Meyers tager næste skridt på bæredygtighedsrejse med B Corp-certificering
At blive certificeret som B Corp indebærer en ekstremt detaljeret ekstern, uafhængig undersøgelse af virksomhedens aktiviteter, hvorefter man vurderes på 375 parametre inden for områderne selskabsledelse, medarbejderforhold, samfundsfællesskab, miljø og kundehensyn.
Miljøindsats og gennemsigtighed trækker op
Processen med at opnå B Corp-certificering blev sat i gang i forbindelse med den bæredygtighedsstrategi, Meyers lancerede i 2021. Her er en af de centrale mærkesager at reducere det samlede klimaaftryk fra råvarer med 30% i 2030 og 50% i 2050 per kg mad. Disse høje klimaambitioner samt ambitiøse mål for biodiversitet, økologi og dyrevelfærd har været afgørende for B Corp-certificeringen.
For at kunne følge målsætningerne til dørs har Meyers i samarbejde med LCA 2.-0 Consultants og Rambøll udviklet et værktøj til at monitorere klimaaftrykket for hvert enkelt forretningsområde måned for måned – fra kantiner til produkter i dagligvarehandlen. Den gennemsigtighed, det giver, er også blevet vægtet positivt i vurderingen. ”Det synes vi er vigtigt, og vi oplever i stigende grad, at kunder efterspørger certificeringer, der dokumenterer vores indsats,” siger kommende CEO Jesper Wacherhausen.
Katalysator for nye mål og ambitioner
”I Meyers har vi altid arbejdet med bæredygtighed, medarbejderforhold og socialøkonomiske tiltag. Det gjorde vi senest i 2021 med formuleringen af mål for bæredygtighed, og med B Corp-certificeringen har vi nu en ekstern validering, der ser holistisk på bredden af vores arbejde,” siger Wacherhausen og fortsætter:
”Det har været en god anledning til at se os selv efter i sømmene. Vi har lært rigtig meget, og indimellem har vi også fået øje på blinde vinkler. Der er flere ting, vi skal blive bedre til at måle på, og vi kan også blive bedre til at arbejde målrettet med f.eks. diversitet på vores arbejdspladser.” Som certificeret B Corp forpligter man sig til fortsat at leve op til de standarder, der ligger til grund for vurderingen, og ikke mindst til at dokumentere, at der er handling bag ordene.
Baggrund og fakta om B Corp
- Meyers er i skrivende stund blandt de tre største danske virksomheder med B Corp-certificering. Der er i alt 60 B Corps i Danmark og 80 i Norden.
- B Corp certificering foretages af non-profit organisationen B Lab. På verdensplan er mere end 6.000 virksomheder, der har som et erklæret mål at bruge forretning til at gøre en positiv forskel for samfundet, B Corp-certificeret. Med B Labs egne ord redefinerer B Corp-virksomheder succes i erhvervslivet og opbygger en mere inkluderende og bæredygtig økonomi.
- B Corp-certificeringen for Meyers blev igangsat som led i virksomhedens arbejde med bæredygtighed. Bæredygtighed bliver ofte reduceret til én problematik eller dagsorden, men virkeligheden er mere kompleks. En bæredygtig omstilling af vores fødevaresystemer handler om klima, men også om biodiversitet, havmiljø, rent grundvand og en række andre miljømæssige parametre. Find den fulde fortælling om arbejdet med bæredygtighed i Meyers på https://meyers.dk/baeredygtighed/.
Nøgleord
Kontakter
Helle Nykjær SørensenChef for Marketing, PR og KommunikationMeyers
Tlf:21279906hens@meyers.dkBilleder
Links
Information om Meyers
Meyers er grundlagt af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer, og har i 30 år arbejdet for at fremme kvaliteterne i den danske madkultur. Meyers opererer på alle niveauer i værdikæden fra jord til bord. Hovedaktiviteterne ligger inden for restaurations- og kantinedrift, catering, frugtavl, forædlingsvirksomhed, handel, teambuilding, forskning, formidling, uddannelse og rådgivning.
Følg pressemeddelelser fra Meyers
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Meyers
Meyers lancerer hudplejeserie baseret på bælgfrugter1.4.2023 06:42:56 CEST | Pressemeddelelse
Med afsæt i et overraskende forskningsresultat løfter Meyers nu sløret for, hvad der skal være et nyt forretningsben i virksomheden: En hudplejeserie baseret på økologiske, danske bælgfrugter, hvor alle produkter kan bruges både i hudplejerutinen og i madlavningen.
Torsten Vildgaard indtager Fasangården med moderne dansk-fransk landkøkken13.1.2023 11:15:22 CET | Pressemeddelelse
Meyers og Torsten Vildgaards veje krydses igen, når den tidligere Michelin-kok rykker ind i køkkenet på Fasangården. Vildgaard indtager det historiske traktørsted i Frederiksberg Have med sin version af et dansk-fransk landkøkken med nyfortolkninger af både danske frokostklassikere og franske favoritter.
Fasangården går julen i møde med et stemningsfyldt adventsprogram og en helt særlig julefrokostmenu14.11.2022 12:19:26 CET | Pressemeddelelse
I hele julemåneden forvandles Fasangården, i hjertet af Frederiksberg Have, til et magisk sted for både børn og voksne. Når Claus Meyer har tændt juletræet den 27. november, vil der være juleknas, julehistorier, engleblid korsang hver søndag i advent i den stemningsfyldte gård. Indenfor i Fasangårdens lune stuer vil gæster som i år kunne få smørrebrød til frokost.
MEYERS BAGERI PÅ GAMMEL KONGEVEJ INVITERER TIL ÅBNINGSFEST OG INTRODUCERER ØKOLOGISKE SURDEJSPIZZAER OG NYT VINØST NABOSKAB28.10.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I august 2022 åbnede Meyers Bageri på Gammel Kongevej 107 blødt op med bagværk, konditorkager og velsmagende morgen- og frokostretter med udgangspunkt i kornet. Efter de indledende tre måneder er bageriet nu klar til at invitere aftengæster indenfor til sæsonnære surdejspizzaer, snacks og velvalgte vine fra naboen. Dørene slås op med en stor åbningsfest med gratis pizzaslices og 50 % på pizzakortet torsdag 3. november.
Nyt samarbejde: Meyers kommer på hylderne i Menys 112 butikker7.9.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I sensommeren 2022 etableres et nyt samarbejde mellem fødevarevirksomheden Meyers og købmandskæden Meny. Dermed bliver en lang række af Meyers produkter – fra frostbrød til færdigretter, sild og syltevarer – nu tilgængelige for Menys kunder i hele Danmark. Med partnerskabet er det ambitionen at præsentere et mere varieret fødevareudbud med fokus på kvalitet og økologi.