Så kommer Jensen One med på Danmarks største specialbilauktion Palmesøndag

I 1992 kom så Aalborg på lystavlen. Max René præsenterede sin Jensen One, tegnet og designet af Timothy Jacob Jensen og hans far Jacob Jensen, der i mange år bl.a. designede produkterne til B & O i Struer.
Jensen One havde udgangspunkt i Citroën's topmodel XM Prestige med V6-motor og automatgear. Karosseriet blev ændret fuldstændigt, og var designet således at hjulene var delvis skjulte.
Max René skrev dengang:
Jensen One er verdens første serieproducerede, håndbyggede bil i de ekstremt stærke letvægtsmaterialer kulfiber/kevlar, der er 5 gange stærkere end almindeligt stål.
I det udvendige design med de bløde aerodynamiske linjer og de "gemte" hjul adskiller bilen sig fra alle andre. Samtidig er den gennem udnyttelse af avanceret computerteknologi forsynet med hidtil ukendte features.
Tre computere, der hver især tjekker hinandens kommandoer, styrer mange funktioner og gør en række af dem selvtænkende.
Jensen One har en 6-cylindret V6-benzinmotor, automatgearkasse og en tophastighed på 225 km/t. Affjedringen er verdens mest avancerede "hydraaktiv" d.v.s. en hydraulisk affjedring som er elektronisk styret. Motor, automatgearkasse såvel som affjedring og chassis er fra Citroëns flagskib XM Prestige.
Udpluk af Jensen One's features:
ABS-bremser
Digitaliseret klimaanlæg
Automatgear
El-soltag
Læderindtræk
HiFi med rat-betjening
Vejbane temperatur føler
Laserstyret elektronisk afstandsmåling for/bag.
Computerstyret automatisk lukning af vinduer/soltag når vognen forlades
Computer el-styret sædehukommelse for 4 individuelle indstillinger
Automatisk tyverialarm når vognen forlades
El-opvarmede sidespejle
Indbygget antenne i ruderne for radio/TV
Computerstyret anlæg for gennemsnitsfart, benzinforbrug etc., og meget, meget mere.
Og hvad skulle sådan en Jensen One så koste dengang i 1992? Kr. 685.000 uden afgift, eller mellem 1,5 og 2,0 millioner kroner inkl. dansk afgift.
Bilens ombygning kostede ca. kr. 250.000, basis-bilen Citroën XM Prestige kostede ca. kr. 200.000 uden afgift og man ville tjene ca. kr. 250.000 på bilen, altså omkring kr. 700.000 og lidt ekstra til brochurer, markedsføring m.v.
I aviserne kunne man læse, at den første Jensen One var solgt til hotelkongen Enan Galaly, som betalte 1,5 millioner kroner den 27. august 1992. En anden køber - iflg. aviserne - var direktør Svend Andersen fra Jydsk Rengøring. Også byggematadoren Thorkild Kristensen i Aalborg skulle iflg. aviserne have købt en Jensen One.
I aviserne kunne man også læse, at racerkøreren John Nielsen testede Jensen One i Aalborg Lufthavn, hvilket var sandt nok, hvorimod de andre påstande var usande i og med at der kun blev fremstillet en bil, som i dag er ejet af en tysker.
Man regnede med at fremstille 1 stk. Jensen One pr. måned de første par år, senere 1 stk. pr. uge.
Det første udkast til Jensen One havde en forskydelig for- og bagende, som dog blev droppet pga. af prisen - alt for dyrt og alt for kompliceret. Meningen var, at man skulle kunne hive frem og tilbage for at lette hjulskift, reparation m.v.
Avisoverskrift i 1992:
Tre millioner kroner for at få Jensen One på gaden!
Siden Jensen One blev præsenteret i champagnebrus i Kunstindustrimuseet i København den 27. august 1992 har der været stille omkring det nye danske bilprojekt. Men det lever i bedste velgående, forsikrer Max René, Aalborg, der har sat sine sparepenge i designer Jacob Jensens danske luksusversion af Citroën XM Prestige.
Han fortsætter, -Vi arbejder stadig på at starte en egentlig produktion. Den første serie bliver på seks biler, som skal fremstilles i første halvdel af 1993, en om måneden, siger Max René.
Han udstiller Jensen One på biludstillingen i Geneve til marts næste år (1993).
Ud fra udstillingsgæsternes interesse for bilen, regner han med at kunne fastsætte en produktionsplan. Målet er 30 - 50 stk. biler om året.
Det er meningen, at Jensen One skal fremstilles i Aalborg. Max René har set på flere lokaler, men endnu ikke bestemt sig. Han skal bruge 400 m2, plus 3 millioner kroner til at sætte bilen i produktion. Så derfor er Max René på jagt efter risikovillig kapital.
Foreløbig har Max René fået håndslag fra to danske kunder i Hong Kong, hvor han har fået et dansk firma til at lancere bilen, men der er også en Saudiarabisk oliesheik, der er bosiddende i London, der er interesseret i en forlænget udgave med bar.
I næste måned rejser Max René til Japan for at finde en agent, der vil markedsføre bilen der. Han håber på hjælp fra en lidt usædvanlig side, nemlig præsidenten for Toyota. Han hedder Tatsuro Toyoda.
Det sidste skyldes, at Toyota valgte Danmark som det første eksportland, da den japanske bilkoncern i 1963 gjorde sin entre på det europæiske marked. Det har givet Danmark en høj stjerne hos Toyota-præsidenten. Max René håber, at præsidenten til gengæld vil give det nye danske bilprojekt en hjælpende hånd - især da Jensen One er så anderledes, at den ikke konkurrerer med Toyotas bilmodeller.
