Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet får nyt medlem

Del
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt

Alkoholreklamenævnet har udvidet kredsen af repræsentanter i nævnet med brancheforeningen Danmarks Restaurationer & Caféer, DRC. DRC repræsenterer ca. 1.500 medlemsvirksomheder.

Med DRC er der nu syv brancheorganisationer repræsenteret i Alkoholreklamenævnet. Derudover er Forbrugerrådet Tænk repræsenteret, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er fast observatør ved alle møder.

-   I DRC glæder vi os til at bidrage til nævnets arbejde med den viden og brancheindsigt, vi kan bringe med til bordet. Vi ser også frem til at indgå i konstruktive drøftelser om grænserne for markedsføring af alkohol over for unge. Grænserne er overordnet set klare, men kan rumme nuancer i forhold til konkrete sager. Arbejdet med ansvarlighed i driften ligger i forvejen DRC dybt på sinde, så derfor er vi glade for at få mulighed for at spille en endnu mere aktiv rolle i rådgivningen af branchen generelt i forhold til markedsføring af alkohol, oplyser Martin Gyldstrand, chef for turisme og oplevelse, DRC.

I tæt samarbejde med Forbrugerombudsmanden ønsker Alkoholreklamenævnet at sikre en effektiv og ensartet håndhævelse af markedsføring af alkohol.

-   Det er meget glædeligt, at vi kan byde Danmarks Restaurationer og Caféer velkommen i Alkoholreklamenævnet. Brancheorganisationen repræsenterer en bred kreds af diskoteker, natklubber, barer og restaurationer, og derfor er det særdeles relevant at have dem med ombord, udtaler Alkoholreklamenævnets formand, Marlene Winther Plas.

Som følge af at Alkoholreklamenævnet nu har DRC med i kredsen, vil rådgivning om Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol nå ud til endnu flere erhvervsdrivende, da Alkoholreklamenævnets indsats og regler fremover vil indgå i DRC’s rådgivning af medlemmer.

I 2022 behandlede Alkoholreklamenævnet 56 sager om alkoholmarkedsføring, hvilket er en tredobling fra året før. Stigning skyldes i høj grad, at Alkoholreklamenævnet har intensiveret tilsynet og i dag i højere grad tager sager op af egen drift.

De sager, som Alkoholreklamenævnet behandler, er ofte sager om alkoholmarkedsføring rettet mod børn og unge. Børn og unge er en særlig sårbar gruppe, som ikke hører sammen med alkohol. Det er derfor et område, som Alkoholreklamenævnet prioriterer særdeles højt. 

Kontakter

Information om Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet
Alkoholreklamenævnet



Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye