Vi spiller hasard med vores grønne førerposition

Det bliver svært at fastholde Danmark som et foregangsland inden for grøn omstilling og energieffektivitet, når regeringen i sin nye eksportstrategi for energiområdet ikke tager højde for, om der i fremtiden er den fornødne arbejdskraft til at løfte opgaven. Energisektoren har stor betydning for dansk eksport, vækst, velstand og arbejdspladser, og det bekymrer Per Diget formand for Erhvervsudvalget i Ingeniørforeningen, IDA.

”Når man skærer i energiforskningen og samtidigt ignorerer, at der allerede i dag mangler ingeniører og naturvidenskabelige kompetencer til at løfte opgaverne. Energiteknologivirksomheder må sige nej til flere ordrer på grund af manglende kapacitet, da der ikke kan skaffes flere ingeniører. Det bremser væksten i de enkelte virksomheder og spænder ben for vækst og jobskabelse.”

Arbejdsløsheden for ingeniører er i dag to procent – og for de erfarne endnu lavere. Samtidig viser en prognose, vi har udarbejdet af den teknologiske alliance Engineer The Future, at vi kommer til at mangle over 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025.

”Vi spiller hasard med vores førerposition, når vi ignorerer, at vi i dag og i fremtiden ikke har de kompetencer, der skal til for at blive ved med at være foregangsland. Den position risikerer vi at skylle ud med badevandet, hvis vi ikke uddanner flere ingeniører og sørger for at videreuddanne dem, vi har i dag,” siger Per Diget.

Arbejdsmarkedsbalancen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering dokumenterer, at der er mangel på eksempelvis elektro- og maskiningeniører i hele landet, som ofte er dem, der arbejder inden for energi og cleantech. Og intet tyder på, at efterspørgslen på teknologiske og naturvidenskabelige kompetencer vil blive mættet lige med det samme.

Tina Splidsboel, tlf. 60 666 700

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le