Tusindvis af butikker har tømt kassen for at vise samfundssind – Hurtig genåbning er deres sidste chance

Kommer der ikke en hurtig genåbning af udvalgsvarehandlen, kan det være forbi for de mange tøj-, sko- og sportsbutikker, der har brugt alt, de ejer, på at holde butikkerne i live. Der er behov for politisk erkendelse af situationens alvor, før det er for sent, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil
Foto: Dennis Morton / DM&T

Landet over holder butiksejere vejret i disse dage, mens de venter på en genåbningsplan. I måneder har de været tvangslukket uden at vide hvornår – eller om – de kan åbne deres butikker igen. Sker det ikke nu, frygter brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T), at det kan langvarige fatale konsekvenser for bl.a. guldsmede, tøj-, sko- og sportsbutikker landet over:

”Tusindvis af butiksejere har i løbet af det forgangne år brugt deres samlede opsparing og egenkapital på at holde deres butikker – der for manges vedkommende er et livsværk – i live. De har brugt alt, hvad de ejer og har for at vise samfundssind. Men nu er kassen ved at være tom for manges vedkommende, og derfor er det på høje tid, at samfundet giver dem noget tilbage,” siger Thomas Klausen, adm. direktør i DM&T.

Brancheorganisationen har fulgt udviklingen i udvalgsvarehandlen tæt, og vurderer, at tøj- og skobutikkerne alene har mistet 5 mia. kr. i omsætning. Samtidig stiger antallet af konkurser i detailhandlen og stemningen blandt butiksejerne er ved at være desperat.

”Der hersker en udbredt frustration. Folk kan rask væk stimle sammen i supermarkeder og købe bl.a. tøj og sko, men i de små butikker, hvor man både kan og vil overholde alle krav om afstand, mundbind, afspritning m.m. er der lukket. Jeg forstår godt, hvis både butiksejere og danskerne har svært ved at se logikken,” siger Thomas Klausen, som er helt på linje med de mange butiksejere, der taler om en voldsomt konkurrenceforvridende situation.

Derfor håber han også, at der kommer en hurtig genåbning, som gælder hele udvalgsvarehandlen – både på strøggader og i centre, hvilket vil sprede de handlende over flere kvadratmeter og give ilt til de trængte specialbutikker.

Har politikerne forstået situationens alvor?

Timingen for nedlukningen kunne næsten ikke have været værre. Mens frosten havde dybt tag i Danmark, lå vinterjakker, varme striktrøjer og forede støvler og samlede støv i butikker landet over, og det gør de endnu, mens temperaturen stiger. Det øger udfordringerne i de allerede trængte tøj-, sko- og sportsbutikker.

”Butikkerne vil deres kunder det bedste. Derfor har de beredvilligt forlænget byttefristen for julegaver indtil genåbningen. Men det presser dem kun endnu mere, fordi det potentielt kan betyde, at de får endnu flere vintervarer på lager, hvor der i forvejen er alt for mange,” siger Thomas Klausen og fortæller, at der ikke synes at være en politisk forståelse for den problemstilling:

”Vi har orienteret Folketinget om sports-, tøj- og skobutikkernes udfordringer med sæsonvarer, men der har ikke været bred politisk opbakning, som man ellers har set i f.eks. Tyskland. Men det er blevet affejet fuldstændigt, og det virker til, at det ikke er gået op for mange politikere, hvor alvorlig situationen er,” siger Thomas Klausen.

Men det er alvorligt for specialbutikkerne. Kommer der ikke en hurtig genåbning, frygter DM&T, at det vil sætte permanente negative spor i den danske udvalgsvarehandel.

Positiv effekt på danskernes humør og samfundsøkonomien

Thomas Klausen understreger, at DM&T gerne ser en bred genåbning, men at man naturligvis er nødt til at kunne tage højde for akutte omfangsrige smitteudbrud i lokalområder. Det stiller dog også krav til staten, fortæller han:

”Der er behov for en klar plan for, hvordan man kan understøtte de butikker, der bliver ramt af lokale nedlukninger. Det kunne lade sig gøre med nedlukningen i Nordjylland, og der er allerede nu nødt til at være en plan for specifikke hjælpepakker, hvis butikker i en enkelt kommune eller et postnummer tvangslukkes,” siger han.

Der har tidligere været problemer med kædebutikker registreret under ét CVR-nummer, som ikke har kunnet opnå kompensation for den enkelte nedlukkede butik. Den situation bør ikke ramme kæderne igen lyder det fra DM&T.

Trods udfordringer, er Thomas Klausen overbevist om, at genåbningen af udvalgsvarehandlen vil være en overvejende positiv ting; ikke bare for den enkelte butik:

”Vi skal have genåbnet udvalgsvarehandlen nu. Konsekvenserne af en fortsat nedlukning vil være uoverskuelige, og samtidig viser den faglige referencegruppes vurderinger, at det giver god mening at åbne udvalgsvarehandlen. Det vil have en markant betydning for samfundsøkonomien, ligesom det vil give næring til danskernes frihedsfølelse, uden at vi gambler med smitterisikoen. Det kan Christiansborg simpelthen ikke blive ved med at negligere,” afslutter han.

Foto: Dennis Morton / DM&T

Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.

Hosebinderlauget optager tre nye bindebrødre – og åbner for kvinder13.6.2023 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I år byder det legendariske midtjyske Hosebinderlaug tre nye bindebrødre velkommen. Lauget samler og ærer de mænd, der har gjort en forskel for landsdelens historiske tekstilindustri, og samles hvert år til en ceremoni fyldt med traditioner. Men traditionerne står for fald efter 71 år, for laugets styrelse foreslår, at kvinder fra 2024 kan optages som bindesøstre. Noget som aldrig er sket før.