
2020 blev et godt år for Aldi i Danmark

Dagligvarekæden Aldi Danmark kom styrket ud af 2020 med et nettoresultat, som var 170 mio. kr. bedre end i 2019. Med vækst i både omsætning og indtjening viser regnskabsåret en tydelig fremgang på det ordinære resultat og en markant forbedring i driften. Hertil kommer en generel fremgang i dagligvarebranchen som konsekvens af corona. Den positive udvikling ændrer dog ikke på, at Aldi Danmark også i 2020 samlet set leverer et betydeligt underskud. Det viser virksomhedens årsregnskab for 2020, som offentliggøres i dag.
Underskuddet skyldes især Aldi Danmarks store investeringer i udvidelse og modernisering af butiksnettet, hvor gamle og nedslidte butikker udvides og i mange tilfælde flyttes til bedre placeringer. Samtidig åbner Aldi nye butikker over hele landet. De nye og moderne butikker er en central del af den revitaliseringsplan, som Aldi Danmark iværksatte i 2018 med adm. direktør Finn Tang ved roret. Strategien og de nødvendige investeringer er nøje afstemt med Aldi Danmarks ejere.
”Efter flere år med udfordringer er det lykkes os at vende udviklingen, så vi i 2020 leverer et resultat, der er 33% bedre end i 2019. Revitaliseringsplanen følger den forventede timeline, og med baggrund i de investeringer og tiltag, der er foretaget i regnskabsåret, er resultatet bedre end forventet,” siger adm. direktør i Aldi Danmark, Finn Tang, og uddyber:
”2020 var på mange måder et særligt år. Vores butikker har haft åbent gennem alle nedlukninger, og det har krævet stor omstillingsparathed, især fra vores butikspersonale, at overholde alle de nye regler og restriktioner og sikre tryghed for kunder og kolleger. Samtidig har de formået at effektivisere driften, og det mærkes tydeligt på regnskabet.”
Fra minus til plus
Det er ikke nogen hemmelighed, at Aldi, som i 2020 kunne fejre 43-års fødselsdag i Danmark, i en årrække har haft svært ved at drive en rentabel forretning i Danmark. Men i 2018 igangsatte adm. direktør, Finn Tang, en revitaliseringsplan for hele virksomheden, og nu er alle sejl sat til for gå fra minus til plus.
”Det lyder måske mærkeligt, at man kan være tilfreds med et trecifret millionunderskud, men for os er det et vendepunkt og en markant milepæl. Vi følger vores langsigtede plan om at gå fra minus til plus, og første skridt var så at sige at få sat en prop i hullet,” påpeger Finn Tang.
”Vores primære mål er fortsat at øge omsætningen, og i hele organisationen arbejder vi benhårdt på en række tiltag med netop dette fokus. Det er et langt, sejt træk, som både forudsætter et state-of-the-art butikskoncept, en effektiv organisation og et markant løft af vores brand og omdømme.”
En helt central del af revitaliseringsplanen handler om at opdatere og udvide butiksnettet, hvor omsætningen fortsat lider under et stort antal nedslidte og utidssvarende butikker. Samtidig har Aldi Danmark under overskriften Simply Aldi – Powered by People fokus på at tiltrække, udvikle og fastholde de mennesker, der skal bringe strategien til live.
Sideløbende med den store indsats for at effektivisere driften, rekruttere de rette kompetencer og levere et bedre produkt til kunderne har Aldis ejendomsafdeling arbejdet benhårdt for at holde skruen i vandet på den ambitiøse ekspansionsstrategi. Således kunne Aldi Danmark i 2020 – på trods af corona og de udfordringer, pandemien affødte – slå dørene op til 11 store og flotte butikker med Aldis nye butikskoncept.
Investeringer i mursten, mennesker og IT
”Vi kommer ud af 2020 med 170 mio. mere på bundlinjen, men altså fortsat med et markant underskud på minus 342 mio. kr. Vi er ikke i mål endnu, men vi er godt på vej, og vi kan se, at den positive udvikling er fortsat i de første måneder af 2021,” siger Osman Kayhan, økonomidirektør i Aldi Danmark.
Med til historien hører også, at Aldi i 2020 ligeledes har investeret massivt i at løfte virksomheden teknologisk.
