Klimabevægelsen i Danmark

Venstres klimaudspil er for uambitiøst

Folketingsvalget er i gang, og Venstre lover guld og grønne skove. Men Klimabevægelsen mener ikke at Venstres nye klimaplan giver svar på den akutte klimakrise

Fredag præsenterede Venstre en ny klimaplan, som blandt andet lover investeringer for milliarder i ny teknologi og forskning. I Klimaplanen oplyses det ikke hvor mange CO2-reduktioner planen vil resultere i, og der tages ikke fat om de akutte problemer for dansk klimapolitik lige nu.

- Det danske 2025-mål forventes ikke at blive nået, og FN's klimapanel har meddelt, at de globale CO2-udledninger skal toppes i 2025. Det er derfor kritisk når politikerne ikke fokuserer på at skabe reduktioner her og nu, og i stedet fokuserer på en indsats, der måske leverer resultater om 30 år. Fokus bør blandt andet være på at omstille landbruget væk fra kødproduktion. Derfor er det totalt utilstrækkeligt, at Venstre har undladt landbruget i sin klimaplan, siger Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

Venstre foreslår også et globalt reduktionsmål på 90 MtCO2 for Danmark, hvilket Klimabevægelsen frygter vil åbne store muligheder for klimasvindel.

- Lige nu måles CO2-udledninger nationalt og gennem FN. Jeg frygter, at Venstres ide er lånt af Liberal Alliance. Her foreslår man nemlig at skrotte ideen om at tælle nationale udledninger. I stedet vil man sammenlægge både de nationale og internationale aftryk som Danmark har. På den måde ønskes det at fratrække de 'gode' effekter Danmark laver rundt om i verden, fra det danske CO2-regnskab. Det kan for eksempel være når Ørsted sætter vindmøller op i Kina eller USA, og det vil være svindel, fortsætter Frederik Roland Sandby.

Selvom Klimabevægelsen leverer krads kritik af Venstre klimaplan, så ønsker foreningen også at rose partiet, for at være det eneste parti i blå blok, som har udviklet en sammenhængende klimaplan. Desværre frygter Klimabevægelsen, at de lave ambitioner gør det umuligt for blå blok, at fastholde ambitionerne fra den nuværende regering.

- Venstre ønsker meget tydeligt at lede blå blok på klimaområdet. Det er godt, og det er der brug for. Men Venstre har nu sat den øvre grænse for blå klimapolitik, og den grænse er sat meget lavt. Vi ved også, at det vil blive meget mere uambitiøst, når det skal forhandles med flertallet i blå blok, herunder Liberal Alliance, Nye Borgerlige, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti. Det er partier som flere gange har sagt, at Danmark skal gøre mindre på klimaområdet, og nogle har sågar sagt, at Klimaloven skal skrottes, siger Frederik Roland Sandby.

Information om Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark
Grundtvigs Sidevej 2, kld.
1865 Frederiksberg C

+45 9393 0879https://www.klimabevaegelsen.dk/

Klimabevægelsen arbejder målrettet med at mobilisere befolkningen, og vise den folkelige opbakning til ambitiøs og vidtrækkende klimapolitik.

Vi handler på klimaforskernes utvetydige og alvorlige konklusioner. Vores grundlag er videnskab.

Vi sørger sammen for, at politikerne bidrager til at skabe en sikker fremtid. Vores styrke er fællesskab.

Vi tager et globalt ansvar, fordi vi ved, at klimakrisen først rammer befolkningsgrupper uden skyld, udenfor Danmarks grænser. Vores overbevisning er retfærdighed.