Velliv Foreningen udbetaler 240 mio kr. i medlemsbonus

Velliv Foreningens 350.000 medlemmer kan glæde sig til medlemsbonus i september. Samtidig afsættes 60 mio. kr. til mental sundhed.

Velliv Foreningen afholdt digitalt repræsentantskabsmøde. Foto: Nicolas Tobias Følsgaard

Repræsentantskabet i Velliv Foreningen har på mødet d. 3. juni godkendt årsrapporten for 2019, og bestyrelsens indstilling til udbetaling af medlemsbonus og almennyttige uddelinger til fremme af danskernes mentale sundhed.

”Det er dejligt, at vi kan præsentere så godt et afkast. Det er penge, som både på kort og langt sigt vil komme foreningens medlemmer til gavn som bonusudbetalinger, og så kan vi støtte vigtige almennyttige aktiviteter i Danmark. Det er ikke mindst aktuelt under en coronakrisen, som har haft stor indvirkning på den mentale sundhed,” siger formand for Velliv Foreningen Peter Gæmelke.

Foreningen kommer ud med et solidt overskud, hvor der både er tjent penge fra ejerskabet af Velliv og på finansmarkederne i 2019. Desværre har Velliv Foreningen, som alle andre investorer, tabt penge på finansmarkederne i starten af 2020. Netop på grund af usikkerheden om de globale økonomiske virkninger af coronakrisen, har repræsentantskabet besluttet, at der i stedet for 400 mio. kr. udloddes 300 mio. kr., hvoraf 240 mio. kr. udbetales til medlemsbonus, og at der afsættes 60 mio. kr. til almennyttige uddelinger. De resterende 316 mio. kr. op til overskuddet på 616 mio. kr. udbetales ikke i år, men lægges til side, for at gøre foreningen mere robust, når regnskabet for 2020 skal opgøres.

”Det er en afbalanceret og forsvarlig løsning, hvor medlemmerne får et synligt bevis på det gode investeringsår i 2019, og samtidig udviser vi rettidig omhu i en krisetid. Bonusbeløbet er forøget fra 204 mio. kr. i 2019 til 240 mio. kr. i 2020. Desuden kan vi bringe 60 mio. kr. i spil til almennyttige uddelinger, hvor vi oplever en voksende interesse fra forskere, virksomheder og organisationer,” siger Peter Gæmelke.

Valg til bestyrelsen

På repræsentantskabsmødet blev der også afholdt valg til fem af bestyrelsens syv pladser. 15 medlemmer af repræsentantskabet havde valgt at stille op. Peter Gæmelke, Kent Petersen, Cathrine Riegels Gudbergsen fortsætter i bestyrelsen, mens Mona Svan og Peter Ulrik Jensen er nye medlemmer. I bestyrelsen sidder også Kurt H. Jørgensen og Ane Skytte Leth Hendriksen, der ikke var på valg. Bestyrelsen konstituerede efterfølgende sig med Peter Gæmelke som formand og Kent Petersen som næstformand.

Medlemsbonus udbetales via NemKonto

Medlemsbonus udbetales ved direkte overførsel til medlemmernes NemKonto. Udbetalingen er udskudt fra maj til september som følge af udskydelsen af det ordinære repræsentantskabsmøde fra marts til juni. Bonussatsen er ikke endeligt beregnet, men alle medlemmer modtager bonus. Derfor vil også medlemmer med en lille opsparing eller rene forsikringsordninger modtage en grundbonus på 125 kr.

Kontakt:

Bestyrelsesformand for Velliv Foreningen Peter Gæmelke

Tlf. 4017 5287, email: pg@roj-landbrug.dk

Adm. direktør For Velliv Foreningen Lars Wallberg

Tlf. 22 60 07 15, email: law@vellivforeningen.dk

Stemmerekord i Region Sjælland: Her er Velliv Foreningens nye repræsentantskab11.3.2020 13:24:52 CETPressemeddelelse

Medlemmerne af Velliv Foreningen i Region Hovedstaden og Region Sjælland har nu valgt 24 medlemmer, som fremover skal sidde i Velliv Foreningens repræsentantskab. Sjællænderne satte stemmerekord. Engagement blev kendetegnet for det netop overståede valg i Velliv Foreningen i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Først i form af 56 engagerede kandidater, der stillede op til repræsentantskabet, og efterfølgende i form af en stor stemmeaktivitet i forhold til samme valg i de to regioner i 2016. Region Sjælland satte stemmerekord for alle valg i alle regioner. 12,1 % af medlemmerne stemte, hvilket er en stigning på 2 procentpoint i forhold til seneste valg i regionen. Også Region Hovedstadens medlemmer var flittige. Her stemte 9,8% af medlemmerne, hvilket er en stigning på 1 procentpoint i forhold til sidste gang. Resultatet glæder formand for Velliv Foreningen, Peter Gæmelke, da det øger opbakningen til foreningens arbejde. ”Det er medlemmerne, der sætter retningen for Velliv Foreningens