
Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner
Mere end to ud af fem (44%) europæere planlægger at gøre en god handel i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Heraf forventer 23% at modtage op til tre forkerte eller beskadigede varer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DS Smith. Desuden viser undersøgelsen, at beskadigede varer solgt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday vil overskride en samlet værdi på over 7 milliarder danske kroner*. Faktisk har hele 66% af europæerne tidligere modtaget forkerte eller beskadigede varer, hvilket frustrerer kunderne.
Michael Fisker, Head of Sales hos DS Smith i Danmark, fortæller: ”Det er ganske enkelt dumt, at virksomhederne ikke har større fokus på pakkeemballage og i sidste ende deres kunder. Omkostningerne på grund af forkert emballage er rystende høje, og kan faktisk let minimeres. Det kræver blot, at virksomhederne forholder sig til pakkernes destination, og vælger den rette emballage, hvilket vil gavne deres bundlinje, kundetilfredshed og deres samlede CO2-aftryk.”
Når forbrugerne returnerer varer, går virksomheder og forhandlere glip af værdifuld omsætning. Her vil 57% af kunderne have pengene igen, og kun 33% ønsker at bytte til en ny vare. Sammenlagt er hele 40% tøvende med at handle fra et sted, hvor de tidligere har modtaget beskadigede varer, hvilket vidner om den store betydning, emballagen har for kundeloyaliteten.
Den gennemsnitlige europæer vurderer, at det ikke er anstrengelserne værd at returnere varer til en værdi under 200 DKK. Ud af de forbrugere, der ikke returnerer deres varer, fortæller 43%, at besværet ikke kan måle sig med værdien, 41% siger, at returforsendelsen vil koste det samme som varen selv, og 23% siger, at de vil forsøge at fikse produktet selv.
Undersøgelsen viser endvidere, at hele to ud af fem forbrugere (43%) er frustrerede over ødelagte varer købt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Skuffelse (45%), irritation (33%) og frustration (25%) er nogle af de typiske følelser, som kommer frem i de europæiske forbrugere, der har modtaget en forkert eller ødelagt vare.
Noter:
- De mest almindelige beskadigede og ødelagte varer er tøj (31%), husholdningsartikler (26%), apparater såsom elkedler og brødristere (21%), bøger, videospil og dvd'er (21%) og forbrugerelektronik (21%).
- Næsten en femtedel bliver frustrerede, når emballagen er langt større end nødvendig (18%), og hver sjette ryger i det røde felt, når varer ankommer med unødvendig emballage (16%).
Referencer:
*OnePoll-forskning af 8.000 europæere (2000 i Storbritannien, 2000 i Tyskland, 1000 i Frankrig, 1000 i Italien, 1000 i Spanien, 1000 i Polen). Udført i november 2021.
*Baseret på den britiske befolkning i alderen 18+ ifølge Statista.
Nøgleord
Kontakter
Marianne Keinicke Hansen
Marketing and Communications Manager, DS Smith Danmark
Marianne.keinicke.hansen@dssmith.com
M: +45 72 14 98 98
DS Smiths danske PR-bureau Mindshare
Andreas Skafte Hedensten, Communications Partner, PR & Communications
andreas.hedensten@mindshareworld.com
M: +45 28 92 64 94
Vedhæftede filer
Information om DS Smith
DS Smith er førende leverandør af bæredygtig, fiberbaseret emballage- og displayløsninger, som understøttes af genbrugs- og papirfremstillingsfaciliteter over hele verden.
DS Smith opererer på tværs af værdikæden og på tværs af sektorer, herunder e-handel, forbrugsvarer og industri. Gennem løfter i bæredygtighedsstrategien, Now and Next, er DS Smith forpligtet til at lede overgangen til den cirkulære økonomi, samtidig med at virksomheden leverer mere cirkulære emballageløsninger til sine kunder og det bredere samfund. DS Smith har hovedkontor i London og er medlem af FTSE 100.
DS Smith Danmark har en årlig omsætning på ca. 1.2 mia. kr. og tæller ca. 650 medarbejdere fordelt på fem lokationer.
Følg pressemeddelelser fra DS Smith
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DS Smith
Beskadigede julegaver koster virksomheder dyrt21.12.2022 09:46:14 CET | Pressemeddelelse
Julegaver købt online vil på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør accelerere med hastigheder, der er hurtigere end en Formel 1-kører [1]. Undersøgelse viser, at g-kræfter denne jul vil skade pakker for mere end 18 milliarder euro i returomkostninger i Europa.
Bekvemmelighedskøb øger risikoen for beskadigede leverancer på Black Friday24.11.2022 16:16:40 CET | Pressemeddelelse
En ny europæisk undersøgelse fra DS Smith viser, at inflationen medfører, at halvdelen af europæerne forventer at gå mindre ud i juletiden. En ny trend med bekvemmelighedskøb er opstået, hvor flere planlægger at købe mere skrøbelige boligartikler som stearinlys, vin og glas online. Mere end en tredjedel af onlineshoppere har modtaget skrøbelige varer, der er beskadiget.
DS Smith ansætter ny dansk direktør11.4.2022 10:33:28 CEST | Pressemeddelelse
Emballagevirksomheden DS Smith styrker nu sin danske organisation med ansættelsen af Dan Johannessen, der tiltræder som Cluster Director og administrerende direktør i DS Smith Packaging Denmark.
DS Smith forpligter sig til 1,5 graders-målet og fremskynder planerne for CO2-reduktion24.1.2022 15:19:08 CET | Pressemeddelelse
DS Smith forpligter sig til målsætningen fra Parisaftalen, og tilpasser sine globale aktiviteter for at begrænse den gennemsnitlige temperaturstigning til 1,5 grader. Planen for 1,5 graders-målet er indsendt til validering hos Science Based Targets-initiativet (SBTi)*.
DS Smith vinder for andet år i træk en WorldStar23.12.2021 10:11:43 CET | Pressemeddelelse
DS Smith Danmark vinder for andet år i træk en WorldStar Packaging Award. Prisen tildeles DS Smiths innovative og brugeroptimerede emballageløsning til dørgreb udviklet i samarbejde med danske Carl Ras.