”Det er en spændende teknologisk transformation, som vi for alvor har taget hul på i 2020. De investeringer, vi laver nu, skal være med til at sikre, at vi bliver en rentabel forretning på den lange bane,” fortsætter Osman Kayhan.
Som en del af Aldi Danmarks revitaliseringsplan valgte ledelsen desuden i 2020 at foretage en række nødvendige tilpasninger i organisationen, som forventes at bidrage positivt til driftsøkonomien fra 2021.
Den igangsatte revitaliseringsplan for Aldi Danmark er uændret og forventes at øge markedsandelen i de kommende år. Der vil således fortsat ske betydelige investeringer i butiksnettet, medarbejderstab mv., hvilket vil belaste de kommende årsresultater.
Vi går en lys tid i møde
Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen med store synergifordele og videndeling på tværs af Europa. Med solid opbakning fra den internationale organisation er Finn Tang ikke i tvivl om, at Aldi Danmark går en lys fremtid i møde:
”Vi er fast besluttet på vækst og på at vinde markedsandele ved at tilbyde en enkel indkøbsoplevelse og et fokuseret kvalitetssortiment, som alle har råd til. Hverken mere eller mindre. Og med den positive udvikling, vi ser i både omsætning og diverse imagemålinger, er jeg ikke i tvivl om, at vi nok skal vinde endnu flere danskeres gunst i de kommende år,” siger Finn Tang.
Nøgleord
Kontakter
Louise Wendelbo
Pressekontakt
presse@aldi.dk
+45 28 44 77 56
Billeder

Information om ALDI Danmark
Aldi Danmark åbnede sin første butik i 1977 og var den første discountkæde i Danmark. I dag er der 184 Aldi-butikker over hele landet og ca. 2.800 medarbejdere. Grundtanken i Aldi er at tilbyde et nøje udvalgt sortiment af dagligvarer i god kvalitet til den lavest mulige pris. For at styrke Aldi’s position i Danmark og imødekomme kundens behov i dag og i fremtiden har Aldi Danmark siden 2018 arbejdet målrettet på at modernisere og udvide butiksnettet samt tilpasse varesortimentet med bl.a. flere kendte brands kombineret med stærke private label produkter og et større fokus på bæredygtighed og økologi. Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen, som er repræsenteret i ni europæiske lande og beskæftiger flere and 77.000 ansatte.
Følg pressemeddelelser fra ALDI Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ALDI Danmark
Ophørsudsalg i ALDI: I november lukker de sidste butikker – spar op til 70 %30.10.2023 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
15 ALDI-butikker på Fyn og i det sydlige Jylland - de sidste på dansk jord - starter ophørsudsalg fredag den 24. november. Kunderne kan spare helt op til 70 % i sidste åbningsuge. Sidste åbningsdag er senest torsdag den 30. november. Butikkerne kan dog lukke tidligere, hvis der bliver udsolgt før.
ALDIs handel med REMA 1000 er godkendt30.8.2023 14:14:35 CEST | Pressemeddelelse
Salget af 114 ALDI-butikker og tre logistikcentre til REMA 1000 Danmark er nu godkendt af de danske konkurrencemyndigheder. Butikkerne overdrages i løbet af ca. tre måneder.
ALDI Danmarks årsregnskab 202230.6.2023 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
ALDI Danmark offentliggør i dag sit årsregnskab for 2022. ALDI Danmark løftede omsætningen i et udfordrende år, der var præget af stigende indkøbspriser og omkostningspres samt hensættelser forbundet med den igangværende udtræden af det danske marked.
Stop Spild Lokalt modtager stor donation fra ALDI27.2.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Inventar fra lukkede ALDI-butikker vil kraftigt forbedre brugeroplevelsen i de såkaldte Madoaser, som madspildsorganisationen Stop Spild Lokalt driver over hele landet. ALDI donerer nemlig reoler, kølebokse og andet inventar fra 15 butikker i forbindelse med kædens exit fra Danmark.
ALDI afhænder 16 butikker og afslutter salgsproces9.2.2023 10:21:24 CET | Pressemeddelelse
ALDI har indgået aftaler med Salling Group, Lidl og Coop, der overtager 16 butikker og 134 medarbejdere. Solgte butikker holder åben frem til overdragelsen, mens ALDI lukker øvrige butikker som tidligere meddelt.