European Energy A/S indgår aftale med Mitsubishi HC Capital Inc. Mitsubishi HC Capital Inc. køber 20% ejerandel i European Energy A/S

Aftalen betyder en markant styrkelse af European Energy A/S’s (European Energy) egenkapital og dermed vækstpotentiale. Samtidig bliver Mitsubishi HC Capital Inc. (Mitsubishi HC Capital) strategisk partner med European Energy.

European Energy

Provenuet fra handlen vil give European Energy en forøgelse af egenkapitalen på cirka DKK 5,2 mia. (EUR 700m) gennem udstedelse af nye aktier. Denne egenkapital kommer til at bidrage til den fortsatte ekspansion, som European Energy står over for.

Mitsubishi HC Capital vil tegne for cirka 72 millioner nye aktier i European Energy. Derudover vil Mitsubishi HC Capital erhverve omkring tre millioner aktier fra de tre største aktionærer i European Energy. Dermed bliver Mitsubishi HC Capital den næststørste aktionær i European Energy med en ejerandel på 20%.

– Partnerskabet med Mitsubishi HC Capital er en væsentlig milepæl for European Energy. Mitsubishi HC Capitals internationale tilstedeværelse og strategiske tankegang er nøglen til at booste vores vækst, især med den stigende efterspørgsel efter kapital i denne branche. Denne transaktion vil yderligere forstærke vores rolle i den grønne energiomstilling, siger Jens Due Olsen, bestyrelsesformand for European Energy.

– Jeg er meget glad for at byde Mitsubishi HC Capital velkommen som en del af vores aktionærgruppe. Deres strategiske fokus stemmer perfekt overens med vores nuværende strategi og mål om at styrke European Energy i kampen mod klimaændringer. Kapitalindsprøjtningen mere end tredobler vores egenkapital, hvilket giver os øgede muligheder for at ekspandere vores forretning, siger Knud Erik Andersen, administrerende direktør og medstifter af European Energy.

– Vi er meget glade for at indgå dette strategiske partnerskab med European Energy. Mitsubishi HC Capital ser betydeligt vækstpotentiale i European Energy og muligheder for at skabe synergier. Mitsubishi HC Capital vil udnytte vores ekspertise og styrker til at arbejde sammen med European Energy for at realisere værdiskabelse og dekarbonisering, udtaler Takuji Naruse, administrerende direktør og chef for miljø- og energiforretningsdivisionen i Mitsubishi HC Capital.

Som en del af transaktionen vil Mitsubishi HC Capital aktivt samarbejde om værdiskabelse og strategisk vækst i European Energy, herunder gennem repræsentation i European Energys bestyrelse.

Closing af transaktionen er betinget af opfyldelsen af visse betingelser, herunder regulatoriske godkendelser. Transaktionen forventes afsluttet i første halvdel af 2024.

FIH Partners og Kromann Reumert har bistået European Energy i transaktionen som henholdsvis finansielle og juridiske rådgivere.

Om European Energy

European Energy, der blev grundlagt i 2004 i Danmark, er en førende udvikler af vedvarende energi i Europa med aktiviteter i hele værdikæden for vedvarende energi. Virksomheden er til stede i 28 lande med en udviklingspipeline, der er på over 60 GW. European Energy er en pioner inden for Power-to-X (PTX) innovation og er i færd med at opføre verdens største e-metanolanlæg, og opretholder en betydelig PTX-projektpipeline.

Om Mitsubishi HC Capital Groups forretningsområder

Mitsubishi HC Capital Group driver og udvikler globalt en række forskellige forretninger med syv forretningssegmenter; kundeløsninger, global forretning, miljø & energi, luftfart, logistik, fast ejendom og mobilitet. Inden for miljø & energi er gruppen allerede en af de førende aktører inden for vedvarende energi i Japan og har investeret i vedvarende energi i Europa og Nordamerika siden 2017. Den har til hensigt at styrke og gøre vedvarende energi til en vækstdriver for gruppen ved aktivt at udvide sin tilstedeværelse i udlandet.

Mitsubishi HC Capital Inc. (TSE, NSE: 8593), grundlagt i 1971, har opnået en solid og stabil forretningsvækst støttet af sin stærke finansielle position og langsigtede troværdighed.

Besøg https://www.mitsubishi-hc-capital.com/english/ for mere information om Mitsubishi HC Capital.

Investor- og mediehenvendelser

• Investor relations: Martin Graa Jennum, director og chef for Corporate Finance, FP&A og Investor Relations: mgj@europeanenergy.com, +45 2114 6107 eller investor.relations@europeanenergy.com.

• Presse: Ming Ou Lü, PR Manager: miol@europeanenergy.com, +45 3126 9376.