Velliv Foreningen udbetaler 280 mio. kr. i medlemsbonus og støtter mental sundhed med 70 mio. kr.

Velliv Foreningens medlemmer kan glæde sig til udbetaling af medlemsbonus i maj og foreningen fortsætter arbejdet med at styrke den mentale sundhed.

Repræsenstantsskabsmødet foregik digitalt.

Repræsentantskabet i Velliv Foreningen har på mødet d. 25. marts godkendt årsrapporten for 2020 samt bestyrelsens indstilling til udbetaling af medlemsbonus og almennyttige uddelinger til fremme af danskernes mentale sundhed.

Foreningen kommer ud med et overskud på 348 mio. kr. Bestyrelsen har derfor indstillet, at der udbetales 280 mio. kr. til medlemsbonus, og at der afsættes 70 mio. kr. til almennyttige uddelinger.

”Velliv Foreningen har på trods af de omskiftelige tider præsteret et flot overskud. Vi er stolte af, at foreningen med årets bonus samlet set runder 1 mia. kr. i form af kontant bonus til medlemmerne i foreningens femårige levetid. Desuden har vi støttet projekter, der styrker den mentale sundhed i Danmark med samlet mere end 270 mio. kr. Det gør helt sikkert en forskel, og vi glæder os til at fortsætte,” siger formand for Velliv Foreningen Peter Gæmelke.

Med det fastlagte beløb for bonus og almennyttige uddelinger fastholdes princippet om, at foreningens medlemmer modtager 80 % af foreningens overskud som medlemsbonus, mens 20 % investeres i almennyttige aktiviteter, der fremmer trivsel og mental sundhed.

”Vi har lagt vægt på at efterkomme Finanstilsynets henstilling, om at finansielle virksomheder udviser tilbageholdenhed med udbyttebetaling og bonusudlodninger. Den besluttede overskudsdisponering er afbalanceret, da den resulterer i en uændret solvensdækning og en nogenlunde uændret bonussats. Det vurderer vi er fornuftigt i tider som disse,” siger Peter Gæmelke.

Valg til bestyrelsen

På repræsentantskabsmødet blev der også afholdt valg til tre af bestyrelsens syv pladser. Seks medlemmer af repræsentantskabet havde valgt at stille op. Ane Henriksen, Kurt H. Jørgensen og Peter Ulrik Jensen blev genvalgt og fortsætter i bestyrelsen. Bestyrelsen har konstitueret sig med genvalg af Peter Gæmelke som formand og Kent Petersen som næstformand.

Medlemsbonus udbetales via NemKonto

Medlemsbonus udbetales ved direkte overførsel til medlemmernes NemKonto. Udbetalingen vil ske i maj måned. Bonussatsen for opsparingsbonus er beregnet til 0,14 % og alle medlemmer, der var kunder i Velliv både den 31. december 2020 og den 25. marts 2021 - ca. 350.000 personer, kan glæde sig til bonus. Medlemmer med en lille opsparing eller rene forsikringsordninger vil modtage en grundbonus på 125 kr.

Medlemsbonus fra Velliv Foreningen de tre sidste år:

204 mio. kr. i 2019

240 mio. kr. i 2020

280 mio. kr. i 2021

Bestyrelsesformand Peter Gæmelke, tlf. 4017 5287
Kommunikationskonsulen Christina Gro Storm-Andersen tlf. 2221 1707

Repræsenstantsskabsmødet foregik digitalt.

Velliv Foreningen donerer 4 mio. kr. til genstart af varmestuer og væresteder for samfundets mest udsatte10.5.2021 09:59:36 CEST | Pressemeddelelse

Den anden coronanedlukning i Danmark betød lukning af flere hundrede genbrugsbutikker, der finansierer aktiviteter målrettet de mest udsatte borgere i Danmark. Det fjernede indtægtsgrundlaget for en række landsdækkende sociale organisationer. Nu giver Velliv Foreningen en økonomisk håndsrækning på 4 mio. kr. til at genstarte organisationernes aktiviteter.

Ny undersøgelse før Danmarks Mentale Sundhedsdag: Hver tredje har haft det psykisk dårligt på arbejdet det seneste år7.10.2020 09:13:52 CEST | Pressemeddelelse

Virksomheder landet over sætter torsdag d. 8. oktober fokus på mental sundhed. En ny undersøgelse viser samtidig, at omkring hver tredje af de adspurgte erhvervsaktive har følt sig stresset eller på anden vis haft det psykisk dårligt i forbindelse med deres arbejde det seneste år. 643 private og offentlige virksomheder har modtaget en bevilling fra Velliv Foreningen til at afholde et arrangement om mental sundhed på arbejdspladsen i anledning af Danmarks Mentale Sundhedsdag, og torsdag den 8. oktober fejrer vi dagen. Formålet med Danmarks Mentale Sundhedsdag er at få startet samtalen om trivsel, arbejdsfællesskab, kommunikation og så videre. Ser man på en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter for Velliv Foreningen, der står bag Danmarks Mentale Sundhedsdag, er der da også hårdt brug for et øget fokus på mental sundhed på arbejdspladserne. Voxmeter har spurgt over 2.000 personer i beskæftigelse på tværs af branche, geografi, køn og alder. Flere end hver tredje siger, at de har følt sig