Veganerpartiet vælger ny ledelse på landsmøde

I weekenden afholdte Veganerpartiet landsmøde i Nyborg. Her blev den nye landsledelse valgt, og processen om at finde ny frontfigur for partiet sat i gang.

Fra venstre til højre: Jesper Idel, Ulla Koch, Asger Beck, Anna Astrid Høy-Nielsen, Lars Corvinius Olesen, Hella Brodersen Schulin, Jill Wortziger, Daniel Barrera, Katrine Ida Olsson. Foto: Kasper Stevn Nielsen

Veganerpartiet afholdte i weekenden et vellykket landsmøde i Nyborg. Landsmødet kom en dag efterpartiets nu tidligere partileder Henrik Vindfeldt trak sig fra posten.

Hovedbestyrelse bliver til landsledelse
Partiet fik på landsmødet udviddet sine vedtægter og struktur. Den forrige hovedbestyrelen på syv personer bliver.nu udviddet med partiets frontfigur samt en repræsentant for hver storkredsbestyrelse i partiet.

"Vi har i lang tid villet uddelegere ledelsesansvaret på flere skuldre og løfte partiet som et nationalt parti. Derfor var det dejligt, at medlemmerne i weekenden stemte de nye ændringer igennem" udtaler Lars Corvinius Olesen, pressechef for Veganerpartiet.

På landsmødet 2021 blev valgt:

• Lars Corvinius Olesen (valgt for to år)
  • Ulla Koch (valgt for to år)
  • Daniel Barrera Madsen (valgt for to år)
  • Katrine Ida Olsson (valgt for et år)
  • Jesse Jesper Idel (valgt for et år)
  • Hella Brodersen Schulin (valgt for et år)
  • Jill Wortziger (valgt for et år)
  • Asger Beck (1. suppleant)
  • Anna Astrid Høy-Nielsen (2. suppleant)

Fra storkredsene sidder følgende pt. i landsledelsen:

• Stefán Guðnason (Østjylland)
  • Sóley Jónsdóttir (Vestjylland)
  • Liselotte Katarina Rotfeld (Sjælland)
  • Daniel Buus (Fyn)
  • Karsten Faber (København)

Partileder bliver til politisk ordfører
I forbindelse med den nye organisering skifter partiets frontfigur også navn. Partiets ansigt udadtil bliver fremadrettet benævnt politisk ordfører. Politisk ordfører skal agere som partiets primære ansigt udadtil og promovere partiets politik offentligt.

Processen er sat i gang for at finde ny politisk ordfører
Inden for otte uger skal der afholdes ekstraordinært landsmøde, hvor der skal afholdes valg af ny politisk ordfører efter Henrik Vindfeldt fredag fratrådte posten. Dato for det ekstraordinære landsmøde er endnu ikke fundet.

Landsledelsen konstituerede sig selv mandag aften
Den nye landsledelse konstituteret sig selv med forperson (Ulla Koch), næstforperson (Jill Wortziger) og kasserer (Jesper Idel). Landsledelsen kan træffe beslutninger inden for foreningens vedtægter og har ansvaret for den overordnede ledelse samt ansvar for at nedsætte den daglige ledelse af foreningen. Landsledelsen har desuden ansvar for at udforme og implementere foreningens strategi og for at foreningen opnår foreningens formål.

Troen på at sagen er størst
På Veganerpartiets landsmøde var der optimisme for partiets videre færd trods Henrik Vindfeldts afgang.

"Det er nu vi skal vise, at sagen er større end enkeltpersoner. Vi er ude på en kæmpe mission - et massivt paradigmeskifte i måden vi behandler dyr og naturen - som må og skal lykkes uanset, hvem der sidder på posterne," udtaler Lars Corvinius Olesen og fortsætter:

"Henrik og Michael har vist vejen indtil nu. Vi skylder dem og ikke mindst dyrene, naturen og vores børnebørn at fortsætte. Det var medlemmerne enige med os i på landsmødet."

Europæiske dyrerettighedspartier i fremgang25.3.2021 11:01:33 CET | Pressemeddelelse

I sidste uge vandt det hollandske dyrerettighedsparti, Partij voor de Dieren, seks sæder ved parlamentsvalget. Ugen forinden opnåede det tyske dyrevelfærdsparti, Tierschutzpartei, rekord mange stemmer ved delstatsvalget. Dyrerettighedspartier i Europa viser sig at have fremgang, det engelske dyrevelfærdsparti går på valg til maj, og det danske Veganerpartiet går til kommunal- og regionalvalg til efteråret.

Veganerpartiet i nyt landbrugsudspil: Luk det konventionelle husdyrlandbrug senest 203012.3.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Mens regeringen fortsat udskyder sit klima-landbrugsudspil, har Veganerpartiet nu fremlagt sit eget. Partiet mener, der i den grad mangler politisk handling på landbrugsområdet. De lægger derfor op til at lukke hele det konventionelle husdyrlandbrug inden 2030 i nyt landbrugsudspil foruden at oprette et uafhængigt ekspertråd og etablere en ny fond for at støtte processen.