
Tonsvis af brød havner i skraldespanden

I gennemsnit smider danske husstande godt 250.000 tons mad ud om året. Madspild belaster klimaet og kan mærkes på pengepungen. Fødevarestyrelsen peger på, at danskerne årligt smider mad ud for 8 mia. kr. Det svarer rundt regnet til, at en familie på fire kaster 10.000 kr. i skraldespanden om året.
I anledning af Danmarks første officielle madspildsdag vil Schulstad gerne inspirere forbrugerne til en mere bæredygtig og plantebaseret madlavning og samtidig sætte fokus på mindre spild af brød hjemme i køkkenet. Ifølge en rapport fra Landbrug og Fødevarer smider vi danskere nemlig i gennemsnit mere end 30.000 tons brød ud om året. Det er en skam, for brød er en god og klimavenlig supplering eller erstatning for kød i en række forskellige retter. Schulstad har derfor udviklet et katalog af lækre opskrifter, der skal være med til at inspirere danskerne til at udnytte brødet endnu bedre.
”Alt for mange har for vane automatisk at smide de sidste skiver brød ud i skraldespanden, fordi de er blevet tørre, eller fordi, man ikke lige ved, hvad man skal bruge endeskiverne til. Men brød er en ideel, naturlig ingrediens i opskrifter, som både er med til at give mæthed og fylde i et måltid. Vi sparer dermed ikke kun på madspildet, men også på kødet,” fortæller Jeanette Ruby, der er marketing og innovationsdirektør i Schulstad.
Hun peger blandt andet på at bruge tørt, fint blendet rugbrød til panering i stedet for rasp eller daggamle boller til crumble i f.eks. blåbærmuffins. Hendes bedste tip til en kødfri aftensmad er desuden en vegetarisk pariserbøf lavet på rugbrødsrester og masser af grove grøntsager.
Udover at være en mættende, plantebaseret kost er meget brød en også god kilde til fuldkorn. Et rugbrød indeholder f.eks. 30-40 g fuldkorn pr. 100 g, så med blot et par skiver om dagen er man hurtigt oppe på den anbefalede mængde på 75 g fuldkorn i kosten
Se opskrifter på muffins og vegetarisk pariserbøf i vedhæftede PDF eller find mange flere spændende opskrifter på https://www.lantmannen-unibake.com/da-DK/schulstad/opskrifter/
Nøgleord
Kontakter
Tue Aip, Harbinger Public Relations, E: tue.aip@harbinger.dk, T: 21653367
Billeder
Vedhæftede filer
Information om GORM x ENVISION
Om Schulstad
Kvalitetsbrød har altid været kernen af Schulstads forretning, og passionen for brød er gået i arv, siden det første rugbrød blev bagt af Viggo Schulstad tilbage i 1880. Schulstad er Danmarks største brødleverandør og en del af Lantmännen Unibake. Schulstad har tre bagerier i Danmark og er kendt for mærker som Skovmand, Det Gode og Levebrød.
Om Danmarks officielle madspildsdag
Fødevareministeriet har i år indført en officiel national madspildsdag, der afholdes for første gang den 29. september 2020. Ambitionen er at få en lang række aktører til at sætte fokus på, hvordan børn og voksne, forbrugere og professionelle kan hjælpe med at mindske madspild i danske hjem. Datoen er den samme som FN’s internationale madspildsdag, International Day of Awareness of Food Loss and Waste.
Følg pressemeddelelser fra GORM x ENVISION
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra GORM x ENVISION
Heinz slår fast: Sådan opbevarer du din ketchup!4.6.2024 09:57:10 CEST | Pressemeddelelse
260.000 danskere opbevarer i dag deres ketchup forkert. Det viser en ny undersøgelse fra Heinz. Derfor sætter Heinz, i anledning af international ketchupdag (den 5. juni), nu en stopper for misforståelsen ved at understrege: Ketchup SKAL… i køleskabet!
CHEP Danmark udpeger ny landechef7.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Karsten Ehrhardt er ny landechef for palle- og forsyningskædevirksomheden CHEP Danmark. Han er specialist i at skabe vækst og mere fokus på kundeservice og -behov.
Nye superkræfter til den danske e-handel22.2.2024 14:36:48 CET | Pressemeddelelse
I en tid hvor e-handelgiganterne dominerer den danske e-handel med stort udvalg og små priser, er liveshopping med til at give superkræfter til webshops og detailhandlen. Én superkraft er autenticitet, som i 2024 og fremadrettet bliver den afgørende kundedrivere. Derfor vokser kategorien år for år, mener ekspert.
KAN LI’, ELSKER, KAN IKKE LEVE UDEN!25.10.2023 10:59:38 CEST | Pressemeddelelse
Heinz hylder danskernes kærlighed til ketchup med lancering af verdens første ”Ketchup Hotdog”
HEINZ BRUGER 150 ÅRS TOMATEKSPERTISE TIL AT UDVIKLE NY SERIE AF PASTASAUCER2.10.2023 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Heinz introducerer nu en saucetrio, der skal give danskerne lyst til at klikke ’hygge’ og nyde smagen.