Danmarks Naturfredningsforening og European Energy indgår ny naturaftale

En ny naturaftale mellem Danmarks Naturfredningsforening og European Energy sigter mod at sikre, at nye vedvarende energiprojekter bidrager positivt til den danske natur.

European Energy og Danmarksnaturfredningsforening har udarbejdet en ny naturaftale, der sikrer genopretning og beskyttelse af ny natur der, hvor den trænger mest. Samtidig kommer fremtidige vedvarende energiprojekter fra European Energy i Danmark til at tage endnu mere hensyn til den danske natur blandt andet ved, at partnerne udvikler biodiversitet- og naturtiltag målrettet energiparkerne.

Aftalen indeholder ni fælles retningslinjer for nye vedvarende energiprojekter, som European Energy kommer til at følge, når de skal udvikle sol- og vindparker i Danmark.

”Klima- og biodiversitetskriserne kan få katastrofale konsekvenser for livet på kloden. Og løsningerne på klimakrisen må ikke forhindre, at vi samtidigt kan løse biodiversitetskrisen eller omvendt. Derfor håber jeg, at vi med denne aftale, kan være med til at påvirke energisektoren som helhed. Det er helt nødvendigt, at vi tænker naturen ind fra starten af, når der skal udvikles nye vedvarende energiprojekter,” siger Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, og fortsætter:

”Nogen gange bliver det opstillet sådan i den offentlige debat, at natur og klimahandling er hinandens modsætning. At naturen spænder ben for udbygningen af vedvarende energi. Det synes vi i Danmarks Naturfredningsforening og European Energy er en falsk modsætning, og med aftalen her viser vi netop, at kampen for natur og klima kan forenes, hvis man tænker sig om og gør sig umage. Derfor er jeg meget stolt af aftalen.”

European Energy har i mange år haft et fokus på at styrke biodiversitet og lokal natur i dets projekter, men med aftalen med Danmarks Naturfredningsforening, håber virksomheden at kunne drage gavn af organisationens naturekspertise på landsplan og ser frem til et styrket lokalt samarbejde.

”Vi er utrolig glade for, at vi med aftalen får et tættere samarbejde med nogle af Danmarks fremmeste ildsjæle og eksperter inden for naturforvaltning- og beskyttelse. Dette giver os mulighed for i endnu højere grad at kunne positivt påvirke den lokale danske natur og biodiversitet, når vi udvikler og bygger vedvarende energiprojekter, siger Thorvald Spanggaard, Executive Vice President for Projektudvikling i European Energy.

Et kerneelement i samarbejdet er at give naturen mere plads, både inden for og uden for projektområderne. Dette inkluderer frikøb af arealer til permanente genopretning, beskyttelse og forvaltning af vild natur.  Det betyder, at European Energy i fremtiden forpligter sig till at frikøbe arealer til permanente naturformål, hver gang der bliver bygget en sol- eller vindpark i Danmark. Det betyder helt konkret, at for hver 100 hektar jord, som European Energy bruger til en solpark, så bliver der frikøbt fem hektar jord til natur. Og for hver vindmølle, der bliver opstillet, så bliver der frikøbt en hektar jord. Frikøbet af arealerne kommer til at ske igennem et samarbejde med Den Danske Naturfond.

Læs aftalen her.

European Energy