Alkoholreklamenævnet

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg har i sin markedsføring af alkohol over for studerende brugt billeder af unge under 25 år, mens den storkøbenhavnske festarrangør ”TopCPH” har markedsført konkurrencer og arrangementer ved at opfordre unge ned til 15 år til at indtage alkohol.

Dermed har de begge overtrådt retningslinjerne for markedsføring af alkohol, og Alkoholreklamenævnet udtaler derfor kritik og forventer, at ”Zwei Grosse Bier Bar” og ”TopCPH” fremover overholder reglerne.

”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm øst for Brande har opfordret sine gæster til at drikke sig til ”Ridder af Stokrosen” ved at indtage 10 fadøl på én dag. Dermed giver værtshuset efter Alkoholreklamenævnets opfattelse indtryk af, at der ved indtagelse af store mængder alkohol kan opnås succes. Og det er en overtrædelse af alkohol-markedsføringsretningslinjerne.

”Det er meget kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet børn og unge. Samtidig er det uforsvarligt at fremstille det som en positiv bedrift at drikke en masse fadøl på samme dag”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at de tre erhvervsdrivendes markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne.

Information om Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnets opgave er at behandle og afgøre klager vedrørende markedsføring af alkoholholdige drikkevarer i Danmark.

Alkoholreklamenævnet ledes af en uafhængig formand. Derudover er Forbrugerrådet og Bryggeriforeningen permanente medlemmer af udvalget. Såfremt et medlem af én af de tilsluttede brancheorganisationer er indklaget, indtager den pågældende organisation brancherepræsentantens sæde. Forbrugerstyrelsen har fast observatørstatus.

Alkoholreklamenævnets afgørelser træffes alene af Nævnets medlemmer, men både klager og indklagede, har mulighed for at komme med bemærkninger til sagen. For at fremme dialog, kontinuitet og ensartet praksis, deltager repræsentanter for brancher, der ikke er berørt af en sag, i nævnets møder. Dette medvirker til, at brancheorganisationerne i deres rådgivning af medlemmer giver udtryk for synspunkter, der er afledt af drøftelserne i Alkoholreklamenævnet.

Der er fri klageadgang til Alkoholreklamenævnet dvs. både forbrugere, virksomheder eller organisationer kan klage over alkohol markedsføringstiltag. Alkoholreklamenævnet kan derudover tage sager op af egen drift. En klage skal vedrøre ét eller flere konkrete markedsføringstiltag, der har været på det danske marked inden for det seneste år.

Når Alkoholreklamenævnet konstaterer, at retningslinjerne er overtrådt, udtaler nævnet kritik af den erhvervsdrivende, der er ansvarlig for den pågældende markedsføring.

Alkoholreklamenævnet forventer, at afgørelserne bliver fulgt op af umiddelbar handling. Såfremt den erhvervsdrivende ikke gør dette, kan Alkoholreklamenævnet anmode Forbrugerombudsmanden om at foretage retlige skridt.

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.