LevLevLev

Tre organisationer går sammen om at sætte fokus på sundhed for mennesker med udviklingshandicap

De tre organisationer Socialpædagogerne, Lev og ULF vil med sundhedskonferencen #SundSammen give inspiration til at fremme sundhed, trivsel og livsglæde for mennesker med udviklingshandicap.

Omkring 300 deltagende kan se frem til et omfattende og alsidigt program, når de kommer til sundhedskonferencen #Sundsammen, der arrangeres af Socialpædagogerne, Lev og ULF.

Formålet med konferencen er først og fremmest at give de deltagende en begivenhedsrig og spændende dag og gøre dem klogere på, hvad sundhed og trivsel er for en mangfoldig størrelse og hvor stor en betydning, det har for ens livsglæde.

Urtehekseri og landsholdshåndbold
Konferencen byder på en blanding af fælles oplæg, værksteder og stande. På en række værksteder får deltagerne mulighed for at eksperimentere og prøve kræfter med aktiviteter, der alle handler om at styrke sin sundhed og trivsel. De kan blandt andet lave bålmad med en urteheks, dyrke Handileg, lære at trylle eller spille håndbold med en tidligere landsholdspiller. Derudover vil der også være faglige oplæg om sundhed, der skal give inspiration til fagprofessionelle og pårørende til mennesker med udviklingshandicap.

Ulighed i sundhed
Baggrunden for denne konference er, at mange mennesker med udviklingshandicap er udsat for en stor ulighed i sundhed og det har store konsekvenser for dem. Nyere forskning viser, at den gennemsnitlige levealder for mennesker med udviklingshandicap er hele 20 år kortere end for resten af befolkningen Blandt andet på grund af livsstilsygdomme og manglende regelmæssige sundhedstjek og lægelig tilsyn, hvilket også medfører dårlig trivsel og livskvalitet for denne gruppe borgere.

Derfor forsøger #SundSammen at sætte fokus på sundhed i alle dets aspekter og på, hvor vigtigt sundhed er for trivslen og for livskvaliteten.

Sundhedskonferencen foregår i DGI Huset i Vejle den 16. maj fra 10.00 - 16.00