Virksomheder viser grønne løsninger og fødevaresektor frem på Kinas største importmesse

16 danske virksomheder drager i starten af november til Shanghai i Kina for at deltage i landets største importmesse, China International Import Expo (CIIE). Her vises fødevarer og grønne løsninger frem for mange tusinde kinesiske og internationale indkøbere.

Kina – inkl. Hongkong – importerede i 2017 for næsten 65 mia. kr. kroner produkter og tjenester fra Danmark. Det gør Kina til Danmarks sjette største eksportmarked. Derfor er der god grund til at vise en række af de danske kernekompetencer og kerneprodukter frem for en stor skare af importører. Ifølge CIIE forventes 150.000 importører at deltage på messen.

- Kina er en af Danmarks største samhandelspartnere, og CIIE er en unik mulighed for danske virksomheder til at vise deres produkter og ydelser frem. Det kan være med til at skabe nye relationer og nye partnerskaber, siger direktør i DI Thomas Bustrup, som også deltager på CIIE.

På CIIE, der finder sted fra mandag den 5. november til lørdag den 10. november og åbnes af Kinas præsident, Xi Jinping, er det danske bidrag opdelt i to stande. På dels CIIE’s hovedmesse, hvor ni danske fødevarevirksomheder, deltager. Og dels på en særlig lande-messe, hvor 52 lande er særligt inviteret – heriblandt Danmark. Her viser syv virksomheder grønne produkter og løsninger frem.

- Danmark har meget at tilbyde Kina. Kineserne er især interesserede i vores produkters høje kvalitet og sikkerhed. Jeg er meget stolt over, at vi leverer nogle af de produkter og ydelser, som Kina ser som ekstra interessante, siger Thomas Bustrup.

Kinas økonomi er i de senere årtier braget derudaf med en sådan kraft, at Kina i dag er verdens næststørste økonomi kun overgået af USA. Udviklingen har medført, at Kinas økonomi har fået stadig større betydning for verden og for Danmark. I 2017 voksede Kinas økonomi med 6,9 procent.

- Der er et betydeligt potentiale for dansk eksport til Kina. Både nu og i fremtiden og særligt inden for miljøløsninger og sikker fremstilling af fødevarer. Derfor er det vigtigt, at vi er til stede og har et fast fokus på Kina som eksportmarked, siger Thomas Bustrup.

Det danske bidrag ved CIIE ledes af udviklingsminister Ulla Tørnæs. Hovedarrangørerne er Dansk Industri (DI) og det danske konsulat i Shanghai og i samarbejde med Food Nation og State of Green.

Fakta om CIIE

- Over 150 lande deltager

- Over 150.000 kinesiske indkøbere

- CIIE er delt op i syv forskellige messer inden for en række fagområder. Danmark har en stand på fødevaremessen.

- Dertil er der en landeudstilling med 52 indbudte lande – heriblandt Danmark.

- 16 danske virksomheder deltager:

Food & Agriculture Pavilion: A.P. Moller-Maersk A/S, Danish Crown A/S, Danish Speciality Foods AAL DK A/S, DNA Diagnostic A/S, Ecolife Denmark ApS, IFC Europe A/S (Irma), Mille Food A/S, S.E.Communication, Wellingo Nutrition A/S.

National Pavilion – Sustainability: Carlsberg Breweries A/S, Danfoss Automatic Controls Management (Shanghai) Co., Ltd., FLSmidth & Co A/S, Kamstrup, Grundfos (China) Holding Co. Ltd., Kelsen Group A/S, VisitDenmark.

Kilde: CIIE og DI

Fakta om Danmarks eksport til Kina – inkl. Hongkong

- Samlet handel i 2017: 64.480 mio. kr.

Kilde: Danmarks Statistik/DI

- Presserådgiver Niels Brandt Petersen, DI, telefon 2622 4418, mail: nibp@di.dk

- Ninna Milling Riiser, konsulent, DI, telefon 4072 8975,mail: nimr@di.dk

Mad med mening - DI Fødevarers årsdag 201819.11.2018 13:04Presseinvitation

Klimamærke, bæredygtighed, madspild. Der er mange meninger om madvarer, faktisk flere end nogensinde, ikke mindst på de sociale medier. Danske fødevarevirksomheder har 360 grader udsigt til udfordringer, som de skal forholde sig til, og som vil ændre deres marked i en meget nær fremtid. Nu sætter DI Fødevarer fokus på, hvordan branchens topchefer skal komme de mange udfordringer i møde – i rette tid. Pressen inviteres til DI Fødevarers årsdag - Mad med mening, Torsdag den 22. november, kl. 14.00 -18.00, Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V. Årsdagen får besøg af hele to ministre. Udenrigsminister Anders Samuelsen holder tale til forsamlingen af virksomhedsledere om fødevarevirksomhedernes rolle i forbindelse med FN’s Verdensmål. Derefter er det miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens tur til at tale om den madpolitiske dagsorden, der også er miljøets dagsorden – og ikke mindst om fødevareindustriens nye målgruppe. Miljø- og fødevareministeren er på scenen igen, når der

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00Pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.