Virksomheder er glade for samarbejdet med Jammerbugt

Jammerbugt Kommune springer 16 pladser frem i Dansk Industris årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed

Med en placering som nummer 31 er Jammerbugt akkurat med i den bedste tredjedel blandt erhvervsvenlige kommuner. Det er fremgang siden sidste år på hele 16 placeringer. Årsagen er blandt andet, at virksomhederne melder om styrket samarbejde om at sikre arbejdskraft til de lokale virksomheder og i forhold til de kommunale udbud.

- Jammerbugt Kommune har altid været dygtig til at samarbejde med de lokale virksomheder, og dommen fra de adspurgte virksomheder lyder, at kommunens udbudsproces er helt i top, siger Peter Rindebæk, formand for DI Aalborg.

Jammerbugt får også ros for, at der er god information og dialog mellem kommunen og erhvervslivet.

- De har et generelt fokus på at have tæt dialog med virksomhederne samt at gøre det let for dem at være i berøring med kommunen. Det er en udadvendt og proaktiv erhvervskommune, som fortjener de gode resultater, de har fået i undersøgelsen i år, lyder det fra DI-formanden.

Generelt klarer de nordjyske kommuner sig godt sammenlignet med resten af landet, da syv ud af ti kommuner i Nordjylland har en placering blandt den bedste halvdel af landets kommuner. Både Morsø, Rebild og Thisted klarer sig rigtig flot, og ligger på hhv. en 2., 14. og 19. plads i den samlede placering, mens Aalborg klarer sig skidt og rykker 11 pladser tilbage i år til nummer 65.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.