Unikt og forbilledligt mødested for mænd høster regional anerkendelse

Foreningen Mænds Mødested Stevns modtager regional anerkendelse for at skabe et fællesskab for mænd, der er ud over det sædvanlige. Ud af hele 344 indstillinger af lokale fællesskaber fra alle afkroge af Region Sjælland modtager Mænds Mødesteder Stevns nu 25.000 kroner fra SEAS-NVE til at drive indsatsen videre. Som et nyt og ekstraordinært initiativ til fiber- og energikoncernen SEAS-NVE’s donationsprogram har andelsselskabet afsat ekstra midler til at sætte fokus på og hylde de lokale fællesskaber i regionen.

Administrerende direktør Jesper Hjulmand, SEAS-NVE og indstiller Lykke Bek, var enige om, at Mænds Mødesteder Stevns fortjener prisen som Årets Ildjæl .

SEAS-NVE’s 386.000 andelshavere har ekstraordinært i dette efterår hver især haft muligheden for at indstille en lokal ildsjæl, klub, forening, eller andet fællesskab til at modtage 25.000 kroner. På under tre uger har hele 344 forskellige personer fra hele regionen indstillet deres kandidat til at modtage et taknemmeligt skulderklap for deres indsats i lokalmiljøet.

”Denne donation betyder fantastisk meget for os. Det er et enormt stort skulderklap til os, der bruger rigtig meget tid på Mænds Mødesteder Stevns. Hverdagen bliver lettere, og på daglig basis kan vi sende mænd hjem med smil på læben og solskin i lommen”, siger Per B. Jensen, der er formand for Mænds Mødesteder Stevns, der forestiller sig at bestyrelsen vil bruge støtten til at betale for udflugter, give lavere brugerbetaling og forplejning og igangsætte nye aktiviteter som f.eks. Petanque.

Mænds Mødesteder Stevns var der, hvor idéen til foreningen startede, og sidenhen er der dukket flere afdelingen op over hele landet. Foreningens arbejde har betydet enormt meget i oplandet til Stevns, hvorfra der også er kommet flere indstillinger, der pegede på foreningen Mænds Mødesteder Stevns og formanden Per B. Jensen. En af indstillingerne kommer fra Lykke Bek, der er gift med en af mændene, der kommer i foreningen:

”Min mand måtte i en alt for tidlig alder træde ud af arbejdsmarkedet grundet sygdom. Al netværk forsvandt i den forbindelse, og en svær depression var på trapperne. En aften så vi et indslag om Mænds Mødested Stevns, og min mand tog straks kontakt til stedet. I dag har jeg igen en glad og humørfyldt ægtefælle, og der er blevet skabt nogle dejlige venskaber. Mødestedet formår at få mennesker til at føle sig værdifulde uanset alder og eventuelt handicap. Mit ægteskab er reddet, og det kan jeg takke de ildsjæle fra Mænds Mødested for”.

Fællesskabernes store potentiale – et svært valg

Jesper Hjulmand, Adm. Direktør i SEAS-NVE, siger om valget af fællesskabet omkring huset på Blommevej i Strøby på Stevns: ”På under tre uger modtog vi 344 indstillinger til lokale fællesskaber og ildsjæle. Det gjorde valget af Mænds Mødesteder Stevns rigtig svært, og gennemlæsningen af alle de andre indstillinger gjorde ikke valget nemmere, for der var mange rigtig stærke fællesskaber at vælge imellem. Vi har valgt Mænds Mødesteder Stevns for deres helt unikke og forbilledlige indsats for at skabe et fællesskab for mænd til at bekæmpe ensomhed, depression og skabe glæde i hverdagen til gavn for både mændene og deres familier. Det store engagement, vi har oplevet omkring dette initiativ, vidner om, at der er et kæmpe potentiale i at støtte op omkring regionens mange gode lokale fællesskaber. Det er et potentiale, vi vil fortsætte med at støtte op om fremover”.

Et fællesskab med nationalt potentiale

Mænds Mødesteder Stevns startede som et kommunalt initiativ, men er sidenhen vokset til at blive en selvstændig forening med en valgt bestyrelse og med afdelinger mange andre steder i landet. Der findes ti mødesteder spredt over hele landet startet af partnerskabet Forum for Mænds Sundhed. Og der arbejdes i øjeblikket på at starte mødesteder op i Høje Taastrup, Brøndby, Sønderborg og Tårnby.

Læs mere om Mænds Mødesteder Stevns på www.maends-moedesteder-stevns.dk

Fakta om SEAS-NVE’s donationsprogram:

● SEAS-NVE’s donationsprogram har til formål at styrke det lokale fællesskab og de lokale initiativer i regionen.

● SEAS-NVE uddeler to gange om året 10x10.000 kroner til godtgørende formål i Region Sjælland. Programmet fungerer via ansøgninger fra regionens borgere.

● I efteråret 2016 har SEAS-NVE udvidet det normale donationsbudget med 25.000, hvor regionens borgere som et nyt tiltag har kunne indstille egne kandidater til at modtage den ekstraordinære donation.

Kontakt for yderligere info:

Pia Rosager Dinesen, Media Relations Manager, SEAS-NVE mobil: 20221900,mail: prd@seas-nve.dk

Administrerende direktør Jesper Hjulmand, SEAS-NVE og 22 ud af 344 indstillere var enige om, at Mænds Mødesteder Stevns fortjener prisen som Årets Ildjæl .

Ildsjælepris: Hun hædres for at aktivere en hel by29.9.2017 19:38pressemeddelelse

Lotte Krogh Nielsen bor i Stenlille, som hun lever og ånder for. I august samlede hun bl.a. 6000 mennesker – det tredobbelte af Stenlilles samlede antal indbyggere – til årets eventuge ”Sjov i Gaden”. Gennem flere år har hun arbejdet benhårdt for at skabe et andet billede end det ofte negativt portrætterede billede af livet i en lille by på landet. Hendes utrættelige indsats hædres nu, da hun modtager SEAS-NVE’s Ildsjælepris og 25.000 kroner.

En hjælpende hånd til lokale fællesskaber1.9.2017 06:00pressemeddelelse

Hvad har kodepirater, en biavler, en byggefestival, en veteranhave, en idrætsforening, en grundejerforening, en spillemandsforening, et forsamlingshus og en kræftforening til fælles? De har alle søgt og modtaget en hjælpende hånd fra SEAS-NVE’s donationsprogram til at udvikle deres lokale projekter tilbage i marts. Nu uddeles igen 100.000 kroner til ti forskellige fællesskaber i region Sjælland med deadline den 10. september.

SEAS-NVE har nedsat tarifferne, solidt overskud og sunde langsigtede investeringer til gavn for forbrugerne2.8.2017 06:00pressemeddelelse

En række artikler i Jyllands-Posten giver fejlagtigt det indtryk, at forbrugernes nettariffer i SEAS-NVE’s område er steget på grund af tabsgivende, kommercielle investeringer. Det er ikke korrekt. Nettarifferne i SEAS-NVE er faldet 16 procent, SEAS-NVE har aldrig realiseret et tab, og koncernen investerer udelukkende sundt og langsigtet for at opfylde andelshavernes og dermed forbrugernes behov – nu og i fremtiden.