Det er udlandet, Max René satser på med Jensen One bilen. Her kan den sælges til en fornuftig pris, et pænt stykke under en million kroner. På grund af de skyhøje afgifter herhjemme bliver prisen for Jensen One på danske nummerplader højere end forudset. Mindst 1,4 mill. Kroner, selv i den mest skrabede udgave.
Det skyldes, at de danske afgiftsregler, der stiller en dansk bilproducent uden et forhandlernet dårligere end de udenlandske bilfabrikker, der har både dansk importør og danske forhandlere, forklarer toldvæsenet i Aalborg.
En bilforhandler kan sælge en ny bil med ekstra udstyr, som supplerer bilens standardudstyr, uden at der skal betales afgift af ekstraudstyret. Men det kan en bilproducent ikke. Der kræves et forhandlernet.
Det betyder, at jeg som dansk bilproducent bliver stillet ringere end udenlandske bilfabrikker. Det er helt urimeligt, mener Max René.
Til trods for alle disse påstande, blev der ikke solgt nogle Jensen One biler. Det hele var blot store armbevægelser, og der blev som nævnt kun færdigbygget et enkelt eksemplar.
Herudover blev der bygget en Jensen One nr. 2, som dog blev opgivet p.g.a. firmaets konkurs. Det er denne Jensen One der nu kommer på auktion Palmesøndag den 29. marts 2015 i Randers. En fagmand kan let gøre bilen færdig, og sælger forventer den bliver solgt til et firma, der eventuelt vil bruge den som blikfang på messer og lign. Køber får en helt unik bil, der kun findes i 2 eksemplarer på denne jordklode.
En ny ejer kan også gå den modsatte vej og føre bilen tilbage til sit oprindelige design og således eje en FABRIKSNY Citroën XM Prestige med kun 32 kilometer på tælleren.
Relevant information
Se 'Jensen One' salgsvideo fra 1992 her
https://www.youtube.com/watch?v=Hp7pAzdnH7k
Se katalog med over 70 specialbiler her
http://campenauktioner.dk/specialauktion-palmesoendag-3/
Kontakter
Finn CampenAuktionarius, Campen Auktioner
Tlf:+45 20 13 10 77Billeder
Information om Campen Auktioner A/S
Campen Auktioner er et auktionshus, som sælger alt fra køretøjer, tøj og brugskunst til overskudslager og meget andet. Alt dette foregår via deres online og fysiske auktioner i deres auktionshuse, og du kan som privat og eller som virksomhed både sælge og købe på auktionerne. Der er mange fordele at hente, uanset om du kommer for at købe noget til eget hjem eller virksomhed, eller du kommer for at tjene penge på det, som du har stående.
Følg pressemeddelelser fra Campen Auktioner A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Campen Auktioner A/S
Danfoss frigiver kvalitetsindustrimaskiner til auktion20.12.2023 12:10:01 CET | Pressemeddelelse
Danfoss har truffet beslutningen om at flytte produktionen af radiatortermostater fra Viby J til Silkeborg. I forbindelse med denne omfattende ændring har virksomheden valgt at sælge en række maskiner, som ikke følger med til den nye destination, til maskinforretning Lynderup Group. Disse maskiner har alle været i brug helt frem til den sidste dag på det nuværende sted. Nu får du chancen for at erhverve dig disse velholdte og driftssikre maskiner, da de sættes på auktion hos Campen Auktioner.
Eksklusiv whisky- og portvinsauktion for hardcore entusiaster7.12.2023 14:17:40 CET | Pressemeddelelse
Er der ledige pladser i whiskyskabet, bør du holde øje med auktionsnr. 9495 hos Campen Auktioner. Fra én privat samler sættes værdifulde flasker med whisky og portvin fra vikinge-kultproducent til salg. Værdien af hver enkelt flaske er særdeles høj, og både flasker samt emballage er i fineste stand. Det hele bortauktioneres til højestbydende. Alene fra den eftertragtede Highland Park-himmel er der syv flasker.
Horsens-baserede HM Entreprenør sælger ud af overskudsmateriel efter opkøb af konkursramt konkurrent5.12.2023 16:58:45 CET | Pressemeddelelse
Den konkursramte virksomhed Harry Andersen & Søn A/S blev etableret af Harry Andersen i 1935. Entreprenør- og ingeniørfirmaet arbejdede i anlægsbranchen, blandt andet for kommuner, virksomheder og Vejdirektoratet. Efter opkøb af boet sælges over 300 lots til anlægsbranchen via onlineauktion gennem Campen Auktioner.
Solceller skaber energi og besparelser for private hjem4.12.2023 13:30:23 CET | Pressemeddelelse
Solenergi er ikke kun for miljøentusiaster og virksomheder. Private husholdninger kan nu nyde gavn ved at investere i solceller til konkurrencedygtige prise og opleve betydelige fordele både for deres energiforbrug og økonomi.
Enestående kunstskatte fra 86-årige Johannes’ gemmer dukker op på auktion4.12.2023 11:37:30 CET | Pressemeddelelse
Vi har alle hørt om skatte, der har gemt sig væk, men sjældent har en historie været så hjertevarm og personlig som den, der udfolder sig hos 86-årige Johannes Abildtrup. En ægte skattejæger i sit eget hjem har opdaget kunstværker gemt i årevis. Nu står han klar til at dele disse skatte og deres historier med verden gennem en kommende auktion. En historie om kærlighed til kunst, rejser og livets overraskelser, der ikke længere kan holdes hemmelig.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum