Vinterferie: Sådan udnytter danskerne mobilen til at gøre skituren sjovere og tryggere

Skisæsonen står for døren, og de kommende uger valfarter tusindvis danskere ud til Europas skiområder mod nord og syd. Og når lifterne åbner skal de alt for korte vinterdage udnyttes fuldt ud til at få fart under skiene, nyde naturen og være sammen med familien.
Telia har spurgt danskerne om, hvordan vi bruger smartphonen til at digitalisere skioplevelsen

Her kan vores mobiltelefoner være en god hjælp til at udvide oplevelserne, dele de mange indtryk og gemme minderne. Udover de oplagte muligheder for at holde styr på børnenes færden på bjerget, rummer mobilens mange apps jo utallige muligheder for at måle hastigheder, lære nye tricks, filme landskabet eller sætte musik til turen ned af bjerget.

Hvordan vi konkret digitaliserer skioplevelsen, det har Telia og YouGov spurgt danskerne om i en aktuel undersøgelse.

Fartglade mænd, fotograferende kvinder
Når danskerne trækker i skitøjet, spænder hjelmen og begiver sig ud på pisten, vælger næsten 86 % at tage deres smartphone med. Men hvorfor ikke bare lade mobilen ligge på hotellet eller i hytten, frem for at risikere nedkøling eller at du taber den ud af lommen fra stoleliften i fem meters højde?

Over halvdelen af de adspurgte anfører som den vigtigste årsag, at de gerne vil kunne ringe efter hjælp, hvis uheldet skulle være ude. Det gælder markant flere kvinder end mænd.

Der er også flest ja-svar fra kvinderne på de næstmest udbredte behov for at tage mobilen med på skituren, som er muligheden for at tage billeder undervejs og ønsket om at kunne komme kontakt med familie og venner ude på pisterne.

Næsten dobbelt så mange mænd som kvinder nævner, at de bruger mobilen til at måle tophastigheder og distancer med diverse apps. I en tilsvarende undersøgelse for fire år siden, var andelen af kvinder meget lavere på dette spørgsmål – så det lader til, at de danske kvinder er blevet endnu mere fartglade på ski og snowboard.

Facebook og pistekort
Kvinderne er mere aktive end mændene på de sociale medier, når de er ude på ski. Eller også vil mændene bare ikke indrømme, at de uploader selfies, videoer med tricks og hastighedsmålinger på Facebook, mens de er ude på bakkerne. Derudover fremhæves også muligheden for at hente opdaterede vejrudsigter i løbet af dagen samt at have digitale pistekort med i lommen som vigtige gevinst ved at have mobilen på sig på skituren.

”Vores mobiler er fantastiske til at udvide ferieoplevelsen og dele minderne. Det har vi gennem flere år undersøgt via vores analyser. Her er det blandt andet interessant at se, hvordan danskerne bliver mere og mere begejstrede for at teste sig selv med mobilens mange apps til skiløb”, siger kommunikationsdirektør i Telia, Julie Nilsson Bour-Hil.

Top 5 – hvorfor tager vi mobilen med pisterne/løjperne?
1. For at kunne ringe efter hjælp, hvis uheldet skulle være ude
2. For at kunne tage billeder på turen
3. For at kunne komme i kontakt med familie og venner skibakkerne
4. For at kunne måle min hastighed mv.
5. Så jeg kan uploade billeder på Facebook mv.

3 gode ski-apps

• Ski Tracks: Allerede en klassiker på skituren. Mål dine hastigheder og dagens højdemeter, få et 3D kort over området og geotag dine billeder, så du kan gemme dem i app’en sammen med dine resultater.
  • PeakVisor: Bliv din gruppes outdoor-helt med denne kameraintegrerede navigations-app, som gør dig i stand til at udpege og navngive alle bjergtoppe i horisonten.
  • Ski Dice: Mest for de sejeste (og dygtigste) skiløbere og snowboardere på bjerget. Ryst mobilen og udfordr hinanden med de tricks, som app’en foreslår. Kan justeres ift. sværhedsgrad og type af piste.

Julie Nilsson Bour-Hil, Kommunikationsdirektør i Telia Danmark

Ørestads Boulevard 45