Tre Meyers-kantiner hos Rambøll certificeret med Svanemærket

Rambøll prioriterer bæredygtige indkøb højt og stiller derfor krav til deres leverandører. Indsatsen har gjort, at kantineleverandøren Meyers netop har fået certificeret de tre kantiner, som de driver hos Rambøll.
Køkkenchef hos Rambøll i Ørestad, Axel Christian Rasmussen, holder beviset på den nye certificering. Foto: Kaspar Mørk Arianto

2.000 af Rambølls medarbejdere i Danmark kan fremover indtage deres frokost i en svanemærket kantine – uanset om de sidder på hovedkontoret i Ørestad eller på en af virksomhedens afdelinger i Esbjerg eller Aarhus.

”Som medlem af Netværk for Miljømærket indkøb er det naturligt for os at stille krav til vores leverandører. På den måde bruger vi vores indkøb til driften til at fremme en bæredygtig udvikling, og vi er glade for, at Meyers var med på at få certificeret de kantiner, de driver hos os. Det er noget, som vores medarbejdere kommer til at få glæde af, og internt er det et synligt bevis på vores miljøindsats, men håbet er også, at det inspirerer andre virksomheder til at følge trop, så vi sammen kan skubbe markedet i en grønnere retning”, siger Helene Byskov Christiansen, FM Category Manager Global Procurement i Rambøll.

Også hos Meyers glæder man sig over, at certificeringerne nu er i hus:

”Da Rambøll indledte dialogen med os om at få svanemærket de tre kantiner, greb vi straks udfordringen. Vi har i forvejen stort fokus på bæredygtighed, og nu har vi bevis på, at vi også kan levere svanemærkede kantiner, hvis vores kunder ønsker det. På den måde kan kravet fra Rambøll være med til at åbne nye muligheder for os,” siger Liselotte Lybæk, som er Driftsdirektør hos Meyers Kantiner.

I Netværk for Miljømærket indkøb, som Rambøll er en del af, sætter store private virksomheder fokus på miljøet i de indirekte indkøb. Det vil sige i de indkøb, der vedrører driften – eksempelvis kontorartikler, møbler, rengøringstjenester og kantiner.

Stor efterspørgsel på svanemærkede kantiner:

Rambøll er den tredje virksomhed i netværket, der nu kan sætte flueben ved svanemærket kantinedrift:

”Kantiner er et stort fokusområde i netværket, da flere af vores medlemmer netop efterspørger svanemærkede kantiner. Flere virksomheder kan se et uudnyttet potentiale i forhold til at vælge miljømærket – og samtidig vil flere gerne gøre en forskel, som den enkelte medarbejder kan mærke i hverdagen ved netop at have adgang til svanemærkede kantiner med alle de fordele, det indebærer. Derfor mærker vi også stor interesse for svanemærkede kantiner uden for netværket,” fortæller Ingrid Elmedal, seniorkonsulent for marked og indkøb hos Miljømærkning Danmark.

Netværkets grundidé er at gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et mere bæredygtigt samfund, og derfor forpligtiger medlemmerne sig til at øge andelen af miljømærkede indkøb fra år til år.

”Styrken ved netværker er, at indsatserne drives af medlemmerne, som gerne vil øge andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser – og på den måde drive markedet i en miljømæssig bæredygtig retning. Det er derfor en flot milepæl at nå med Meyers tre svanemærkede kantiner, der er opstået på initiativ fra Rambøll”, slutter Ingrid Elmedal.

Fakta om Netværk for Miljømærket indkøb:

Netværk for Miljømærket indkøb er et netværk af private virksomheder, der ønsker fokus på ansvarlige og bæredygtige indkøb, og som sætter handling bag ordene. Netværkets arbejde bidrager direkte til opfyldelse af FN’s verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion.

Netværket består i dag af: IF Skadeforsikring, Rambøll, Nykredit, Dansk Retursystem, Lyreco, ALLIANCE+, Matas, Arbejdernes Landsbank, Anders Andersens Rengøring, Tivoli, Coop, ISS og Ørsted.

Læs mere om netværket

Fakta om en svanemærket kantine:

En svanemærket kantine har været igennem en omfattende certificeringsproces med dokumentation og kontrol af, at den lever op til Svanemærkets skrappe krav. Målet med Svanemærket er at nedbringe den samlede miljøbelastning - det handler blandet andet om at:

• Begrænse energiforbrug og dermed CO2-udslip
  • Kildesortere affald og minimere mængden af affald og madspild
  • Servere et udvalg af økologisk mad og vegetariske retter
  • Anvende miljømærkede opvaske- og tekstilvaskemidler (mindst 90 %)
  • Anvende miljømærkede rengøringsmidler (mindst 80 %)
  • Uddanne hele personalet, så alle er engagerede i miljøarbejdet.

Maj Westh JohansenRambøll Danmark

Media Relations Manager

Tlf:51 61 18 93

Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark

Presseansvarlig

Tlf:39 96 61 06

Rambøll domicil i Ørestad. Foto: Kaspar Mørk Arianto
Foto: Kaspar Mørk Arianto
Foto: Kaspar Mørk Arianto
Svanemærket er nordens officielle miljømærke. Grafik: Miljømærkning Danmark

Om Miljømærkning Danmark:

Miljømærkning Danmark har ansvaret for Danmarks officielle miljømærker – Svanemærket og EU-Blomsten. De kontrollerer og certificerer miljømærkede produkter og services. Miljømærkning Danmark er en del af Dansk Standard.

Om Rambøll:

Rambøll er en global ingeniør-, arkitekt- og rådgivningsvirksomhed grundlagt i Danmark i 1945. Verden over skaber Rambølls 16.000 eksperter bæredygtige løsninger på tværs af: Byggeri; Transport; Vand; Miljø & Sundhed; Arkitektur, Landskab & Urbanisme; Energi og Managementrådgivning.