Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol
Baren Baggården 36 i Vejle opfordrer i sin markedsføring til et umådeholdent indtag af alkohol. Det sker ved at sælge medlemskort til ”Tørstig Torsdag”, som giver én person adgang til en flaske spiritus hver torsdag.
På Discoteque Tordenskiold i Kolding kan gæsterne ”drikke sig til borgmester”, hvis de drikker ti alkoholholdige enheder. I sin markedsføring retter diskoteket sig til unge under 18 år.
Og diskoteket Den Dansende Viking i Stenløse udlejer festlokaler med udskænkning af alkohol uden tydeligt at angive en aldersgrænse. Desuden markedsfører diskoteket alkohol til unge under 18 år ved på Facebook at skrive: ”Og husk når det er privat fest må du også ha folk under 18 med, der kan blive der om natten og feste med til den lyse morgen”.
Såvel opfordringer til druk som markedsføring af alkohol til børn og unge er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol. Derfor udtaler nævnet kritik af de tre virksomheder.
”Det er meget kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet børn og unge. Samtidig er det uforsvarligt at fremstille det som en positiv bedrift at drikke drikke meget alkohol”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at de tre erhvervsdrivendes markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne.
Nøgleord
Kontakter
Lea Kholgi Frederiksen
Tlf:2927 2623Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkBilleder
Links
Information om Alkoholreklamenævnet
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.
Ulovlig markedsføring af alkohol på Aalborg Handelsskole24.10.2022 09:52:22 CEST | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet vurderer, at Zurf Bar i Aalborg har brudt nævnets retningslinjer ved direkte at opfordre mindreårige til at indtage alkohol.