
Dansk e-handel i monumental udvikling: 20% vækst på ét år

»I de 10 år vi har taget temperaturen på e-handlen i de nordiske lande, har vi ikke set noget lignende: Med 20% vækst på ét år er Danmark uden sammenligning dét land i Norden, der vokser mest. Det er en monumental udvikling, der overgår alle forventninger og sætter en tyk streg under, hvorfor e-handel er en seriøs udfordrer til den fysiske detailhandel«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, førende inden for online betaling og en del af Nets, der står bag analysen og baserer sig på svar fra i alt 5.000 respondenter interviewet af YouGov.
Danmark kan overhale Norge og Sverige
Ifølge nøgletallene fra den årligt tilbagevendende rapport vokser dansk e-handel med ca. DKK11,7mia i omsætning; fra DKK58,7mia i 2015 til svimlende DKK70,4mia i 2016. Selvom årets fremgang på 20% er unik set i forhold til det forgangne år, hvor e-handlen voksede med »kun« 8% (2015), tegner der sig et uafbrudt og intensiverende vækstbillede over det seneste femår:
»Med en fremgang de sidste 5 år på 70% til over DKK70mia i omsætning er der udsigt til, at dansk e-handel kan overgå den norske og svenske e-handel indenfor de næste par år, hvis udviklingen fortsætter. Flere og ï¬ere danskere vælger at handle over nettet i takt med, at teknologien udvikler sig og brugervenlighed og sikkerhed forbedres. De sidste 3 år er der sket mere i form af vækst og teknologisk udvikling end i de forgange 15. Det tog eksempelvis DIBS Payment Services 15 år at runde den første milliard transaktioner - og den næste milliard kun 3 år«, udtaler Henriette Høyer, der spår forrygende fremtidsudsigter for danske aktører i branchen.
Nemmere betaling øger forbruget
Årsagen til stigningen i e-handlen skal bl.a. ï¬ndes i en kraftig vækst indenfor handel på mobile en-heder. I dag har hele 45% af danskerne handlet via mobilen eller tablet ifølge rapporten; en fremgang på 5 procentpoint ift. 2015 (før 40%) og i alt en vækst i omsætningen på 112% siden 2012. Ifølge Henriette Høyer er det dog blot en forsmag på, hvad fremtiden kan bringe af vækst:
»Vores kæreste eje (mobilen, red) bærer vi i dag overalt. Vi kigger på mobilen et utal af gange i løbet af dagen, og derfor er det naturligvis ikke mærkeligt, at e-handlen fra de mobile enheder vok-ser eksplosivt. Faktum er, at det om blot nogle år vil blive endnu lettere at betale via din mobil, eftersom næsten al udvikling inden for betalingsløsninger på nettet har fokus på netop denne kanal, og dét øger forbruget. Det kommer aldrig til at gå langsommere end i dag«, vurderer Henriette Høyer.
Du kan downloade rapporten lige her på 30 sek.
DIBS, førende inden for online betaling og en del af Nets, har det bredeste udvalg af enkle og sikre betalingsløsninger på nettet i Norden. Virksomheden blev etableret i 1998 og var en pioner inden for betalinger på nettet og har i dag nået 2 milliarder gennemførte transaktioner. DIBS har mere end 15.000 webshops som kunder, og hvert år vælger tusinder af nye webshops at benytte en DIBS-løsning. Over 100 medarbejdere i Sverige, Danmark og Norge arbejder hver dag for at gøre det nemt at modtage betaling på nettet.
For mere information, supplerende udtalelser eller interviewforespørgsler bedes kontakt henstillet:
Henriette Høyer
Head of Sales, primær kontaktperson
+45 31656565
DIBS Payment Services
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
DK-2300 København S
-----------------
Nic. Rossen
Sekundær kontaktperson
+45 20729972
Rossen Research
C/O Pressens Hus, Skindergade 7"¨
DK-1159 København K
Billeder
Information om DIBS Payment Services A/S

Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
DIBS Payment Services er en del af Nets A/S, og tilbyder Nordens bredeste udbud af enkle og sikre betalingsløsninger på nettet. DIBS startede tilbage i 1998 og var banebrydere indenfor online betalinger samt den første betalingsudbyder til at nå en milliard online transaktioner. Den første milliard tog 15 år, og herefter tog det fart med den næste milliard gennemført på kun 3 år.
I dag har over 30.000 kunder deres betalingsløsning hos DIBS, hvor flere end 120 personer arbejder på kontorer på tværs af Norden.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.