Landdistrikter: Glæde over flere læger og mere nærhed, men også bekymring omkring struktur og realisering

Regeringen har netop fremlagt sit sundhedsudspil, som skal sætte den politiske retning for, hvordan der sikres mere nærhed i sundhed, og et land i bedre geografisk balance. Udspillet rummer gode elementer som en bedre og mere retfærdig fordeling af flere almen praksis læger, flere uddannelsespladser på medicinstudiet uden for de største byer og oprettelsen af 17 regionale sundhedsråd, men bekymringen omkring ændret regionstruktur og realiseringen af udspillet fylder meget hos Landdistrikternes Fællesråd.

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd Mads Krabbe

Regeringen foreslår flere nye læger i almen praksis, og en mere retfærdig fordeling af læger med færre patienter og bedre honorering i yderområderne, flere medicinstuderende i Esbjerg, Aalborg og Køge, flere patientrettigheder for kronikere, som udgør en større andel i landdistrikterne, samt en udbygning af det nære sundhedsvæsen, så flere kan få hjælp lokalt.

- Det er vigtige initiativer, som skal være med til at sikre mere nærhed i sundhed og mere geografisk lighed i sundhedstilbuddene, samt at det som ikke er svært, kan behandles nært. Der er behov for et opgør med postnummerlotteriet, så alle patienter får en ordentlig behandling, uanset hvor de bor. Det synes jeg, at regeringens udspil til en sundhedsreform er et godt skridt på vejen til, lyder det fra Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

- Hovedudfordringen er dog, hvordan vi får nye almen praksis læger til at bosætte sig i yderområder, og læger til at flytte fra de største byer og ud til yderområderne. Det er familier, som måske allerede har slået sig ned. Jeg tror, der skal mere til end blot mere i løn.

Ny honoreringsmodel skal sikre læger i hele landet

Regeringen lægger op til, at der skal være et knæk i honoreringen af lægerne, så hvis man er læge og har mange patienter i særligt yderområderne, så får man et større honorar, end hvis man er læge i et område med mere raske patienter.

- Det er afgørende at sikre en god lægedækning i hele landet. Derfor er vi glade for, at regeringen foreslår en differentieret honorering af læger, hvor de får mere tid til hver enkelt patient. Det kan gøre det mere attraktivt at arbejde i landdistrikter, ø-samfund og yderkommuner, hvor der ofte er flere multisyge og kronisk syge patienter, påpeger Steffen Damsgaard og tilføjer:

- Honorering i sig selv får dog ikke nødvendigvis læger til at flytte til yderområderne. Fordelingen af ydrenumre vil stadig være en udfordring. Ser man ikke på en geografisk fordeling af ydernumre, så vil vi fortsat mangle læger udenfor de større byer.

Bekymring ved sammenlægning af to regioner

Regeringen lægger op til at sammenlægge Region Hovedstaden og Region Sjælland til Region Østdanmark.

- Ved at sammenlægge to regioner til én stor region, frygter vi i Landdistrikternes Fællesråd, at der sker en øget centralisering af sundhedsvæsenet, selvom det er decentralisering, der er regeringens ambition. Det må ikke ende med, at borgerne i Region Sjælland får længere til sundhedstilbud ved en sammenlægning, siger Steffen Damsgaard.

Formanden er desuden bekymret for, at regeringen lægger op til, at der skal være færre regionsrådspolitikere.

- Man risikerer at svække det regionale demokrati, når der alt andet lige er færre politiske stemmer i regionerne.

Derudover foreslår regeringen at nedlægge de nuværende 21 sundhedsklynger og erstatte dem med 17 sundhedsråd bestående af folkevalgte politikere fra kommuner og regioner.

- Jeg synes, det er en god idé at lade lokale politikere være med til at udvikle et mere nært sundhedsvæsen og sikre flere tilbud tæt på borgerne. Det kræver, at de opgaver, som kommunerne har ansvar for i dag fortsat kan løses i kommunerne, hvis de enkelte kommuner ønsker det. Men også at der kan findes løsninger mellem regioner og kommuner, hvis begge parter ønsker det, lyder det fra Steffen Damsgaard.

Sundhedsrådene står dog overfor en stor opgave særligt i yderområderne. Det er derfor afgørende, at de har de midler til rådighed, som der skal til for at sikre, at det som ikke er svært kan behandles nært, mener formanden:

- Sundhedstilbud og behandling i borgernes egne hjem er positivt, for den del der er muligt. Og såfremt at Sundhedsrådene skal afgøre, hvor der skal være sundhedshuse eller sundhedscentre med både kommunale og regionale funktioner, så forventer jeg, at den endelige politiske aftale vil sikre, at der skal være sundhedshuse eller sundhedscentre med kommunale og regionale funktioner, i alle kommuner land-, yder- og ø-kommuner.

Flere studiepladser på medicinstudiet i Aalborg, Køge og Esbjerg

Regeringen foreslår desuden, at der oprettes flere studiepladser på medicinstudiet i Aalborg, Køge og Esbjerg for at sikre flere læger fremover.

- Jeg er glad for, at regeringen lægger op til at oprette flere studiepladser udenfor de større byer. Vi kan jo se i Nordjylland, at flere nyuddannede læger har valgt at blive efter endt studie og det er netop dét, vi har brug for, hvis vi skal sikre, at der er læger i alle dele af landet, lyder det fra Steffen Damsgaard.

Regeringen foreslår også, at der laves pakkeforløb for kronisk syge patienter, store investeringer i digitalisering og sundhedsteknologiske løsninger, samt et Nyt Nationalt Center for Sundhedsinnovation, der skal bidrage til mere sammenhængende patientforløb. Landdistrikternes Fællesråd regner naturligvis med, at den nye nationale enhed kommer til at ligge udenfor de største byer.

Organisationen vil dykke nærmere ned i sundhedsudspillet, samt vurdere konsekvenserne for det brede område hos regionerne, som hedder regional udvikling, inden der kommer nærmere vurderinger af udspillet.