Alkoholreklamenævnet

Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol

Del
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.

Baren Baggården 36 i Vejle opfordrer i sin markedsføring til et umådeholdent indtag af alkohol. Det sker ved at sælge medlemskort til ”Tørstig Torsdag”, som giver én person adgang til en flaske spiritus hver torsdag.

På Discoteque Tordenskiold i Kolding kan gæsterne ”drikke sig til borgmester”, hvis de drikker ti alkoholholdige enheder. I sin markedsføring retter diskoteket sig til unge under 18 år.

Og diskoteket Den Dansende Viking i Stenløse udlejer festlokaler med udskænkning af alkohol uden tydeligt at angive en aldersgrænse. Desuden markedsfører diskoteket alkohol til unge under 18 år ved på Facebook at skrive: ”Og husk når det er privat fest må du også ha folk under 18 med, der kan blive der om natten og feste med til den lyse morgen”.

Såvel opfordringer til druk som markedsføring af alkohol til børn og unge er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol. Derfor udtaler nævnet kritik af de tre virksomheder.

”Det er meget kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet børn og unge. Samtidig er det uforsvarligt at fremstille det som en positiv bedrift at drikke drikke meget alkohol”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at de tre erhvervsdrivendes markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet
Alkoholreklamenævnet



Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye