Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn
”Vi hjælper med at holde alt fra efterskolefester til fødselsdagsfester – lige hvad der
passer jer, fikser vi!”
Sådan lyder det i et Facebook-opslag fra festarrangøren Rive Event fra Roskilde. Opslaget ledsages af en film, som viser flasker med spiritus.
Da markedsføringen blandt andre retter sig mod efterskoleelever, som er i alderen 14-18 år, vurderer Alkoholreklamenævnet, at Rive Event, i strid med nævnets retningslinjer, markedsfører alkohol over for børn og unge.
I et andet opslag på Facebook har Rive Event reklameret for et ”Sommerparty” med farverige drinks ledsaget af markeringen 16+. Alkoholreklamenævnet betragter også disse billeder i tilknytning til markedsføring af et arrangement, der afholdes i et diskoteksmiljø, som alkoholmarkedsføring rettet mod mindreårige.
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Events markedsføring, og nævnet bemærker, at det er en skærpende omstændighed, at nævnet i marts 2022 udtalte kritik i en lignende sag om Rive Event vedrørende markedsføring af alkohol rettet mod børn og unge.
”Børn, unge og alkohol hører ikke sammen, så det er meget alvorligt, at der her er tale om alkoholmarkedsføring målrettet unge helt ned til 14 år”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
Alkoholreklamenævnet har som følge af sagens konkrete indhold og omstændigheder anmodet Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen efter markedsføringslovens regler. Desuden vil nævnet i den kommende periode holde særligt øje med Rive Events markedsføring af alkohol.
Læs afgørelsen her.
Kontakter
Lea Kholgi Frederiksen
Tlf:2927 2623Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkInformation om Alkoholreklamenævnet
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.
Ulovlig markedsføring af alkohol på Aalborg Handelsskole24.10.2022 09:52:22 CEST | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet vurderer, at Zurf Bar i Aalborg har brudt nævnets retningslinjer ved direkte at opfordre mindreårige til at indtage alkohol.