Vejafgift for lastbiler sender den største regning til yderområder

Del

Landdistrikternes Fællesråd frygter, at den netop vedtaget vejafgift for lastbiler vil betyde færre arbejdspladser og i nogle tilfælde lukninger af virksomheder i landdistrikterne. Det vil trække Danmark mere skævt, mener formand Steffen Damsgaard. 

I dag torsdag blev det omdiskuterede lovforslag om en vejafgift for lastbiler endeligt vedtaget i Folketinget. Afgiften vil gælde fra 2025 og betyder, at lastbiler fremover skal betale omkring 1,3 kroner per kørt kilometer. 

Vejafgiften møder kritik fra Landdistrikternes Fællesråd for at ramme geografisk skævt:

- Når vejafgiften betales efter antallet af kørte kilometer, har det den konsekvens, at den største regning lander hos yderområdernes vognmænd og i sidste ende hos erhvervslivet i yderområderne. Det er paradoksalt, når vi har en regering, der med egne ord ønsker "et Danmark i geografisk balance" og at sikre gode muligheder for at bo og arbejde i alle dele af landet. Vejafgiften for lastbiler vil trække Danmark mere skævt, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard. 

Formanden peger på, at vejafgiften havde været mere spiselig, hvis der var realistiske grønne omstillingsmuligheder for lastbilbranchen. Desværre er hverken lastbilerne til den tunge transport eller ladeinfrastrukturen gearet til den omstilling og bliver det heller ikke lige foreløbig. 

En vejafgift på lastbiler er derfor ikke en grøn afgift men snarere en ekstra skat på at drive virksomhed i landdistrikterne, mener Steffen Damsgaard, der frygter for konsekvenserne for erhvervslivet i landdistrikterne:  

- Vejafgiften gør det dyrere og mere besværligt at drive virksomhed i landdistrikterne og især i yderområderne. Derfor er min frygt, at vejafgiften vil betyde, at virksomheder i landdistrikterne flytter tættere på de større byer eller helt vælger at lukke, siger han og tilføjer: 

- Antallet af arbejdspladser i landdistrikterne har været dalende siden finanskrisen, og derfor er det så bidende nødvendigt at sikre gode vilkår for erhvervslivet i landdistrikterne. En kilometerafgift gør det modsatte. Jeg er ærgerlig over, at politikerne ikke viste større åbenhed over for at finde en mere lempelig model for yderområderne, der kunne holde hånden under vigtige arbejdspladser. Det kunne være ved en lavere kilometerafgift i yderområder, tilskud til el-lastbiler og en fuldt udbygget ladeinfrastruktur til el-lastbiler.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Glæde over flere læger og mere nærhed, men også bekymring omkring struktur og realisering18.9.2024 13:59:07 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har netop fremlagt sit sundhedsudspil, som skal sætte den politiske retning for, hvordan der sikres mere nærhed i sundhed, og et land i bedre geografisk balance. Udspillet rummer gode elementer som en bedre og mere retfærdig fordeling af flere almen praksis læger, flere uddannelsespladser på medicinstudiet uden for de største byer og oprettelsen af 17 regionale sundhedsråd, men bekymringen omkring ændret regionstruktur og realiseringen af udspillet fylder meget hos Landdistrikternes Fællesråd.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye