VækstPartner Kapital stifter sin anden fond efter succes med investering i mindre danske virksomheder

VækstPartner Kapital lancerer nu fond nr. to på baggrund af sin succes med første fond, der fokuserer på teknologibaserede mindre B2B vækstvirksomheder. 150 af de 350 mio. kr. i den nye fond er allerede tegnet i first closing. Bag VækstPartner Kapital står en række erhvervsfolk og virksomhedsejere, bl.a. Casper Kirk Johansen og den tidligere CFO i Novo Nordisk, Jesper Brandgaard.

Klaus Bülow Davidsen, Partner i VækstPartner Kapital modtager typisk 2-3 investeringsmuligheder om ugen.

”Det er ikke så almindeligt at se en kapitalfond rejse endnu en fond uden at have leveret et fuldt exit i sin første fond. Men vi har fået investeret pengene i den første fond hurtigere end forventet, og resultaterne tegner lovende – også bekræftet af et minoritetsexit med et særdeles fornuftigt afkast. Derfor ønsker vi at fortsætte med at foretage investeringer i spændende virksomheder,” fortæller medstifter og partner Klaus Bülow Davidsen. Han fortsætter:

”Der er masser af muligheder i at investere i mindre virksomheder. Vi fokuserer på sunde selskaber med 10-75 millioner i omsætning, og der er mange fine virksomheder i det segment, som handles til fair priser. Vi ser store vækstmuligheder i mange af de virksomheder, vi bliver præsenteret for. Især hvis man kobler dem med en ekstraordinært aktiv ejer som os, der er drevet af at gå ind og arbejde med modning og udvikling af virksomhederne."

Fokus på vækst

Et eksempel på VækstPartner Kapitals succes i den nuværende fond er aarhusianske LeadFamly, som leverer en software platform til virksomheder, der vil lave online kampagner med indbyggede spil-elementer som eksempelvis quizzer eller vendespil.

”LeadFamly er siden vi investerede i maj 2018 vokset fra 12 til 40 medarbejdere og vi har hjulpet dem med at åbne kontorer i fire nye lande. Den internationale omsætning forventes i 2019 at bidrage med mindst lige så stor del af væksten som den danske” fortæller Klaus Bülow Davidsen.

Et andet eksempel på at VækstPartner Kapital fokuserer på vækst er ejerskabet af CIM, som leverer løsninger til opsamling og analyse af produktionsdata for pharma- og industri-virksomheder. Selskabet har blandt andet udviklet avancerede vision-systemer til kvalitetskontrol og har 40 højtuddannede medarbejdere.

”CIM havde en lang række stærke kunder, som man leverede til år efter år, og havde i flere år haft en pæn udvikling baseret på de gode kunderelationer, men vi vurderede, at der var et yderligere potentiale. Siden vi blev medejere i april 2018, har vi derfor understøttet en investering i både flere salgsressourcer og online markedsføring. Det har givet gevinst. Den årlige vækst ligger nu på over 25 procent," fortsætter han.

Den hurtige etablering af VækstPartner Kapitals anden fond skyldes også en stor vækst i de potentielle investeringer, som fonden præsenteres for. Partnerne modtager typisk 2-3 investeringsmuligheder om ugen.

”Vi tror at en af grundene til det gode deal flow er vores fleksible investeringstilgang med stor involvering fra partnernes side, og vi går også gerne ind i virksomheder som mindretalsaktionær. Det vigtigste er, at vi sammen med virksomhedens ledelsen kan se en vækstcase baseret på solid fremdrift og er enige om, hvordan den skal realiseres”, understreger Klaus Bülow Davidsen.

VækstPartner Kapital har for nyligt tilknyttet endnu en partner, Anders Tvegaard, der bl.a. har en fortid som adm. direktør i IT-virksomheden Orbicon Informatik og som divisionsdirektør i virksomheden Broen, der fremstiller industriventiler. For alle partnere i VækstPartner Kapital gælder det, at de typisk er fysisk tilstede i porteføljevirksomhederne på meget frekvent basis med fokus på eksekvering af strategiske tiltag, og er derfor tæt på driften.

VækstPartner Kapitals fond nr. to har final closing 30. april 2020.

Klaus Bülow DavidsenPartner

VækstPartner Kapital er en kapitalfond med fokus på mindre, danske vækstvirksomheder, der er baseret på en industriel forretningsmodel.

+45 51 95 73 07klaus@vpkapital.dk

Kort om VækstPartner Kapital

Bag VækstPartner Kapital, som er stiftet af Jon Risvig og Klaus Bülow Davidsen, står omkring 45 erhvervsfolk, som eksempelvis har tjent penge på virksomhedssalg og nu investerer i mindre virksomheder. VækstPartner Kapitals fond I er blevet betroet i alt 100 millioner kroner af cirka 30 investorer. En af dem er Enrico Krog Iversen, der har tjent 700 mio. på salget af robotvirksomheden Universal Robots i 2015. Blandt investorerne er også Casper Kirk Johansen fra Johansen-grenen af Lego-Kirk-familien og Jesper Brandgaard, tidligere CFO i Novo Nordisk, der nu har en bestyrelseskarriere. En fjerde investor er grundlægger og adm. direktør i konsulent-virksomheden, Valcon, Poul Skadhede. De sidste tre udgør desuden VækstPartner Kapitals advisory board. Ellers indtager investorerne generelt en diskret position i kulissen, mens fondens partnere er til stede hos porteføljevirksomhederne på frekvent basis for at bidrage strategisk og operationelt med deres erfaring og kompetencer.

VækstPartner Kapitals første fond så dagens lys i 2016, og der er afsat op til 11 år til at skalere de seks porteføljevirksomheder til vækst og exit og derved skabe et godt afkast. Der er ikke lavet et fuldt exit endnu, men halvdelen af de seks virksomheder i portføljen har fået eksterne investorer, nemlig Lifeshelter, CIM Industrial Systems og senest LeadFamly. Porteføljen består herudover af TriVision, Mobaro og Reproflex Scandinavia.

VækstPartner Kapital har kontorer i Ry ved Skanderborg og i København.

Mobile robotter på sygehuse giver store besparelser og højere kvalitet21.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

På danske sygehuse giver mobile robotter både forhøjet kvalitet, som flere varme hænder og bedre hygiejne og besparelser i lønudgifter og bygningsvedligehold. De effektive små robotter kører nu roligt rundt på sygehuse og plejehjem i Sønderborg, Odense, Køge, Herlev, Vejle, Brande, Hvidovre Gladsaxe, Aabenraa og Brande. Mobile robotter fra for eksempel Mobile Industrial Robots (MiR) sparer både personalet for mange skridt og sundhedssektoren for mange penge, når de tilbagelægger op til 15 km om dagen med sterile instrumenter, mad, sengetøj eller andre fornødenheder.