To nye medlemmer indstilles til European Energys bestyrelse

Den 23. december afholdes der ekstraordinær generalforsamling i European Energy med henblik på at få tilført to nye medlemmer ind i virksomhedens bestyrelse.

European Energy har indkaldt til ekstraordinær generalforsamling med henblik på at udpege Louise Hahn, CEO i GlobalConnect og Jens Due Olsen, tidligere Deputy CEO hos GN Group og nuværende bestyrelsesformand i NKT til den i forvejen fem-mand store bestyrelse.

Bestyrelsen består i dag af Jens-Peter Zink, Jesper Helmuth Larsen, Knud Erik Andersen, Claus Dyhr og Mikael D. Pedersen.

Det er forventet, at nuværende bestyrelsesformand Jens-Peter Zink træder tilbage som bestyrelsesformand, og at Jens Due Olsen bliver valgt som ny bestyrelsesformand. De nye bestyrelsesmedlemmer glæder sig til at kunne bidrage til virksomhedens fortsatte vækst:

– Verden efterspørger langt mere vedvarende energikapacitet. European Energy er en af de virksomheder, der kan bidrage til løsningen af denne enorme udfordring. Derfor ser jeg frem til med min erfaring inden for bestyrelsesarbejde for andre internationale virksomheder at skulle arbejde med European Energy på et strategisk plan, siger Jens Due Olsen.

– European Energy er en af de mest interessante virksomheder at følge i verdenen inden for grøn omstilling. Virksomheden har i den grad formået at sætte dagsordenen inden for Power-to-X, men har også med sin globale ekspansion og store ambitioner formået på kort tid at etablere sig som en global spiller inden for den grønne omstilling, siger Louise Hahn.

Enorm vækst kræver stærke profiler

European Energy er stiftet i 2004 af Knud Erik Andersen og Mikael D. Pedersen. Virksomheden har de seneste år gennemgået en rivende udvikling. EBITDA er vokset fra DKK 254,4m i 2017 til DKK 604,1m i 2021, mens profit før skat er vokset fra DKK 192m i 2017 til DKK 466,5m i 2021. Samtidig er antallet er medarbejdere vokset fra 74 fuldtidsansatte i 2017 til 265 i 2021, og virksomheden er i dag til stede på mere end 20 markeder

– Den enorme vækst, som European Energy har gennemgået de seneste år, betyder, at vi står over for en betydelig anderledes opgave i dag end for blot få år siden. Derfor er vi meget glade for at kunne tilføre så stærke profiler til vores bestyrelse, siger Knud Erik Andersen, adm. direktør og hovedaktionær i European Energy.

Jens Due Olsen har tidligere arbejdet hos A.P Møller Mærsk, FL Schmidt, Aston IT Group og været Deputy CEO hos GN Group. Han er bestyrelsesformand i NKT, bestyrelsesformand i Nilfisk fra 2017-22, næstformand i KMD og tidligere bestyrelsesmedlem i bl.a. Danske Bank, Royal Unibrew og PFA.

Louise Hahn har en mangeårig erfaring hos Ørsted som både Managing Director og Director. I dag er hun adm. direktør for Global Connect Danmark. Hun har bestyrelseserfaring fra Obviux, Lind Capital og Netteam Technology. Derudover sidder hun i advisory boardet hos D-mærket under DI og Dansk Erhverv samt i advisory boardet for Vireo Electrification VC Fund.

Ming Ou Lü

miol@europeanenergy.com