To ud af tre tjekker ind på usikre hotspots i udlandet
København, 27. juli 2016
De findes på hoteller, på campingpladser, på cafeer, i busser, på togstationer og på offentlige steder. De trådløse wifi-netværk er i dag allestedsnærværende på stort set alle rejsedestinationer, og danskerne flokkes om dem ifølge en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger hele 65 pct. af databrugerne, at de vil købe adgang til udenlandske netværk eller finde gratis hotspots i løbet af ferien. Men få tjekker deres sikkerhedsindstillinger forinden.
- Trådløse wifi-netværk er efterhånden blevet en helt naturlig del af vores sommerferie, hvor vi jo typisk har smartphonen med overalt. Det er naturligvis dejligt, at man nemt og hurtigt kan komme på internettet, men det kræver altså, at man er ekstra omhyggelig med sikkerheden, siger cyberspecialist i Deloitte Kim Schlyter.
Logger man på et offentligt tilgængeligt wifi-netværk uden den nødvendige sikkerhed, er det ekstremt let for hackere at tilgå ens personlige data ifølge Kim Schlyter:
- Faren ved wifi-netværk er, at en cyberkriminel potentielt kan overtage et hotspot. Sker det, risikerer man som bruger at blive flyttet til en hjemmeside, hvor man pludselig skal registrere data fra eksempelvis sit kreditkort. Der er også risiko for, at ens telefon eller computer får virus eller malware, eller at nogen er med på en ’lytter’, hvis man fx logger på sin netbank.
Det er derfor vigtigt at tage sine forholdsregler, inden man logger på et offentligt tilgængeligt netværk. Det gælder uanset, om man har betalt for adgangen eller har fundet det gratis på feriedestinationen.
- Inden man logger på, skal man huske at gå ind og sætte sine sikkerhedsindstillinger til højeste niveau. Man skal også huske at slå den automatiske login-funktion fra, så man selv bestemmer hvilke netværk, man tilgår. På den måde undgår man, at andre mennesker skaffer sig adgang til ens personlige data som for eksempel bankoplysninger, koder eller private emails, siger Kim Schlyter.
Det er dog ikke alle danske turister, der bruger de offentlige netværk. I undersøgelsen siger 36 pct., at de enten vil få data gennem deres normale teleselskab, købe et taletidskort eller medbringe en særlig router. En god og sikker løsning, mener Kim Schlyter:
- Det er klart mest sikkert at hente data direkte gennem teleselskabet, alternativt med et udenlandsk taletidskort eller en medbragt MiFi-router. Her slipper man helt for at bevæge sig ud på de offentlige netværk, som er forbundet med stor usikkerhed. Det er en dyrere, men også langt sikrere løsning.
64 pct. af danskerne siger i undersøgelsen, at de sjældent eller aldrig tjekker deres sikkerhedsindstillinger.
Fakta:
Sådan får danskerne adgang til data i udlandet?
38 pct. køber adgang til et wifi-netværk, fx på hotellet
27 pct. forsøger at finde gratis hotspots
26 pct. bruger mobildata gennem deres normale teleselskab
6 pct. køber et taletidskort i udlandet
3 pct. køber et særligt simkort, router eller Mi-Fi inden rejsen
Hvor ofte tjekker du dine sikkerhedsindstillinger på din mobil/tablet, inden du logger på et wifi-netværk på et offentligt sted?
Altid: 9 pct.
Som oftest: 23 pct.
Sjældent: 39 pct.
Aldrig: 25 pct.
Ved ikke: 4 pct.
Tallene er baseret på i alt 327 interview med repræsentativt udvalgte danskere, der i sommerferien 2016 vil bruge en dataforbindelse i udlandet. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Kim Schlyter
Tlf. +45 30 93 44 92
kschlyter@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data-, it- og cybersikkerhed.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum