for alvor har taget hul på i 2020. De investeringer, vi laver nu, skal være med til at sikre, at vi bliver en rentabel forretning på den lange bane,” fortsætter Osman Kayhan.

Som en del af Aldi Danmarks revitaliseringsplan valgte ledelsen desuden i 2020 at foretage en række nødvendige tilpasninger i organisationen, som forventes at bidrage positivt til driftsøkonomien fra 2021.

Den igangsatte revitaliseringsplan for Aldi Danmark er uændret og forventes at øge markedsandelen i de kommende år. Der vil således fortsat ske betydelige investeringer i butiksnettet, medarbejderstab mv., hvilket vil belaste de kommende årsresultater.


Vi går en lys tid i møde
Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen med store synergifordele og videndeling på tværs af Europa. Med solid opbakning fra den internationale organisation er Finn Tang ikke i tvivl om, at Aldi Danmark går en lys fremtid i møde:

”Vi er fast besluttet på vækst og på at vinde markedsandele ved at tilbyde en enkel indkøbsoplevelse og et fokuseret kvalitetssortiment, som alle har råd til. Hverken mere eller mindre. Og med den positive udvikling, vi ser i både omsætning og diverse imagemålinger, er jeg ikke i tvivl om, at vi nok skal vinde endnu flere danskeres gunst i de kommende år,” siger Finn Tang.

Nøgleord

Kontakter

Louise Wendelbo
Pressekontakt
presse@aldi.dk
+45 28 44 77 56

Billeder

Foto: Aldi Danmarks transformation ses tydeligt i gadebilledet i de byer, hvor dagligvarekæden i disse år åbner nye og større butikker på attraktive placeringer (PR-foto)
Foto: Aldi Danmarks transformation ses tydeligt i gadebilledet i de byer, hvor dagligvarekæden i disse år åbner nye og større butikker på attraktive placeringer (PR-foto)
Download

Information om ALDI Danmark

ALDI Danmark
ALDI Danmark
Herstedøstervej 27-29 C
2620 Albertslund

https://www.aldi.dk/

Aldi Danmark åbnede sin første butik i 1977 og var den første discountkæde i Danmark. I dag er der 184 Aldi-butikker over hele landet og ca. 2.800 medarbejdere. Grundtanken i Aldi er at tilbyde et nøje udvalgt sortiment af dagligvarer i god kvalitet til den lavest mulige pris. For at styrke Aldi’s position i Danmark og imødekomme kundens behov i dag og i fremtiden har Aldi Danmark siden 2018 arbejdet målrettet på at modernisere og udvide butiksnettet samt tilpasse varesortimentet med bl.a. flere kendte brands kombineret med stærke private label produkter og et større fokus på bæredygtighed og økologi. Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen, som er repræsenteret i ni europæiske lande og beskæftiger flere and 77.000 ansatte.

Følg pressemeddelelser fra ALDI Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ALDI Danmark

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye