
Over halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet: Se, hvad du kan forvente under træet

Hvis du er udmattet ved tanken om at skulle begive dig ud i den travle, ofte kolde, juletid, er du nok ikke den eneste. Et overvejende flertal af danskere vælger nemlig at foretage en stor del deres juleindkøb hjemme fra sofaen, hvor kassekøer og julestress kan skiftes ud med overblik og, måske endda, en varm kop kaffe. Det viser nye tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 nordiske webshops.
På vegne af DIBS har analyseinstituttet YouGov i en rundspørge spurgt danskerne om deres julegaveindkøb, og her svarer hele 63 procent af danskerne, at de allerede har købt eller forventer at købe julegaver på nettet.
Der er flere forskellige grunde til, at danskerne vælger internet til i julejagten. Den største årsag til den stigende nethandel er, at de har opdaget fidusen i, at et enkelt klik kan spare dem mange penge i den dyre juletid.
– Økonomien spiller i høj grad en rolle for danskerne. Faktisk svarer 62 procent af onlineforbrugerne, at de køber gaver julegaverne på nettet for at spare penge. Danskerne er meget prisbevidste, når de handler på nettet. Tid er dog også en betydende faktor for mange. Op til jul gider forbrugerne ikke at stå i kilometerlange køer, når købet kan foretages enkelt, hurtigt og effektivt via nettet, fortæller Henriette Høyer, salgsdirektør hos DIBS.
Ældre står også i kø på nettet
At julegaverne købes online frem for i en fysisk butik, er dog ikke alene noget, der tiltaler de yngre generationer. I DIBS' rundspørge svarer 49 procent af respondenterne over 60 år, at de køber en del af eller hoveddelen af deres julegaver på internettet.
– Det er i dag alle aldersgrupper, der køber julegaver på nettet. Selvom det især er de 40-49 årige, der kombinerer deres juleindkøb ved både at købe på nettet og i fysiske butikker, vælger 38 procent af den ældre generation at gøre det samme. Faktisk foretager 11 procent af personer over 60 år alene deres juleindkøb online. Så pakkeposten får nok at se til med at levere gaver rundt om i landet, inden julemaden står på bordet den 24. december, lyder det fra Henriette Høyer.
Det er ikke kun en tendens, vi ser i juletiden. Tallet for den ældre aldersgruppe er også stødt stigende alle andre tider på året. Det gælder også de ældres shoppingvaner via mobilen, som ifølge DIBS’ årlige analyse af den danske e-handel fra 2018 er steget med 41 procent siden 2012.
Ny julegave-hitliste vinder frem
Selvom lidt over halvdelen af danskerne shopper julegaver som tøj, sko og tilbehør på nettet, vælger bedsteforældre i endnu højere grad at spendere deres penge på bløde gaver. Over 60 procent af den ældre generation går nemlig efter bløde pakker til pladsen under juletræet fremfor blandt andet elektronik og skønhedsprodukter.
– Det er sjovt, at der er så stor forskel på, hvad de forskellige aldersgrupper køber af julegaver på nettet. Chancen for, at du køber boliginteriør er for eksempel større, hvis du er mellem 18-29 år. Hvis du derimod får gaver af folk mellem 40-49 år, kan du næsten være sikker på, at der ligger elektronik eller tøj under træet, vurderer Henriette Høyer.
Ud fra en sammenligning med sidste års julehandel er der dog særligt en kategori, som har taget sig et ordentlig spring op ad hitlisten. Det er nemlig ikke mere end et år siden, at interiør og boligartikler lå på femte pladsen da DIBS i 2017 spurgte ind til danskernes julegaveindkøb. I dag har kategorien dog overhalet legetøjet, som var sidste års store succes, og indtaget en flot andenplads på listen over hittende gaveindkøb. Sidste års anden- og tredjeplads, skønhedsprodukter og bøger, må derimod tage til takke med et ryk ned ad ranglisten.
Hovedstaden fører an
Online julehandel er populært i hele Danmark. Men ser man nærmere på, hvilke danskere der i højest grad tyer til nethandelen for at klare julegaveindkøbene, så peger DIBS’ rundspørge på at beboerne i hovedstadsområdet i færre tilfælde griber cyklen og kører i fysiske butikker efter julegaver. Der er nemlig kun tale om 28 procent af københavnerne, der bruger de fysiske butikker, som byen tilbyder.
– Hvis vi kigger på julegaveindkøb i de forskellige regioner, ligger hovedstadsområdet i front, når vi taler om at vælge netbutikkerne til. Hele 20 procent af befolkningen i Hovedstaden foretrækker at handle julegaver på nettet. Der er dog ingen tvivl om, at resten af Danmark ånder dem lige i nakken, hvilket hænger meget godt sammen med stigningen i den generelle online handel på tværs af regionsgrænserne.
Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af DIBS Payment Services A/S, der er en del af den nordiske udbyder af betalings-, kort- og informationsservices Nets A/S
Nøgleord
Kontakter
Tanja Oda SørensenMarketing Manager
Tlf:53727530taos@dibs.dkHenriette HøyerHead of Sales
Tlf:+45 3165 6565heho@dibs.dkBilleder





Information om DIBS Payment Services A/S

Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
Fakta om DIBS
- DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.
- I dag er virksomheden repræsenteret i 20 lande med over 30.000 webshops på deres betalingsløsninger som de har håndteret over 2,5 mia. transaktioner for.
- DIBS har siden 2014 været en del af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.
- Samlet har DIBS over 120 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge, der hver dag arbejder for at gøre det nemt at modtage betalinger på nettet.
Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.