Udfordring om arbejdskraft består

Der er indgået forlig om arbejdskraft. Det er et første skridt, men udfordringen med mangel på arbejdskraft består. Alene i ejendomsbranchen er der brug for knap 9000 yderligere medarbejdere i de kommende ti år. EjendomDanmark finder det desuden urimeligt, at dårligere afskrivningsregler for udvalgte erhvervsejendomme skal finansiere en del af aftalen.

Regeringen indgik her til aften aftaler om reformer, der styrker virksomhedernes muligheder for at rekruttere arbejdskraft - både blandt de unge og hos seniorer. Det er et udmærket første skridt, men udfordringen med rekruttering slutter ikke her, og der er brug for yderligere tiltag.

Analyse fra EjendomDanmark viser eksempelvis, at der de næste ti år kommer til at mangle cirka 8.800 medarbejdere alene i ejendomsbranchen. Samme branche som også står til at få leveret en del af regningen for de reformer, der er blevet aftalt.

”Forliget skaffer flere arbejdspladser, men vi kan ikke slutte diskussionen her. Ligesom det er decideret urimeligt, at vores branche igen skal stå for en del af finansieringen. Vi står over for en større udfordring, end forliget løser, så vi havde håbet på en bredere og mere ambitiøs aftale,” siger EjendomDanmarks formand, Henrik Dahl Jeppesen.

Brug for 8.800 flere medarbejdere

En del af regningen for reformpakken betales nemlig ved at ændre reducere afskrivningssatsen for erhvervsejendomme fra fire til tre procent.

"Det kommer til at ramme små virksomheder, detailhandelskæder og produktionsvirksomheder. Det er en skatteforhøjelse, som vil gøre det yderligere svært for nogle af de virksomheder, der kæmper med både corona-efterdønninger og mangel på arbejdskraft,” siger Henrik Dahl Jeppesen.

Brug for flere tusinde medarbejdere

Den langsigtede udfordring med mangel på arbejdskraft skal håndteres på både samfunds- og brancheniveau. Derfor er det fra ejendomsbranchen selv søsat flere initiativer, men der er også brug for en øget arbejdsstyrke, og det nås der ikke i mål med. Estimater viser, at der i 2030 vil være brug for cirka 8.800 flere medarbejdere alene i ejendomsbranchen.

”Ejendomsbranchen handler både om mennesker og bygninger, og allerede i dag understøtter vi 130.000 job. Derfor skal vi fortsat forbedre incitamenterne til at fastholde de ældre, sikre de yngre årgange lettere adgang til branchen og smidiggøre tiltrækningen af international arbejdskraft. Vi skal ikke stoppe her – vi skal videre,” siger Henrik Dahl Jeppesen og fortsætter:

”Aftalen vidner om, at vi må tage skeen i egen hånd. Der er heller ingen tvivl om, at også en øget digitalisering er afgørende for ejendomsbranchen fremtid.”

For yderligere information kontakt Søren Gregersen på 29610711 // sg@ejd.dk eller Cecilie Lund Vinther på 21404675 // clv@ejd.dk.

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.

Stor usikkerhed om høje forventninger4.4.2022 09:48:27 CEST | Pressemeddelelse

Butikkerne er ved at vende stærkt tilbage efter et par år med nedlukninger og mundbind, og også efterspørgslen på butikslejemål vil stige det kommende år, forventer ejendomsbranchen. Der bliver samtidig god afsætning på både kontor-, industrilokaler og boliger. Det vil alt i alt betyde et historisk højt afkast for investeringsejendomme i 2022. Men en stigende inflation og den fortsatte krig i Ukraine kan spænde ben for den positive udvikling og skaber stor usikkerhed.

Vigtigt at inddrage markedets aktører i eftersyn af erhvervsejendommes grundværdier23.3.2022 10:40:04 CET | Pressemeddelelse

Det er vigtigt, at regeringens nye ekspertudvalg lytter og inddrager de relevante erhvervsorganisationer i det kommende arbejde med vurderingsmodeller af erhvervsejendommes grundværdier. EjendomDanmarks frygt har hele tiden været, at de offentlige vurderinger bliver uigennemskuelige og ikke vil afspejle et den markedsvirkelighed, som alle de små og store ejendomsejere operer i. Eksperterne burde derfor også kunne komme med bud på en mere virkelighedstro model end regeringens udspil.