Opgør med kønsbias: Nyt initiativ inviterer danskerne med til at forny det danske sprog
Hvilke ikke-kønsstereotype termer kan erstatte "brandmand", "gerningsmand", "jordemoder" og "12-tals-pige"? Det er spørgsmålet, som et nyt initiativ kaldet (fælles)køn ønsker at få danskerne til at besvare. Formålet er at forny det danske sprog, som tidligere er blevet udråbt som det mest kønsstereotype i verden.
(fælles)køn lanceres i starten af oktober med en større kampagne og udgivelsen af et digitalt værktøj på fælleskøn.dk, der kan identificere kønsbias i sproget. Bag initiativet står kommunikationsbureauet Advice samt flere partnere, herunder DiverseEksperter.dk, Kvinfo, Mangfold og A4 Medier.
Et forskningsstudie fra Carnegie Mellon University rangerede i 2020 det danske sprog som det mest kønsstereotype sprog i verden. I september 2023 offentliggjorde Dansk Sprognævn, at de i næste udgave af Retskrivningsordbogen har luget ud i kønsstereotyper, justeret teksteksempler og inkluderet nye ord med "mand”-, “kvinde”- og “person”-endelser. På trods af et øget fokus på kønsbias i sproget mener parterne bag (fælles)køn, at der er behov for at gå skridtet videre og reelt forny det danske sprog, så det ikke handler om mand eller kvinde. Og her spiller den danske befolkning en vigtig rolle.
“At vi får nye ord, der ender på -mand, -kvinde og/eller -person, er et vigtigt skridt. Men spørgsmålet er, om det holder i længden – for hvad med alle de andre køn, der findes? Hvorfor lader vi os ikke inspirere af udlandet og ord som “firefighter” og f.eks. bruger “brandkæmper” på dansk? Med (fælles)køn kommer vi ikke selv med alle svarene, men vi inviterer danskerne til at komme med deres bud på nye ord, der ikke er bundet op på køn,” siger Charlotte Martens, Chief Creative Strategist i Advice, med henvisning til den digitale løsning i (fælles)køn.
Et gratis plugin, der afslører kønsbias i sproget
Den 3. oktober lanceres hjemmesiden fælleskøn.dk, hvor man kan installere et gratis browserplugin i beta-version til Google Chrome, der kan identificere ord med kønsbias. På hjemmesiden vil det være muligt at tjekke sine egne tekster og komme med forslag til, hvad et alternativ til de identificerede ord kunne være.
En uvildig redaktion, som består af eksperter inden for køn, sprog og ligestilling bliver nedsat til at moderere de indkomne forslag, hvorefter de bedste og mest kreative bud vil blive delt på (fælles)køns sociale kanaler.
Danmark er udfordret på ligestilling
I den seneste ligestillingsmåling (Global Gender Gap) fra World Economic Forum ligger Danmark langt nede på listen og langt under de øvrige Nordiske lande i top-5. Det danske arbejdsmarked er trods mange gode initiativer stadig meget kønsopdelt. Et nyt partnerskab mellem Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen satte for nyligt fokus på netop denne problematik, da de præsenterede en række anbefalinger til at ændre de kulturer, der skaber det kønsopdelte arbejdsmarked.
”Der er et stort fokus på ligestilling i Danmark, og vi flytter os i den rigtige retning. Men når noget så grundlæggende og fundamentalt som vores sprog – det danske – er det mest kønsstereotype i verden, er det på tide at kigge indad. Sprog skaber vores virkelighed, om man vil det eller ej, og et mere kønsneutralt sprog vil både gavne erhvervslivet, samfundet og den enkelte. Et kønsneutralt sprog behøver ikke at være kedeligt og gråt. Vores sprog er organisk, så hvis vi vil, kan vi sammen gøre det mere spændende, uden at det fastholder os i kønsstereotype fordomme og forventninger,” siger Charlotte Martens.
Lanceres til Folketingets åbning
(Fælles)køn lanceres på dagen for Folketingets åbning med fysisk tilstedeværelse på Slotspladsen ved Christiansborg, og det er der ifølge Charlotte Martens en god grund til.
“I grundloven står der ‘mand’ 20 gange og ‘kvinde’ én gang. Når der i Kongeriget Danmarks forfatning, der også fungerer som en ramme for politiske beslutninger, er så markant en kønsbias, synes vi, at Folketingets åbning er en oplagt anledning til at sætte fokus på et vigtigt emne og lade politikerne forholde sig til sproget,” siger Charlotte Martens.
Danskerne kan bidrage til at forny det danske sprog, hente det nye plug-in til deres browser og selv blive klogere på kønsbias i sproget på www.fælleskøn.dk.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte Martens, Chief Creative Strategist i Advice
charlotte@adviceagency.com
+4525572140
Links
Om (fælles)køn
(fælles)køn er en kampagne og et digitalt værktøj, der har til formål at gøre det danske sprog mere inkluderende ved at udfordre og ændre kønsbias i ord og udtryk.
(fælles)køn er udviklet af kommunikationsbureauet Advice og lanceres i samarbejde med flere partnere, herunder DiverseEksperter.dk, Kvinfo, Mangfold og A4 Medier med formålet at fremme ligestilling og inklusion i vores sprogbrug.
Læs mere på www.fælleskøn.dk
Følg pressemeddelelser fra Advice Agency
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Advice Agency
Danskerne handler bæredygtigt, men overser det digitale klimaaftryk14.12.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bæredygtighed fylder meget i danskernes forbrugsvalg, men de færreste er bevidste om, hvor meget deres egen digitale adfærd og forbrug af data påvirker klimaet. Det viser nye tal fra konsulenthuset Advice’ Bæredygtighedsbarometer, som hvert år måler danskernes holdning til bæredygtighed.
Norsk tech-gazelle tager markant ryk ind på det danske marked i et nyt, fælles selskab med konsulenthuset Advice14.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Norske Forte Digital har på blot fem år markeret sig som én af de mest succesrige og hurtigstvoksende tech-spillere i Norden. Virksomheden går nu ind i Danmark og etablerer nyt selskab med reklame- og kommunikationsbureauet Advice. Målet er at skabe et attraktivt tech- og udviklermiljø i Danmark og blive en dominerende spiller inden for teknologi, design og strategisk rådgivning.
Det vil vi bruge flere penge på efter krisen22.4.2020 15:09:59 CEST | Pressemeddelelse
Ligesom meget andet under coronakrisen er vendt op og ned, vil danskernes måde at forbruge på også ændre sig markant, viser ny undersøgelse. Danskerne vil blandt andet bruge flere penge på restaurantbesøg, kulturoplevelser, rejser i Danmark og wellness, mens de forventer at være mere nøjsom, når det gælder rejser til udlandet, tøj og boligtilbehør.
Det vil vi bruge flere penge på efter krisen22.4.2020 14:50:10 CEST | Pressemeddelelse
Ligesom meget andet under coronakrisen er vendt op og ned, vil danskernes måde at forbruge på også ændre sig markant, viser ny undersøgelse. Danskerne vil blandt andet bruge flere penge på restaurantbesøg, kulturoplevelser, rejser i Danmark og wellness, mens de forventer at være mere nøjsom, når det gælder rejser til udlandet, tøj og boligtilbehør.
Vestas er Danmarks mest bæredygtige virksomhed10.3.2020 11:17:55 CET | Pressemeddelelse
Danskerne har kåret Vestas som den virksomhed, de mest forbinder med bæredygtighed. For danskerne er bæredygtighed stadig tæt forbundet med klima, viser Advice Bæredygtighedsbarometer 2020.