Det går den forkerte vej: Flere yngre bliver sygemeldte med stress

Blandt de yngre grupper på arbejdsmarkedet bliver flere sygemeldt med stress. Det kan blandt andet skyldes generationers forskellige opfattelser af sygdom og trivsel, siger generationsekspert Karen Christina Spuur.

I de yngre aldergrupper er antallet af sygemeldte med stress, angst, depression mv. steget fra 8 til 12 % det seneste år. Det viser en ny undersøgelse fra Velliv Foreningen. Velliv Foreningen

De unge på arbejdsmarkedet bliver oftere sygemeldt med stress, angst, depression eller lignende mentale udfordringer. Det viser en ny undersøgelse fra Voxmeter, som er udarbejdet på initiativ af Velliv Foreningen. I aldersgruppen 18-49 år er antallet af sygemeldte steget fra 8 til 12 % det seneste år. Samlet set for alle aldersgrupper har der været en mindre stigning fra 7 % til 9 %.

Ekspert i generationsforskelle, Karen Christina Spuur, er ikke overrasket over, at yngre medarbejdere oftere sygemelder sig end ældre medarbejdere. Udover at der kan være et større pres i årene med små børn, er der også forskel på, hvordan yngre og ældre medarbejdere håndterer symptomer på stress eller andre mentale udfordringer. Hun siger:

”De unge er bedre til at mærke efter, og emner som stress og diagnoser er ikke tabu for dem. De er en generation, som er meget bevidste om, hvordan de har det, og som tager trivsel alvorligt. Derfor trækker de hurtigere stikket, hvis de føler der er brug for det.”

Holder sig tilbage med at gå til chefen

Undersøgelsen viser også, at aldersgruppen 18-34-årige i mindre grad svarer, at de går til deres ledere og kolleger, hvis de oplever mistrivsel eller mentale udfordringer på arbejdet. Kun 22 % af aldersgruppen 18-34-årige svarer, at de går til deres chef, mens det tilsvarende tal for aldersgruppen 35-49-årige er 37 %.

Fra sit arbejde som ledelsesrådgiver genkender Karen Christina Spuur ikke umiddelbart billedet, at de unge går mindre til chefen med mistrivsel og mentale udfordringer end deres ældre kolleger. Snarere tværtimod.

”Jeg hører ude på virksomhederne, at de unge netop er gode til at komme til chefen med de udfordringer, der presser sig på. Men ud fra tallene ser det ud til, at de unge faktisk selv føler, at de holder sig tilbage. Det er interessant.”

Ifølge Karen Christina Spuur kan nøglen til at forebygge sygefravær hos de unge ligge i at skabe forståelse for de forskelle, der er mellem generationer,

”De unge vil helst ikke fremstå usikre og uprofessionelle, og det kan være grunden til, at de holder sig tilbage. Men de har brug for at kunne tale om mentale udfordringer på arbejdspladsen – også mere end de ældre generationer.”

Bygger bro imellem generationer

Undersøgelsen er udarbejdet som optakt til Danmarks Mentale Sundhedsdag i uge 41. Her har alle danske arbejdspladser haft mulighed for at søge Velliv Foreningen om 10.000 kr. til et event om mental sundhed.

I år har generationsforskelle og inklusion af unge på arbejdspladsen fyldt mere end ellers i ansøgningerne. Louise Wind Nielsen, som er projektleder i Velliv Foreningen for deres ungeindsats, siger:

”I år bruger mange arbejdspladser Danmarks Mentale Sundhedsdag til at blive mere bevidste om forskelle mellem yngre og ældre generationer. Vi er glade for at starte samtalen ude på arbejdspladserne og støtte aktiviteter, som bygger bro mellem generationer og hjælper unge godt i gang på arbejdsmarkedet.”

Velliv Foreningen støtter i øvrigt arbejdspladser i at inkludere unge i projektet ”Ung Styrke”. Her kan arbejdspladser få viden og værktøjer til at hjælpe unge godt i gang på arbejdspladsen.

Om undersøgelsen

Voxmeter har på vegne af Velliv Foreningen undersøgt danskernes arbejdstrivsel og mentale udfordringer i arbejdslivet. Undersøgelsen har 2.000 respondenter i alderen 18+, som er i beskæftigelse.

Se hele undersøgelsen her.

Andel, som svarer ja til at have været sygemeldt med stress, angst, depression eller lignende mentale udfordringer inden for det seneste år.

18-34 år

35-49 år

50-64 år

65+ år

Kilde: Voxmeter

Hvem taler du med, hvis du oplever mistrivsel eller mentale udfordringer på arbejdet?

18-34 år

35-49 år

50-64 år

65+ år

Chef

Kolleger

Familie

Venner

Psykolog

Andre

Jeg taler ikke med nogen

Ved ikke

Jeg oplever ikke mistrivsel eller mentale udfordringer på arbejdet

Kilde: Voxmeter

Om Danmarks Mentale Sundhedsdag

Danmarks Mentale Sundhedsdag bliver afholdt på 1.000 arbejdspladser i uge 41. Dagen er inspireret af WHO's World Mental Health Day, der er en årlig mærkedag den 10. oktober. Se oversigten over alle arbejdspladser her:

Om Velliv Foreningen

Velliv Foreningen uddeler overskuddet fra ejerskabet af Velliv og egne investeringer som støtte til projekter, der styrker den mentale sundhed i arbejdslivet.

I 2024 sætter Velliv Foreningen særligt fokus på unge på arbejdspladsen i projektet ”Ung Styrke”. Her kan virksomhedens medarbejdere blive uddannet til at tage imod unge kolleger på arbejdspladsen.

Læs mere om Velliv Foreningen på www.vellivforeningen.dk

Læs mere om Ung Styrke på www.ungstyrke.dk

"De unge har brug for at kunne tale om mentale udfordringer på arbejdspladsen – også mere end de ældre generationer," siger ekspert i generationsforskelle Karen Christina Spuur.
Karen Christina Spuur

Om Velliv Foreningen

Alle vores 370.000 medlemmer ejer pensionsselskabet Velliv. Som kunde hos Velliv er man automatisk medlem af Velliv Foreningen.