Tredobbelt EU-Kommisær: Blacklisting af Huawei er resultat af amerikansk pres

D. 20. oktober meldte de svenske myndigheder ud, at de kinesiske selskaber Hauwei og ZTE ikke må levere udstyr til det kommende 5G-netværk. Det er problematisk, siger Viviane Reding, en af EU's mest garvede politikere, til det svenske medie, Dagens Industri.

”Vi er alle klar over den amerikanske lobbyisme i dette spørgsmål. Nogle medlemsstater har fulgt USA's holdning. Andre forsøger at holde sig til europæiske regler - på vores måde. Og vores måde er at vurdere hvert selskab for sig, uanset om det er sikkert eller ej. Udelukkelse af virksomheder udelukkende på grundlag af nationalitet er yderst diskriminerende, ” forklarer hun og fortsætter;

”Lad os være realistiske. I mange af vores medlemsstater er de fleste 4G-net delvist bygget med Huawei-udstyr. Og har der været et sikkerhedsproblem indtil nu? Nej! Så det er problematisk udelukkende at lytte til den amerikanske lobbyisme.”

Netop Danmark er et af de EU-lande, hvor Huawei i sin tid opbyggede verdens både hurtigste og sikreste 4G-netværk.

Det handler om handel

Ifølge Viviane Reding har USA et stort problem, fordi det mangler virksomheder, der selv udvikler 5G. Det er grunden til den hårde linje mod Kina.

”Det har intet med sikkerhed at gøre. Det er økonomisk krigsførelse. Så simpelt er det,” konkluderer hun.

Viviane Reding fra Luxembourg har tre gange i træk været udnævnt til EU-kommissær, og var bl.a. kommissær for juridiske og IT-mæssige anliggender.

Huawei i Sverige har klaget til forvaltningsretten i Stockholm over myndighedernes beslutning.

Det forstår Viviane Reding godt, for hun ser beslutningen om udelukkelse som en klar afvigelse fra Unionens retsprincipper.

”Definitionen skal være baseret på en national interesse. Og ud fra et juridisk synspunkt skal enhver udelukkelse ske på grundlag af klare kriterier. I henhold til EU-lovgivningen skal de være hensigtsmæssige, nødvendige og forholdsmæssige. Derfor forstår jeg fuldt ud, hvorfor disse virksomheder vælger at gå rettens vej,” fortæller Viviane Reding. Og afslutter med en opfordring;

”Autonomi er i Europas bedste interesse, vi må tænke på os selv. USA er vores allierede og ven, men det betyder ikke, at vi skal opgive vores selvstændighed.”

Huawei Danmarks kommunikationschef, Tommy Zwicky, sætter pris på den ærlige udmeldning fra den erfarne politiker.

”Ind i mellem kan det føles lidt som at slå i en pude, når vi kommer med vores argumenter. Nogle vil ganske enkelt ikke lytte efter, alene fordi budskabet kommer fra Huawei. Jeg håber dog, at en kapacitet som Viviane Reding kan få mange til at indse, at vi er her for at bidrage med verdensførende teknologi på fair betingelser. Både i Sverige, Danmark og resten af EU. Hverken mere eller mindre.”

For yderligere information, kontakt venligst kommunikationschef for Huawei i Danmark, Tommy Zwicky, pr. mail: tommy.zwicky@huawei.com

Fakta om Viviane Reding:

Repræsenterer: Luxembourg.

EU-parlamentariker 1989-1999.

Kommissær for uddannelse, kultur, medier og sport 1999-2004.

Kommissær for informationssamfundet og medier 2004-2010.

Kommissær for retfærdighed, grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab 2010-2014.

EU-parlamentariker bl.a. i Udvalget om International Handel. 2014-2018