Ulovlig markedsføring af alkohol på Aalborg Handelsskole
Zurf Bar i Aalborg har i flere sammenhænge markedsført alkohol over for mindreårige, bl.a. ved at give studerende gratis drinks-armbånd, som er blevet uddelt på Aalborg Handelsskole.
Det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at Zurf Bar har brudt Alkoholreklamenævnets retningslinjer ved direkte at opfordre mindreårige til at indtage alkohol, da studerende på handelsskoler er i aldersgruppen 15-19 år. Derudover ser Alkoholreklamenævnet særdeles alvorligt på det faktum, at det er lykkedes Zurf Bar at bringe markedsføringen af alkohol helt ind på uddannelsesinstitutionen, hvor den absolut ikke hører hjemme. Samtidig vurderer Alkoholreklamenævnet, ud fra en gennemgang af Messenger-beskeder til studerende på skolen, at baren har anvendt ”særligt overtalende markedsføring”.
Konkret skete markedsføringen ved, at Zurf Bar udleverede 200 røde drinks-armbånd til en studerende fra Aalborg Handelsskole, der så uddelte armbåndene til medstuderende på handelsskolen.
I Danmark er der forbud mod markedsføring af alkohol målrettet mindreårige og forbud mod markedsføring af alkohol på uddannelsesinstitutioner. Det indebærer, at diskoteker, barer mv. ikke må markedsføre arrangementer, hvor der indgår alkohol på uddannelsesinstitutioner. Diskoteker, barer mv. må derfor heller ikke uddele eller få andre til at uddele fribilletter eller drinks-armbånd til alkoholholdige drikkevarer på uddannelsesinstitutionerne.
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik og har, grundet sagens konkrete indhold, opfordret Forbrugerombudsmanden til at vurdere markedsføringen efter markedsføringslovens regler, herunder om der er grundlag for politianmeldelse.
”Unge, uddannelse og alkohol bør under ingen omstændigheder kobles sammen. Det er meget kritisabelt, når erhvervsdrivende ikke er deres ansvar bevidst,” udtaler Alkoholreklamenævnets formand, Marlene Winther Plas.
Zurf Bar beklager over for nævnet sin fejl, der har givet Zurf Bar anledning til refleksion over, hvordan lignede situationer undgås i fremtiden.
Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med Zurf Bars markedsføring af alkohol.
Nøgleord
Kontakter
Lea Kholgi Frederiksen
Tlf:2927 2623Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkLinks
Information om Alkoholreklamenævnet
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.