
Dugfriske DIBS-tal: Dansk e-handel fordoblet på 5 år

København, 13. September 2017: Omsætningsfesten fortsætter uhindret og når nye højder for dansk e-handel i 2017. I alt DKK83,8mia. står danske webshops til at omsætte, viser dugfriske tal fra den årligt tilbagevendende rapport Dansk E-Handel. Dermed er der ikke bare tale om 19% vækst med DKK13,4mia. siden 2016, men en fordobling af dansk e-handels omsætning på kun 5 år.
»Det her er ikke bare evolution; det er en revolution. Jeg tror, det er de færreste, der i 2012 kunne forestille sig, at dansk e-handel ville fortsætte med tocifrede vækstrater og blive dobbelt så stor i 2017«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, førende inden for online betaling og en del af Nets.
"Gamechanger": 51% af danskerne handler nu via mobile enheder
Det er særligt én faktor, der får afgørende betydning for dansk e-handel i 2017: Andelen af danskere, der har handlet fra mobile enheder runder de magiske 51% - en stigning på hele 32 procentpoint siden 2012, som folkene bag undersøgelsen ikke tøver med at kalde "en game changer" for branchen:
»At over halvdelen af os nu inden for de sidste 3 måneder har handlet via enten tablet eller mobil skal tages alvorligt af dansk e-handel: Hvis ikke du har optimeret din webshop og dine betalingsløsninger til mobile platforme, så har du næsten tabt ræset på forhånd. Jeg kan ikke understrege vigtigheden af det nok«, lyder det fra Henriette Høyer, der peger på, at det i høj grad er børnefamilier og mænd i 40erne, der er mobile storforbrugere - disse grupper sætter Dansk E-handel 2017-rapporten i år sætter særligt fokus på.
Danmark et mulehår bagom Sverige
På nordisk plan lægger Danmark sig for første gang på en flot andenplads ift. vores naboer: Sverige lægger sig i front med DKK84,4mia., mens Norge med DKK81mia. tager tredjepladsen og Finland med DKK63,2mia. tager fjerdepladsen.
»Det er fortsat betaling med kort, der er fundamentet for dansk e-handel. 74% af danskerne foretrækker betalingskortet, og det står i kontrast til eksempelvis Finland, hvor netbank med 43% er den mest populære betalingsmetode - eller Norge hvor 24% foretrækker at bruge Paypal. Det er vores vurdering, at vi skal til at tænke alternative betalingsmetoder ind i forretningen, hvis vi vil være nummer 1«, udtaler Henriette Høyer, der dog understreger, at Danmark fortsat er det land i Norden, hvor væksten er kraftigst, hvilket indikerer, at den digitale transformation har godt fat i detailhandlen.
Ekspert: Nettet vinder frem, butikkerne går tilbage
E-handlens fortsatte fremgang kan dog blive en udfordring for detailhandlen, hvis man skal tro fremtidsudsigterne fra DIBS' egen e-handelsekspert Patrik Müller, der har øjnene skarpt rettet mod tendenserne på det amerikanske marked, der ifølge Patrik Müller typisk er 6-7 år foran i den digitale transformation af forretningslivet:
»En af de mest iøjnefaldende tendenser, som finder sted i USA lige nu, er, at de fysiske butikker lukker. Prognoserne viser, at op mod 9.000 fysiske butikker må dreje nøglen om inden for det kommende år. Og inden for syv år vil en fjerdedel af alle amerikanske shopping malls være lukket. Simpelthen fordi forbrugerne foretrækker at købe deres varer online. Tendensen er måske ikke overraskende. Men den understreger, at virksomheder bliver nødt til at omstille sig. Forbrugerne har taget stilling til, hvordan de helst vil handle«, lyder det fra Patrik Müller, der gerne vil benytte lejligheden til at opfordre de danske politikere til at tage bestik af udviklingen.
_______________________________________________________________________________________
Om Dansk E-handel 2017
Dansk E-handel er en toneangivende rapport med statistikker, der giver et detaljeret billede af e-handlen og dens udvikling. Den årligt tilbagevendende rapport er baseret på en undersøgelse foretaget af YouGov, som i år blev gennemført i andet kvartal af 2017 og bygger på interviews med omkring 7.000 respondenter i Norden, hvoraf de 2.000 er bosiddende i Danmark. Rapporten indeholder endvidere data fra DIBS' egne databaser baseret på transaktioner hos 5.000 webshops samt viden fra DIBS' e-handelseksperter. Rapporten fås digitalt på www.dibs.dk/danskehandel . Ligeledes er en engelsk version med alle tre rapporter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland er tilgængelig på www.dibs.dk/danskehandel .
Kontakt For mere information, supplerende udtalelser eller interviewforespørgsler, kontakt:
Henriette Høyer, Head of Sales, primær kontaktperson
+45 31656565, henriette.hoyer@dibs.dk
DIBS Payment Services
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
DK-2300 København S
-----------------
Patrik Müller, E-handelsspecialist
+46 709 370 420, patrik.muller@dibs.se
DIBS Payment Services
Kungsgatan 32
SE-111 35 Stockholm
-----------------
Nic. Rossen, Presseansvarlig, Sekundær kontaktperson
+45 20729972 nic@rossen.com
Rossen Research
C/O Pressens Hus, Skindergade 7
DK-1159 Københan K
DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 1,7 milliarder gennemførte betalinger. Med 19 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.
Vi er altid klar med de mest innovative løsninger -især på mobilen - og vi håndterer hver dag op imod en halv million danske online betalinger. Blandt vore kunder tæller nogle af de største virksomheder i e-handelsbranchen. På vores kontorer i hele Norden arbejder flere end 100 medarbejdere på at gøre online betaling endnu nemmere. Vi tilbyder alle populære betalingsmetoder, har den bedste lokale support og vi skræddersyr vores løsninger efter kundens behov.
Billeder
Information om DIBS Payment Services A/S

Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
DIBS Payment Services er en del af Nets A/S, og tilbyder Nordens bredeste udbud af enkle og sikre betalingsløsninger på nettet. DIBS startede tilbage i 1998 og var banebrydere indenfor online betalinger samt den første betalingsudbyder til at nå en milliard online transaktioner. Den første milliard tog 15 år, og herefter tog det fart med den næste milliard gennemført på kun 3 år.
I dag har over 30.000 kunder deres betalingsløsning hos DIBS, hvor flere end 120 personer arbejder på kontorer på tværs af Norden.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.