Uno-X etablerer første norske pro team i cykling

Uno-X Norwegian Development Team tager nu det næste skridt og søger licens som UCI Professional Continental Team fra og med 2020-sæsonen. Drømmen er at skabe et professionelt udviklingshold, der giver den enkelte cykelrytter en optimal ramme for at udvikle sig som både menneske og atlet. Målet er at udvikle den næste generation af cykelryttere fra Norge og Danmark.
Uno-X Norwegian Development Team 2019-sæsonen. Foto: Jan Brychta.

Det norske kontinentalhold Uno-X Norwegian Development Team søger nu Pro-licens i cykelsportens næstbedste række fra 2020-sæsonen.

Den norske lavpriskæde Uno-X, der driver og ejer cykelholdet, har høje ambitioner for cykelholdet, og målet er at skabe et professionelt udviklingshold, der giver cykelryttere en god ramme for at udvikle sig som både mennesker og atleter.

Lidenskab for udvikling og cykling
”Udvikling og cykling er to af vores helt store lidenskaber i Uno-X,” fortæller Jens Haugland, der er cykelchef og CEO for Uno-X Norge. ”Vi har nu udviklet en sportslig og organisatorisk struktur, der betyder, at vi er klar til at etablere os som det første norske UCI Pro kontinentalhold for mænd.”

På udkig efter danske cykeltalenter
Uno-X ser udviklingen af de unge cykelryttere som et langsigtet projekt, og holdet får brug for ekstra forstærkning, når der skal køres cykelløb på et professionelt niveau.

”Vi ønsker at beholde en stor del af den rytterbase, vi har i dag, men vi mener, at det er nødvendigt at styrke teamet yderligere for at kunne præstere på en endnu større cykelscene. Vi vil blandt kigge på Danmark og danske ryttere, når teamet til 2020 skal sættes sammen,” siger Jens Haugland.

Cykelholdet er et ambassadørhold for organisationen MOT, der er en holdningsbearbejdende og værdiskabende organisation, og vil fortsætte med at hedde Uno-X Norwegian Development Team efter 2020.

Kurt Asle Arvesen har været sportsdirektør for Uno-X Norwegian Development Team siden 2017.

Uno-X Norwegian Development Team afholder pressekonference d. 2. april. kl. 11:00. Se pressekonferencen live på Facebook og YouTube.

Bagerst fra venstre:

Andreas Leknessund (Tromsø), Syver Wærsted (Porsgrunn/Skien), Kristian Kulset (Oslo), Markus Hoelgaard (Sandnes), Erik Resell (Trondheim), Iver Skaarseth (Lillehammer), Jonas Iversby Hvideberg (Fredrikstad), Anders Skaarseth (Lillehammer), Tobias Foss (Lillehammer)

Forrest fra venstre:

Martin Bugge Urianstad (Stavanger), Kristoffer Skjerping (Bergen/Sotra), Idar Andersen (Trondheim), Sindre Kulset (Oslo), Torjus Sleen (Re/Tønsberg), Torstein Træen (Hønefoss), Lars Saugstad (Brumunddal), Jonas Abrahamsen (Porsgrunn/Skien)

Alle vedhæftede billeder er til fri, redaktionel afbenyttelse.

www.unoxteam.no

Uno-X Norwegian Development Team på SoMe

Twitter | YouTube | Instagram | Facebook

Uno-X Norwegian Development Team 2019-sæsonen. Foto: Jan Brychta.
Jens Haugland, cykelchef og CEO for Uno-X Norge AS. Foto: Jan Brychta
Kurt Asle Arvesen, sportsdirektør for Uno-X Norwegian Development Team Foto: Jan Brychta
Stig Kristiansen, sportsdirektør for Uno-X Norwegian Development Team. Foto: Jan Brychta
Leonard Snoeks, sportsdirektør for Uno-X Norwegian Development Team. Foto: Jan Brychta
Uno-X Norwegian Development Team er et MOT ambassadør team. Læs mere om MOT på www.mot.no Foto: Jan Brychta
Kurt Asle Arvesen i dialog med rytterne under en træning i Spanien. Foto: Jan Brychta
Stig Kristiansen og Torstein Træen under en træning i Spanien. Foto: Jan Brychta
Uno-X Norwegian Development Team under en træning. Forrest ses Lars Saugstad. Foto: Jan Brychta
Uno-X Norwegian Development Team under en træning. Forrest ses Tobias Foss. Foto: Jan Brychta
Uno-X Norwegian Development Team under en træning i Spanien. Foto: Jan Brychta

Om Uno-X:
Uno-X Norge AS og Uno-X Danmark A/S er en del af Uno-X Energi, som er et forretningsområde i Reitangruppen. Godt 300 Uno-X lavprisstationer i Norge og Danmark ønsker at tilbyde kunderne det billigste brændstof lokalt. På udvalgte Uno-X i Norge tilbydes hydrogen. Uno-X Norge AS ejer og driver Uno-X Norwegian Development Team.