I dag går folk på gaden for et grønt valg på tværs af EU

Når danskere i dag går på gaden til Folkets Klimamarch, sker det samtidig med folk over hele EU. Der er annonceret demonstrationer på tværs af 12 europæiske lande denne weekend.

Billede af frontbanneret ved Folkets Klimamarch i København den 6. november 2021. Foreningen Klimabevægelsen i Danmark v. Ariel Storm. Fri afbenyttelse af pressen.

Borgere over hele EU opfordrer de kommende EP-politikere til at tage deres ansvar i klima- og biodiversitetskrisen dybt alvorligt mens tid er. Danmark er repræsenteret ved den tilbagevendende Folkets Klimamarch, der finder sted i 7 danske byer søndag d. 2. juni som optakt til Europaparlamentsvalget. I København starter arragenmentet klokken 13:00 ved Christiansborg Slotsplads.

- Vi risikerer at tabe den grønne omstilling på gulvet ved det kommende Europa-Parlamentsvalg, men det bliver ikke på vores vagt. Vi går på gaden for at vise den brede opbakning, der findes ude i stuerne. Det er nu politikerne skal levere på de grønne løfter, der skal sikre vores børns fremtid, siger medarrangør for Folkets Klimamarch KBH Ernestine Gejl Wolff.

Folkets Klimamarch er en fredelig og demokratisk demonstration, der historisk har fungeret som en ventil for danskernes klimabekymringer - også for dem, der ikke normalt er politisk aktive.

- Vi har igen og igen set, at vores politikere først finder modet til at tage de nødvendige beslutninger, når de oplever et stort folkeligt pres. Klimakrisen skal løses demokratisk, og derfor gør vi mere end at stemme til det kommende valg - vi går sammen og viser, at opbakningen findes, udtaler medarrangør Frederikke Bruus.

I Danmark afholdes Folkets Klimamarch i syv byer: København, Aarhus, Aalborg, Odense, Viborg, Hillerød og Ærø. Læs mere om de syv arrangementer her.

Om Folkets Klimamarch

Folkets Klimamarch er en partipolitisk uafhængig begivenhed, som arrangeres af frivillige over hele landet. Det er en del af den landsdækkende paraplyorganisation Klimabevægelsen i Danmark.

Folkets Klimamarch går i dag for en række konkrete målsætninger indgået med Klimakoalitionen. Heriblandt er europæisk klimaneutralitet i 2040, 30 pct. beskyttet natur i EU, øget klimabistand til udsatte lande og et grønnere landbrug.

Folkets Klimamarch har, sammen med en række grønne organisationer, rettet henvendelse til EP-kandidaterne, og spurgt hvad de mener om de vigtigste nutidige klima- og miljøspørgsmål. På hjemmesiden www.klimavalg.nu kan man både tilmelde en Klimamarch i sin by, og se kandidaternes svar til de vigtige klimaspørgsmål.

Kontaktinformation:

Frederikke Bruus, medarrangør