Vejafgift for lastbiler sender den største regning til yderområder
Landdistrikternes Fællesråd frygter, at den netop vedtaget vejafgift for lastbiler vil betyde færre arbejdspladser og i nogle tilfælde lukninger af virksomheder i landdistrikterne. Det vil trække Danmark mere skævt, mener formand Steffen Damsgaard.
I dag torsdag blev det omdiskuterede lovforslag om en vejafgift for lastbiler endeligt vedtaget i Folketinget. Afgiften vil gælde fra 2025 og betyder, at lastbiler fremover skal betale omkring 1,3 kroner per kørt kilometer.
Vejafgiften møder kritik fra Landdistrikternes Fællesråd for at ramme geografisk skævt:
- Når vejafgiften betales efter antallet af kørte kilometer, har det den konsekvens, at den største regning lander hos yderområdernes vognmænd og i sidste ende hos erhvervslivet i yderområderne. Det er paradoksalt, når vi har en regering, der med egne ord ønsker "et Danmark i geografisk balance" og at sikre gode muligheder for at bo og arbejde i alle dele af landet. Vejafgiften for lastbiler vil trække Danmark mere skævt, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
Formanden peger på, at vejafgiften havde været mere spiselig, hvis der var realistiske grønne omstillingsmuligheder for lastbilbranchen. Desværre er hverken lastbilerne til den tunge transport eller ladeinfrastrukturen gearet til den omstilling og bliver det heller ikke lige foreløbig.
En vejafgift på lastbiler er derfor ikke en grøn afgift men snarere en ekstra skat på at drive virksomhed i landdistrikterne, mener Steffen Damsgaard, der frygter for konsekvenserne for erhvervslivet i landdistrikterne:
- Vejafgiften gør det dyrere og mere besværligt at drive virksomhed i landdistrikterne og især i yderområderne. Derfor er min frygt, at vejafgiften vil betyde, at virksomheder i landdistrikterne flytter tættere på de større byer eller helt vælger at lukke, siger han og tilføjer:
- Antallet af arbejdspladser i landdistrikterne har været dalende siden finanskrisen, og derfor er det så bidende nødvendigt at sikre gode vilkår for erhvervslivet i landdistrikterne. En kilometerafgift gør det modsatte. Jeg er ærgerlig over, at politikerne ikke viste større åbenhed over for at finde en mere lempelig model for yderområderne, der kunne holde hånden under vigtige arbejdspladser. Det kunne være ved en lavere kilometerafgift i yderområder, tilskud til el-lastbiler og en fuldt udbygget ladeinfrastruktur til el-lastbiler.
Nøgleord
Kontakter
Signe Lauge BachPublic Affairs Ansvarlig
Tlf:53850127sba@landdistrikterne.dkFølg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikter: Glæde over flere læger og mere nærhed, men også bekymring omkring struktur og realisering18.9.2024 13:59:07 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har netop fremlagt sit sundhedsudspil, som skal sætte den politiske retning for, hvordan der sikres mere nærhed i sundhed, og et land i bedre geografisk balance. Udspillet rummer gode elementer som en bedre og mere retfærdig fordeling af flere almen praksis læger, flere uddannelsespladser på medicinstudiet uden for de største byer og oprettelsen af 17 regionale sundhedsråd, men bekymringen omkring ændret regionstruktur og realiseringen af udspillet fylder meget hos Landdistrikternes Fællesråd.
Landdistrikter: Kommunernes udligningssystem splitter Danmark i et A- og B-hold18.9.2024 10:10:59 CEST | Pressemeddelelse
I store dele af landet kæmper økonomisk pressede kommuner med at få næste års budgetter til at hænge sammen som følge af et skævt tilskuds- og udligningssystem. Det forlyder, at regeringen vil lave en ny udligningsreform i 2028. Det møder opbakning fra Landdistrikternes Fællesråd, som har 55 kommuner som medlemmer, men løsningen er nødt til at komme langt før.
Finanslovsforslag fjerner støttemulighed til iværksættere og små virksomheder i kystnære områder16.9.2024 11:19:58 CEST | Pressemeddelelse
Den såkaldte FLAG-pulje har med succes understøttet nye jobs på de små øer og i kystnære områder, men finanslovsforslaget lægger op til at nedlægge den. Det vil ramme områder, som i forvejen er udfordret med at fastholde bosætning og kæmper med færre jobs i fiskeriet, bl.a. som følge af Brexit.
Mere grøn boligrotation på vej til landdistrikterne10.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landsbyer skal have flere seniorvenlige boliger og der skal fokus på energirenovering af de ældre huse. Det er målet med et fælles projekt, som Forenet Kredit og Landdistrikternes Fællesråd står bag, og som nu udrulles foreløbig til seks nye landsbyer.
Landdistrikter: Gode initiativer i finanslovsforslag, men et land i bedre balance kræver flere prioriteringer30.8.2024 16:00:47 CEST | Pressemeddelelse
Finanslovsudspillet rummer flere gode initiativer, dog uden de store overraskelser, og signalerer på flere områder, at regeringen ønsker at prioritere landdistrikterne og et mere sammenhængende Danmark. Men der skal flere politiske tiltag og investeringer til, hvis man for alvor vil skabe et land i bedre geografisk balance.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum