Danmark har brug for en national handlingsplan for tekstiler
Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit betragtelige samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig, ambitiøs vision for tekstilområdet. Derfor lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i dag sit politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. Et udspil der indeholder en række initiativer, der involverer bl.a. forbrugerne, branchens virksomheder, forsknings- og uddannelsessektoren samt flere offentlige instanser.
Tøj og tekstiler spiller en væsentlig rolle for samfundsøkonomien, Danmarks eksport og den enkelte dansker. Derfor berører det også hele samfundet, at den danske mode- og tekstilbranche står overfor en afgørende omstilling, der vil ændre branchen fundamentalt.
Det betyder blandt andet et opgør med den eksisterende lineære forretningsmodel til fordel for en cirkulær. Omstillingen er i høj grad drevet af EU’s tekstilstrategi og den øgede regulering, branchen bliver underlagt over de kommende år. Skal den danske branche være blandt de førende i omstillingen og samtidig fastholde sit betydelige samfundsbidrag, er der dog behov for et styrket politisk fokus på tekstilerne og en mere koordineret indsats på området.
Det får nu brancheforeningen for de danske mode-, tekstil-, sports- og livsstilsvirksomheder Dansk Mode & Textil (DM&T) til at lancere et politisk udspil om en national handlingsplan for tekstiler, der skal være omdrejningspunktet for udviklingen og omstillingen af den danske mode- og tekstilbranche.
”Branchen skal omstille sig, og her er vi meget glade for ambitiøs regulering, der gælder på tværs af EU. Men hvis vi fra dansk side vil gå foran, har vi behov for at samle alle kræfter, og for at lykkes med det, har vi brug for en national handlingsplan, der sikrer en bred forankring på tværs af branchen og dens interessenter. En sådan handlingsplan kræver politisk prioritering og midler, der kan understøtte omstillingen af branchen, og derfor håber vi også på en bred politisk opbakning,” siger Thomas Klausen, adm. direktør i DM&T.
DM&T anerkender, at der er behov for forandring af branchen, for tekstilproduktion og -forbrug sætter et betydeligt aftryk på klima og miljø, og over de seneste år er danskernes, ligesom resten af verdens, tekstilforbrug vokset betragteligt, og alt for store mængder tekstiler ender hvert år som affald. Der er med andre ord behov for en systemforandring. Den danske branche besidder et stort potentiale for at bidrage i den omstilling, og det skal en national handlingsplan hjælpe med at forløse.
Definerer en fælles vision for tekstiler i Danmark
Den nationale handlingsplan for tekstiler skal definere en fælles vision for den danske branche og udstikke rammerne for, hvordan branchen udvikler sig i den rigtige retning i overensstemmelse med EU’s tekstilstrategi. Men handlingsplanen begrænser sig ikke kun til branchens virksomheder. Den vedrører alt fra forbrugere, civilsamfundsorganisationer, forskning og uddannelse til offentlige indkøb, affaldssektoren og virksomhederne. DM&T har i udarbejdelsen af udspillet været i dialog med en række aktører, herunder forsknings- og uddannelsesinstitutioner, forbrugerorganisationer, affaldssektoren og en række af branchens virksomheder, der alle bakker op om en national handlingsplan for tekstiler.
Skal initiativerne i den nationale handlingsplan blive en realitet, er der også behov for at få tilført midler. Her vurderer DM&T, baseret på lignende tiltag, at der er behov for 250 mio. kroner, som skal afsættes på finansloven og løbe over en fireårig periode.
”Danmark har en stolt tekstil- og designtradition, ligesom vi på mange områder er et foregangsland, når det kommer til grøn omstilling. Med en national handlingsplan har vi en unik mulighed for at forene de to styrkepositioner, men det kræver, at vi handler nu, hvis vi skal udnytte branchens potentiale. Gør vi det, vil den investering, man foretager nu, også komme mangefold tilbage i form af BNP-bidrag og arbejdspladser,” afslutter Thomas Klausen.
Download DM&T's politiske udspil her
En national handlingsplan for tekstiler møder bred opbakning. Her er, hvad en række nøgleaktører siger om den:
Maria Glæsel, CEO & Partner, Aiayu og forperson for Det Frivillige Sektorsamarbejde om Tekstiler siger:
”Det er helt afgørende, at vi får flyttet branchen og sat skub i omstillingen af den. Lige nu er vi mange, som venter på lovgivningen fra EU, og det efterlader os i et vakuum, hvor vi ikke ved, hvordan vi bedst griber omstillingen an. Derfor er vi glade for, at Dansk Mode & Textil foreslår en national handlingsplan for tekstiler, så vi kan få en koordineret indsats i Danmark og få forberedt branchen på at imødekomme de krav, som kommer fra EU.”
Jens Obel Jørgensen, CEO, DK Company Ikast og København, siger:
”Hvis vi skal omstille branchen i stor skala, kræver det, at den får tilført investeringer. Vi har set, hvordan andre brancher har flyttet sig efter at have modtaget betydelig støtte, og nu er det på tide, at mode- og tekstilbranchen bliver anerkendt for sit væsentlige samfundsbidrag og de titusindvis af arbejdspladser, den skaber. Det vil især komme de små og mellemstore virksomheder, der udgør størstedelen af branchen, til gavn. Naturligvis har vi selv et ansvar for at bidrage til omstillingen, og vi er i fuld gang, men for SMV’erne er mulighederne begrænsede, særligt med tanke på branchens aktuelle økonomiske udfordringer og det stigende antal konkurser. Derfor er vi i DK Company glade for forslaget om en national handlingsplan for tekstiler, da det er en tydelig løsning på, hvordan vi får løftet branchen i storskala.”
Dorte Olsen, Head of Sustainability, BESTSELLER, siger:
”Vi er glade for at se, at Dansk Mode & Textil foreslår en national handlingsplan som tager afsæt i, at branchens primære aftryk ligger uden for Danmarks grænser. Det er positivt, at de foreslåede initiativer derfor har et globalt sigte. I BESTSELLER ønsker vi, at den danske mode- og tekstilbranche forbliver en aktiv bidragsyder i omstillingen og udviklingen af branchen. Det kræver en fokuseret og international indsats.”
Else Skjold, Lektor, Ph.d. i design og bæredygtighed på Det Kongelige Akademi, siger:
”Allerede i en ministeriel rapport fra 2005 blev det foreslået at Danmark skulle have et videnscenter for mode og tekstil, hvis vi for alvor skulle kunne handle på sektorens store potentiale. Denne mulighed blev dog ikke grebet. I stedet arbejdes der nu 20 år efter rapporten blev skrevet til stadighed i siloer, hvor meget værdifuld viden går til spilde mellem aktører. Jeg vil derfor igen opfordre vores politikere til at handle på det vi allerede ved: at der må handles i flok hvis vi ikke skal misse chancen for at bibeholde og skalere den internationale anerkendelse af dansk tekstildesign og vores position i den grønne omstilling. Derfor er det afgørende, at vi nu får en national handlingsplan, der kan samle aktører og viden, og bl.a. sikre at vi får et videnscenter for mode og tekstil.”
Jens Bomann Christensen, direktør, Brancheforeningen Cirkulær, siger:
"Cirkulær omstilling af mode- og tekstilindustrien er en enorm udfordring. Derfor hilser vi Dansk Mode & Tekstils indspil til en national handlingsplan velkomment, for det viser et ønske om at tage ansvar. Vi savner dog konkrete forslag til, hvordan branchen selv vil være med til at løse det altoverskyggende problem med overproduktion og -forbrug af tøj og tekstiler. Når vi ser på tekstilaffaldet i Danmark, ser vi dels for store mængder og for meget ubrugt og ikke-genanvendeligt affald. Vi vil omvendt gerne rose indspillets stærke fokus på forskning og udvikling af genanvendelsesmuligheder og mere holdbart og cirkulært design og produktion. En oplagt mulighed ville være et lovkrav om iblanding af genanvendte materialer i nye produkter for at skabe det nødvendige markedstræk.”
Anders Bisgaard, leder af Forskningscenter for Tekstil, Design og Cirkularitet ved VIA University College siger:
”Den danske tekstilindustri står på fundamentet af dygtigt håndværk, viden og forretningsforståelse, men hvis vi vil bevare Danmarks globale position, har vi brug for en fælles strategi, der tager afsæt i den kommende EU-lovgivning. Med en national handlingsplan kan vi intensivere forskningen i nye, bæredygtige materialer og produktionsmetoder samt styrke formidlingen til forbrugerne om god tekstiladfærd, og det mener vi er helt afgørende for, at vi som land bevarer vores konkurrenceevne på området.”
Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver, miljø og transport, Forbrugerrådet Tænk, siger:
”Det er efterhånden velkendt at vores produktion og forbrug af tøj belaster klima og miljø. Vi ved, at danske forbrugere i gennemsnit ikke bruger 40 % af det tøj, der er i garderoben. Der er behov for, at tøjproduktionen reduceres samt, at tøjet bliver brugt i længere tid og helst slides op. Vi oplever heldigvis et stigende ønske fra forbrugere om at have et mere ansvarligt tøjforbrug, men også, at det kan være svært at finde ud af, hvad der er bedst at gøre. I Forbrugerrådet Tænk har vi løbende i de seneste fem år opfordret politisk til en national handlingsplan for mindre tøjspild. Behovet for en national handlingsplan er stadig meget aktuelt og forhåbentligt et skridt nærmere med dette udspil. Det er vigtigt at samle alle gode kræfter i arbejdet.”
