Veganerpartiet stempler ind i kommunalvalgkampen

Veganerpartiet opstiller nu fire kandidater i Aarhus, der vil kæmpe for klimaundervisning, mere økologi og et opgør med det konventionelle dyrelandbrug.
Veganerpartiet samlede vælgererklæringer på Aarhus Universitet i 2019. Fra venstre: Lars Corvinius Olesen, pressechef og Hella Schulin, Byrådskandidat i Aarhus og Forperson for Østjyllands Storkreds. Foto: Lars Corvinius Olesen

Veganerpartiet blev i efteråret 2020 færdig med at indsamle de fornødne 20.187 vælgererklæringer til folketingsvalget i 2023. De stiller derudover også op med kandidater til kommunal- og regionalvalg i 2021.

Veganerpartiet i Aarhus opstiller fire kandidater til kommunalvalgkampen. Det er Veganerpartiets første valgkamp nogensinde, og blandt deres kandidater finder vi ikke nogen, der har været stillet op før. Den manglende erfaring med lokalpolitik ser de dog ikke som en hæmsko, men som en styrke.

Partiet opstiller fire kandidater: Allan Nørlund Madsen, Hella Schulin, Sabrina Holt og Stefán Guðnason. Hella Schulin, Sabrina Holt og Stefán Guðnason har alle tre en baggrund i aktivistmiljøet, hvor de i årevis har kæmpet for dyrs rettigheder både indenfor og udenfor danmarks grænser.

”Jeg ser helt klar min erfaring som aktivist som et plus. Den har givet mig en indsigt og ballast, som ikke kan læres andre steder,” udtaler Stefán Guðnason, næstforperson og byrådskandidat for Veganerpartiet.

Partiet har allerede meldt dele af deres lokalpolitik ud på sociale medier, hvor de bl.a. ansporer til bedre klimaundervisning i folkeskolen, mere økologi i offentlige indkøb, plantebaseret kost i offentlige institutioner og mere markant bekæmpelse af sprøjtegifte i grundvandet.

”Det kan ikke være rigtigt, at vi som kommune skal betale en løsesum, så landmændene ikke forurener vores drikkevand,”
 udtaler Stefán Guðnason, byrådskandidat i Aarhus Kommune og næstforperson for Østjyllands Storkreds.

Her referes til Miljøbeskyttelsesloven §26a, hvor kommunen kan blive nødt til at betale landmænd for at afskaffe pesticider i drift, hvis landmænd og kommune ikke opnår et gensidig aftale herom. Veganerpartiet mener, at vi som samfund er nødt til at løsrive os fra lobbyisternes krav om, at der skal kompenseres, hvis erhvervet begrænses af lovgivning.

Men især samfundets forhold til vores fødevareproduktion står partiet nær, og de ønsker på mange punkter et opgør med det konventionelle dyrelandbrug. Der er en afkobling mellem borgernes etiske ståsted og deres forbrugsvaner. Det er et problem, at borgerne gennem årtier er blevet vildledt til at se dyr som produkter, mener Veganerpartiet.

Citater fra Sabrina Holt:

“Jeg har stort set ikke mødt én eneste dansker som synes, at den måde vi holder dyr på i det konventionelle dyrelandbrug, er i orden. Ikke desto mindre kommer mere end 96% af den samlede produktion i Danmark fra konventionelt dyrelandbrug. Vi er nødt til at tale om vores forhold til dyr og den viden vi har om deres behov og evne til opleve frygt og smerte.” udtaler Sabrina Holt, byrådskandidat i Aarhus Kommune og bestyrelsesmedlem for Østjyllands Storkreds.

Citat fra Hella Schulin:

“Af hensyn til klimaet, til miljøet og til sundheden skal vi fylde tallerkenen med mere fra grøntsagsskuffen. Det er både forskningen og Veganerpartiet enige i. Det var jo, med hånden på hjertet, også det vore mødre fortalte os," udtaler Hella Schulin, byrådskandidat i Aarhus Kommune og forperson for Østjyllands Storkreds og fortsætter:

Vi skal gøre det nemt for alle uanset alder. Hjælpen består dels i konkret vejledning i plantebaseret madlavning til private og i det offentlige, dels oplysning om hvad som overgår dyrene, så både borgere og kommunen kan tage oplyste valg."

Citat fra Allan Nørlund Madsen:

”De grønne bevægelser buldrer derudaf. Det samme gør de veganske. Det er på tide, at der på Christiansborg, samt i kommunalpolitik, kommer nogle politikere, som tør formidle de bevægelser og ønsker ind i politik. Vi skal tage ansvar og turde at tage de beslutninger, der kan tage os ind i en bedre fremtid," udtaler Allan Nørlund Madsen, byrådskandidat i Aarhus Kommune og bestyrelsesmedlem i Østjyllands Storkreds.

Stefán Bjarni GuðnasonByrådskandidat i Aarhus, næstforperson i storkreds østjyllandVeganerpartiet

Tlf:26181753stefan@vgpt.dk

Allan Nørlund Madsen. Foto: Allen Nørlund Madsen
Hella Brodersen Schulin. Foto: Johnny Højfeldt