World Wildlife Day hylder truede dyr - og enkelte succeser

På knap 50 år er jordens bestande af vilde dyr faldet med 68 procent, viser WWF’s Living Planet Report. Der findes dog heldigvis enkelte af verdens truede dyr, der er i fremgang. Det fejrer WWF Verdensnaturfonden i forbindelse med World Wildlife Day den 3. marts. Her er fokus på, at vi stadig kan nå at vende nedgangen i verdens biodiversitet til fremgang med de rigtige indsatser.

I dag, onsdag den 3. marts 2021, er World Wildlife Day. Dagen sætter fokus på verdens vilde dyr og deres levesteder, der desværre i mange af dyrenes tilfælde er udfordret voldsomt, hvor sunde og rige arter er faldet til næsten ingenting på ganske få årtier. Heldigvis viser tal også, at nogle af de dyr, som blandt andet WWF kæmper for at redde, faktisk oplever en vækst i bestande.

WWF har i denne artikel samlet fem positive succeshistorier fra dyrenes rige. Artiklen beskriver blandt andet, hvorfor arterne er truede, hvordan bestandene har udviklet sig, og hvilket arbejde der er gjort for at redde dem. De arter, der er beskrevet i artikelen, er:

• Det sorte næsehorn
  • Bjerggorillaen
  • Danske dagsommerfugle, der officielt blev fredet d. 1. marts 2021
  • Havskildpadden
  • Flere hundrede ferskvandsarter

WWF’s Living Planet Report zoomer ind på problemet

Hovedårsagen til det dramatiske fald er tab af levesteder, herunder skovrydning, drevet især af måden, vi mennesker producerer og forbruger fødevarer i dag.

”Vi skal simpelthen forbruge og producere smartere. Rapporten anslår for eksempel, at en tredjedel af den mad, der produceres til konsum på globalt plan, går tabt eller spildes. Dermed går al den landjord, vand, energi, arbejdskraft og kapital, der også er brugt i produktionen, til spilde, og det tærer på naturen. Vi skal tænke meget mere i naturbaserede løsninger. De sikrer udvikling og velfærd på grundlag af naturen i stedet for på bekostning af den,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Ifølge modellen kan nedgangen i verdens biodiversitet vendes til fremgang tidligst i 2030, men det kræver enorm vilje både politisk og på tværs af sektorer. Det bedste scenarie er nemlig en kombination af mere naturbeskyttelse og bedre varekæder, hvor både produktionen og importen af varer foregår bæredygtigt. Og det har WWF Verdensnaturfonden faktisk allerede erfaring med.

”Sammen med Danida og Aage V. Jensen Fonden er vi lykkedes med at etablere en stor nationalpark i Myanmar. Indsatsen beskytter dels vigtig biodiversitet, men har også hjulpet områdets gummiproducenter med at omstille til en bæredygtig produktion og fået flere store aftagere af gummi til at forpligte sig til at aftage det bæredygtige gummi fra området. Det er altså den type integrerede indsatser, vi skal se markant flere af, hvis biodiversiteten skal reddes i 2030,” siger Bo Øksnebjerg.

Læs den fulde artikel om de fem succeshistorier her:

Find WWF’s Living Planet Report 2020 her:

(+45) 5132 9503 / Sebastian.wulf@wwf.dk