Jesper Svarer, Founder & CEO, Grade A Copenhagen, siger:
”Hos Grade A Copenhagen glæder vi os over, at mode- og tekstilbranchen med sin nationale handlingsplan ser potentialet ved cirkulær omstilling. Særligt afskaffelsen af brugtmomsordningen er en Grade A Copenhagen-mærkesag. Ordningen er en forældet, bureaukratisk og ulogisk afgift på genbrug.”
Fakta:
Den nationale handlingsplan for tekstiler skal være omdrejningspunktet for omstillingen af den danske mode- og tekstilbranche i tråd med EU’s tekstilstrategi fra 2022. Under tekstilstrategien ligger 16 initiativer, der kommer til at regulere branchen på europæisk plan.
DM&T’s politiske udspil til en national handlingsplan indeholder en række initiativer, som kan inddeles i fem overordnede områder:
- Viden – herunder bl.a. etablering af Nationalt Videnscenter for Fremtidens tekstiler, styrkelse af forskning og innovation, kortlægning af forskningspotentialer, anvendelse af erfaring og data fra den husstandsnære tekstilindsamling og prioritering af MUDP-midler.
- Forbrugeradfærd og oplysning – herunder en national kampagne med fokus på at opkvalificere forbrugerne og fomidling til børn og unge.
- Håndhævelse – heunder styrket markedsovervågning af onlineplatforme fra tredjelande og skærpet fokus på eksisterende og kommende lovgivning.
- Kompetenceopbygning af SMV’er – herunder styrkelse af Det Frivillige Sektorsamarbejde om Tekstiler, støtte til SMV’er ifm. øgede krav om sporbarhed og etablering af en hub for cirkulært iværksætteri.
- Politiske indsatser – herunder fokus på offentlige indkøb af tekstiler og grønne udbud, frivillig registering som forberedelse til EU’s udvidede producentansvar, reparationsfradrag, en aktiv dansk indsats i EU og afskaffelse af brugtmomsordningen på tekstiler.
Alle initiativer er nationalt forankret men har samtidig et globalt sigte ved at kapacitetsopbygge danske virksomheder og initiativer i branchen, så de kan indgå i europæiske og globale løsninger og samarbejder.
Kontakter
Simon HansenPresse- og kommunikationschef
Tlf:40227222sh@dmogt.dkThomas KlausenAdm. direktør
Tlf:22220402tk@dmogt.dkLinks
Dansk Mode & Textil
Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, repræsenterer hele den danske mode-, tekstil- og livsstilsbranche, en hjørnesten i dansk erhvervsliv, der årligt bidrager med 87 mia. kroner til Danmarks BNP og medvirker til at skabe 96.000 jobs. DM&T er branchens talerør og har fokus på at skabe de optimale rammebetingelser for den danske livsstilsbranche, herunder sport, mode, smykker og tekstiler. DM&T har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med dyb indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for på både den korte og lange bane.
Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder på en række forretningskritiske områder, ligesom DM&T går forrest for at styrke og udvikle den enkelte virksomhed og branchen som helhed.
Læs mere på dmogt.dk.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Tilbageholdende forbrugere trækker dansk modesalg ned5.8.2024 08:29:13 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modebranches salg faldt i 2023 seks procent, og tendensen er fortsat i starten af 2024, hvor omsætningen i årets første tre måneder faldt 10 procent. Det er særligt tilbageholdende forbrugere i både ind- og udland, der er årsag til tilbagegangen, lyder det fra brancheforeningen DM&T, som op til åbningen af Copenhagen Fashion Week har analyseret branchens økonomiske tilstand.
DM&T inviterer til EU-debat med tekstiler i fokus10.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske mode- og tekstilbranches står overfor massiv regulering fra EU, og dermed får det kommende Europa-Parlamentsvalg også stor betydning for branchen. Derfor inviterer brancheorganisationen DM&T fem kandidater og alle interesserede til EU-debat med fokus på tekstiler. Der sker mandag den 13. maj hos tekstilvirksomheden DILLING i Sunds.
Sportsbranchen bliver en del af brancheorganisationen DM&T8.5.2024 13:40:40 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end tre år strategisk samarbejde bliver brancheforeningen Sportsbranchen.dk nu indlemmet i DM&T, som i forvejen repræsenterer de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Det sker for skabe én stærk platform, som kan varetage branchens interesser og hjælpe medlemmerne i en stadigt mere kompleks hverdag.
DM&T styrker den politiske indsats med ny chefkonsulent26.10.2023 12:44:53 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganistionationen Dansk Mode & Textil (DM&T) styrker det politiske arbejde med tiltrædelsen af Cecilie Friis, som per 1. oktober er ansat som chefkonsulent på Public Affairs-området. Hun kommer fra en stilling hos konsulenthuset Rud Pedersen og har bl.a. også erfaring fra Christiansborg.
Dansk mode-eksport er udfordret på nøglemarkeder8.8.2023 06:20:58 CEST | Pressemeddelelse
Særligt to nøglemarkeder udfordrer den danske modebranche, som i disse dage samles til Copenhagen Fashion Week. Men trods udfordringer er der også lyspunkter, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum