Undgår Corona-madspild: Tusindvis af strandede østers forvandles til ren velsmag

Med størstedelen af landets restauranter lukket ned, var gode råd dyre for sea food-leverandøren Fiskerikajen. Pludselig lå de inde med et stort lager af luksuriøse men letfordærvelige østers. Nu går de sammen med Meyers om at forvandle potentielt madspild til madglæde med en storstilet produktion af østerssauce efter asiatisk forbillede.

Foto: Kaspar Mørk Arianto

Den perfekte opskrift på madspild

Det er ikke kun landets mange nedlukkede restauranter, der går glip af julesalget i disse dage. Firmaer, som leverer råvarer til spisestederne, er også havnet i noget af en knibe. De risikerer at måtte destruere mange af de ellers gode råvarer, som allerede inden nedlukningen blev bestilt hjem til videresalg.

”I de seneste uger og måneder har der været fuldt tryk på de danske restauranter trods restriktionerne. Derfor har vi løbende købt ind af de bedste råvarer fra fiskere og producenter i Danmark og Europa til en mindst lige så travl julesæson,” fortæller salgsansvarlig Michael Hassenkam fra grossistvirksomheden Fiskerikajen, og uddyber:

”Vi støtter selvfølgelig 100% op om alle tiltag for at bremse udbruddet af Covid-19 her til lands, men pludselig var gode råd dyre. For når man som os går op i at sælge fisk og skaldyr af den bedste kvalitet, er det eneste, der er værre end ikke at få solgt varerne, at de går helt til spilde.”

Fra dunkle udsigter til lysende velsmag

Selvom det er lykkedes for Fiskerikajen at afsætte mange af de hjembestilte råvarer til private og virksomheder, der laver mad ud af huset, stod man stadig til at måtte destruere 2.000 østers. Det scenarie er det dog heldigvis lykkedes at undgå. Således begynder kokkene fra Meyers i disse uger at forvandle de mange, luksuriøse bløddyr til en klassiker fra det asiatiske køkken: Østerssauce.

”Det er helt usædvanligt, at man vælger at fremstille østerssauce af så fremragende råvarer, som det er tilfældet her,” fortæller grundlægger Claus Meyer og uddyber:

”Men det er et godt eksempel på, at en dyster situation ad omveje kan give anledning til at fordybe sig i et – for Danmarks vedkommende – utraditionelt håndværk, og derved skabe lysende velsmag til gavn for alle involverede. Ikke mindst dem, der i sidste ende sætter sig til bords.”

Skal anvendes i egne og andres køkkener

Når de mange østers er blevet kogt i karamel sammen med en række aromatiske urter og hældt på flaske, skal de modne i flere uger. Herefter er planen, at den særlige, umamifyldte østerssauce ’årgang 2020’ skal anvendes i madlavningen hos kantiner, restauranter og køkkener i Meyers.

Via det interne salg, samt evt. distribution til en række kunder i hotel- og restaurationsbranchen, er håbet at kunne skabe en smule profit til deling som et lille plaster på julens indtægtstab.

• Fiskerikajen sælger normalt op mod 75.000 østers til danske restauranter i juletiden.

• I forbindelse med nedlukningen af Danmarks restauranter har Meyers lagt 8 spisesteder i dvale – herunder nyåbnede Fasangården i Frederiksberg Have.

• Grundet nedlukningen brændte Fiskerikajen inde med 10.000 østers, som man i første omgang forsøgte at afsætte til private kunder og takeaway-restauranter.

• De resterende 2.000 bløddyr forvandles af Meyers kokke til østerssauce efter asiatisk forbillede

• Slutproduktet sælges internt til brug i Meyers Kantiner, restauranter og frokostkøkken, samt evt. til eksterne kunder i HORECA-segmentet.

• Overskuddet fra salget af østerssaucen deles af Fiskerikajen og Meyers.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Hør Michael fra Fiskerikajen og Jonas fra Meyers fortælle om det uventede østerssamarbejde

Foto: Kaspar Mørk Arianto
Salgsansvarlig for Fiskerikajen, Michael Hassekam (tv) og ledende køkkenchef i Meyers Køkken, Jonas Boelt Hansen (th). Foto: Kaspar Mørk Arianto

Om Fiskerikajen:

Fiskerikajen er grundlagt i 1999 af en fisker og to kokke. Virksomheden vokser ud af en passion for den rene råvare og en kompromisløs jagt på den bedste kvalitet. Fiskerikajen kender kokkene og fiskerne, og vælger at støtte det skånsomme kystfiskeri.

Kvalitet og service er det kodeks, som Fiskerikajen arbejder ud fra i sit topmoderne pakhus i Rødovre. Herfra leveres hver dag friske varer til byens bedste restauranter og spisesteder, og der sættes en ære i at møde kunderne med personlighed. Fiskerikajen arbejder ud fra devisen ’Respekt for havet’ og stræber altid efter at bringe det bedste produkt til kunderne.

Om Meyers:

Det er ganske vist: Nu åbner spiseriet DEILIG for aftenservering i det nye H.C. Andersens Hus3.11.2021 07:11:00 CET | Pressemeddelelse

De afsluttende byggekapitler er ved at blive skrevet til det nye H.C. Andersen Hus, så det eventyrlige museumsprojekt snart kan opleves i fuldt vigør. Siden starten af august har spiseriet DEILIG, som drives af Meyers, holdt snigpremiere med frokoståbent. Men fra d. 11. november svinger køkkenchef Tanja Weber også gryderne efter mørkets frembrud med fire serveringer og tilhørende vine for 550 kr.

Fra kompost til klimamad: Nyt samarbejde forvandler skæve overskudsgrøntsager til frokost i kantinen14.10.2021 09:28:29 CEST | Pressemeddelelse

Ny klimaberegner gør det let at måle CO2-udledning: Danske Rambøll vil reducere CO2-udledningen i kantinen med 25%22.9.2021 06:53:00 CEST | Press release

I foråret præsenterede Meyers sine klimamål frem mod 2030 og 2050. Den helt store nyhed var en klimaberegner, som kan måle CO2-aftryk fra råvarer og drift i storkøkkener. Nu er første udgave af BI-værktøjet rullet ud i knap 90 virksomhedskantiner i samarbejde med Rambøll, der selv har sat sig det mest ambitiøse CO2-reduktionsmål af alle.

B Corp-certificering skal understøtte styrket bæredygtighedsindsats i Meyers14.9.2021 06:48:59 CEST | Press release