Vi er blevet klogere på erhvervslivet

Hvad sker der, når man fylder en bus med 45 lokale politikere og erhvervsfolk og tager på virksomhedsbesøg med intense debatter om virksomhedernes udfordringer en mandag morgen? Der er ingen tvivl. Den oplevelse, de fleste både garvede og helt nye byrådskandidater forlod DI bussen med, kan formuleres med tre ord: Vi blev klogere.

Busturen i Aalborg var startskuddet på DI’s landsdækkende tourné forud for kommunalvalget 21. november. 21 kommuner bliver besøgt undervejs, og mange hundrede politiske kandidater bliver forhåbentlig klogere på de problemer, de lokale virksomheder bøvler med.

- Jeg håber, at den dialog, vi får, vil fremme det samarbejde mellem kommunen og virksomhederne, der er så værdifuld. Uden konkurrencedygtige virksomheder og private lokale arbejdspladser vil kommunen ikke kunne give borgerne bedre børnehaver, skoler og alle de andre velfærdsgoder, de lover i valgkampen. Derfor er debatten om virksomhedernes vilkår så vigtig, sagde DI’s adm. direktør Karsten Dybvad, da han indledte busturen i morgenmørket i Aalborg.

Besøgene på de to store produktionsvirksomheder Desmi og Siemens Gamesa bragte både udfordringer og forslag til løsninger på banen. Flere cykelstier langs Tranholmvej bedre tilkørselsforhold på motorvejen, væk med den dækningsafgift, som belaster virksomhederne i Aalborg Kommune, og bedre hjælp til at skaffe de medarbejdere, virksomhederne har brug for. Det var nogle af de ønsker, der stod højest på virksomhedernes ønskeseddel.

Helt konkrete valgløfter fra de mere end 30 byrådskandidater blev det dog ikke til. Men debatten på Desmi førte til, at kommunen i samarbejde med DI Aalborg nu nedsætter en task force, der skal undersøge, hvorfor det er så vanskeligt at få flere ufaglærte til at tage en efteruddannelse og opkvalificere sig til at blive faglærte. Et vigtigt område, som både politikere og erhvervsliv nu også bliver klogere på.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent Henrik Marcher Larsen, heml@di.dk, tlf. 4015 8858 eller pressekoordinator Helen Jensen, heje@di.dk, tlf.: 21244702.

Download
DI’s adm. direktør Karsten Dybvad og Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen, soc.dem. foran DI valgkamp-bussen.
Download
Der var livlig debat på Siemens Gamesa, da DI bussen med byrådskandidater og virksomhedsfolk var på besøg.