Region Midtjylland

Fremtiden byder på usikker økonomi i den kollektive trafik

Del

Grøn omstilling og nye mobilitetsløsninger kræver de kommende år både investeringer og hård prioritering. 

Der er brug for nytænkning i den kollektive trafik. Foto. Region Midtjylland.
Der er brug for nytænkning i den kollektive trafik. Foto. Region Midtjylland.

I juni blev antallet af regionale busafgange reduceret. Det har sikret ro omkring driften af den regionale kollektive trafik. Men behovet for flere passagerer samt store udsving i priser på både el og brændstof skaber fortsat usikkerhed. Samtidig er der stort behov de kommende år for at investere i udvikling af nye og mere bæredygtige transportformer.  

Sådan lyder den korte opsummering af den drøftelse, politikerne i regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling havde på deres møde i denne uge.

- Vi mangler stadig passagerer i både busser og tog. Samtidig har vi for mange potentielle passagerer, som vi i dag ikke har et tilbud til, som de kan eller vil bruge. Oven i det kommer så den grønne omstilling, som vi ikke kan ignorere. Og i en virkelighed med inflation og store prisudsving, så bliver det en kompleks øvelse at forudsige udgifter og prioritere de penge, vi har til rådighed, siger formand for udvalget, Bent Graversen (V).

Overskud i 2024

Udvalget behandlede bl.a. Midttrafiks udkast til budget for 2024, hvor der regnes med et overskud i forhold til den regionale ramme på cirka 26 mio. kroner. Det skyldes primært regionsrådets beslutning fra september 2022 om at stoppe brugen af HVO-biodiesel. Det udgør en besparelse på 17 mio. kroner. Resten af det beregnede overskud skyldes indførelsen af en ny model for at dele billet-indtægter mellem kommuner og region.

- Som udgangspunkt skal den økonomiske ramme, vi beslutter, selvfølgelig passe til de udgifter, der er. Men med den usikkerhed, der præger den kollektive trafik, kan det aktuelle overskud hurtigt blive spist. Så der er ikke tale om, at vi overordnet har reduceret for meget, og vi kører i 2024 kollektiv trafik for det største beløb nogensinde i regionens historie. Til gengæld er der et stort og stigende behov for penge til at udvikle nye løsninger, og derfor lægger vi fra udvalgets side op til, at overskuddet skal blive som en del af den økonomiske ramme til kollektiv trafik, siger Bent Graversen.

Store beslutninger forude

Regionsrådet drøfter Midttrafiks budget for 2024 på sit møde 25. oktober. Det bliver dog langt fra sidste gang i de kommende måneder, rådet skal træffe beslutninger på trafikområdet.

Som en del af regionens budgetforlig 2024 skal der således udarbejdes en langsigtet økonomisk plan for udvikling af den regionale kollektive trafik. Dertil kommer en række fremtidige udgifter som biddrager til den økonomiske usikkerhed fra 2025 og frem. 

Herunder indkøb af flere tog til Aarhus Letbane, etablering af krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder, kommende udbud af busser i Østjylland samt ladeinfrastruktur til drift af batteritog på Lemvigbanen. Samtidig samarbejder regionen i en række partnerskaber for at sikre udvikling af fremtidssikret og bæredygtig mobilitet til midtjyderne.

Fx har regionsrådet nedsat et såkaldt regionalpolitisk forum om fremtidens mobilitet. Her arbejder regionsrådspolitikere sammen med repræsentanter for passagerer, vidensinstitutioner, trafikselskaber, erhvervsorganisationer og iværksættervirksomheder på området sammen. Målet er en række anbefalinger, der skal indgå i den kommende regionale udviklingsstrategi.

- Både i regionsrådet og i udvalget for regional udvikling har vi påtaget os et ansvar for at transformere den kollektive trafik i Midtjylland. Vi skal have en mere bæredygtig mobilitet, og vi skal have nogle tilbud, som borgerne i regionen ønsker at bruge, siger næstformand i Udvalg for Regional Udvikling, Henrik Qvist (EL).

Læs mere om udvalgets drøftelser af den kollektive trafik i referatet fra mødet i udvalget.https://dagsorden.rm.dk/vis?Referat-Udvalg-for-regional-udvikling-d.04-10-2023-kl.09.00&id=a0e8f620-f8b8-42d7-8eaf-a1ebee395e21

Kontakter

Kontaktoplysninger på medlemmer af regionsrådet

Regionsrådets 41 medlemmer er valgt for 1. januar 2022 til 31. december 2025. Alle har egen side med oplysninger om politikeren.

www.rm.dk/politik/regionsradsmedlemmer/

Om Region Midtjylland

Region Midtjylland er en politisk styret, administrativ enhed, der har tre hovedopgaver inden for velfærd og udvikling: Sundhed og hospitaler, specialiserede tilbud til socialt udsatte og handicappede.

Regional Udvikling søger gennem konkrete regionale opgaver, ekspertiser og partnerskaber at skabe gode, fremtidssikrede løsninger og sikre, at Region Midtjylland er en attraktiv og bæredygtig region for alle.

Følg pressemeddelelser fra Region Midtjylland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Midtjylland

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye