Veganerpartiets ungdomsparti vandt fire mandater ved skolevalget

Hvis Skolevalget kunne afgøre, hvem der sad i Folketinget, så havde Veganerpartiet fire mandater fra i aften. Veganerpartiets Ungdom (VPU) fik nemlig 2,0% på landsbasis til skolevalget 2021.
Stor begejstring hos forperson for Veganerpartiets Ungdom, Carl Blom ved valgresultatet.

Kampen for dyrerettigheder er stadig ny i dansk politk. I 2020 fik Veganerpartiet sin opstillingsberettigelse til Folketingsvalgetved at samle 20.187 vælgererklæringer.

Senest har deres ungdomsparti, Veganerpartiets Ungdom, deltaget i det årlige skolevalg og vundet 2,0% af stemmerne på landsplan.

Med kun fem kandidater, der rejste landet tynd, har ungdomspartiet altså sikret dyrerettigheder sæder i Folketinget.

Fest i Folketingets lokaler
Skolevalget blev afholdt i Landstingssalen torsdag aften, hvor alle ungdomspolitikerne var til stede.

Her var der stor jubel, da Ungdomspartiet fik 2,0% af stemmerne på landsplan, men også da tallene kom ind for de forskellige regioner.

Dyrerettigheder har berettigelse i dansk politik
I Region Syddanmark fik partiet med 2,1%  flere stemmer end Alternativet og Kristendemokraterne, mens de lå enten lige under eller lige med Alternativet i andre regioner. Partiet fik 2,2% i Region Hovedstaden, hvilket var der, partiet havde største tilslutning.

"Vi ønsker en kamp for individerne i landbruget. Over 220 millioner dyr bliver slået i hjel hvert år og udnyttet for profit. Den slags brancher og syn på verden kan vi ikke støtte. Det går ud over klima, mennesker og selvfølgelig dyrene, Vi har et ansvar når det kan undgåes at udnytte andre." udtaler Carl Blom, forperson for Veganerpartiets Ungdom og fortsætter:

"Vi har præsenteret dyrenes sag og vores vision for et vegansk samfund for første gang til et skolevalg. Ungdommen har talt - vi har en berettigelse i dansk politik, hvis det står til fremtidens vælgere. Det tyder godt for vores voksenparti".

Veganerpartiet stiller selv op til kommunal- og regionalvalg d. 16. november. De har kandidater i alle fem regioner og 17 kommuner.

Resultatet på landsplan. 2,0% til Veganerpartiets Ungdom.
Jubel ved valgresultat. Til venstra: Maria Nørgaard Andersen. Midt i billede: Forperson Carl Blom.
Simon Nyborg Jensen stiller også op til kommunal- og regionalvalget i Odense Kommune og Region Syddanmark.
Maria Nørgaard Andersen stiller også op til kommunal- og regionalvalget for Københavns Kommune og Region Hovedstaden.
På Billede: Anna Astrid Høy-Nielsen. Stiller også op til kommunal- og regionalvalget for Odense Kommune og Region Syddanmark.
De fem kandidater fra Veganerpartiets Ungdom. Fra venstre: Maria Nørgaard Andersen, Carl Blom, Anna Astrid-Høy Nielsen, Simon Nyborg Jensen og Adam Samy.

Beatevej 14
2500 Valby

Veganerpartiet er et grønt politisk parti stiftet i oktober 2018. Partiets politiske leder er Henrik Vindfeldt, og blandt partiets mærkesager er dyrerettigheder, miljø, klima, grøn omstilling, sundhed gennem forebyggelse samt forøget forbrugeroplysning om klimavenlige forbrugsmønstre.

Partiet er opstillingsberettiget til næstkommende folketingsvalg.

Veganerpartiet indgår i nyt samarbejde under navnet "Grøn Alliance" og har ansøgt Bolig- og Indenrigsminsiteriet om navneændringen.

Ændringen forventes færdigbehandlet 31. august, hvorefter samarbejdet præsenteres.

Chokeret Mette Frederiksen om brækkede brystben hos høns: ”Jeg er utrolig optaget af dyrevelfærd”9.12.2021 06:45:51 CET | Pressemeddelelse