Tinka-nissehuer: Julemærkehjemmene modtager stor donation

På Julemærkehjemmene glæder man sig over salget af Tinka-nissehuer, der betyder, at hjemmene modtager en check fra Salling Group på knap en halv million kroner.

Salling Groups administrerende direktør Per Bank kom med en tidlig julegave, da han mandag 12. december overrakte en check på 427.332 kroner på Julemærkehjemmet i Hobro.

Den knap halve million kroner kommer fra salget af den populære Tinka-nissehue og går til driften af de fem Julemærkehjem i Danmark.

Huen har kostet 12 kroner, og de to af kronerne er gået ubeskåret til Julemærkehjemmene.

Salling Group melder om udsolgt af Tinka-nissehuerne fra alle landets butikker, og administrerende direktør Per Bank glæder sig over at kunne overrække checken på vegne af kunderne:

"Kunderne har taget overordentligt godt imod Tinka-nissehuerne, og der er en meget fin symbolik i, at de ved at købe huen ikke bare vækker begejstring hos de børn, der modtager dem, men samtidig er med til at glæde børn over hele landet. Jeg synes, det er helt fantastisk, at vi sammen med kunderne kan donere næsten en halv million kroner og på den måde være med til at give børnene på alle fem julemærkehjem en bedre hverdag og fremtid,” siger han.

Donationen har også skabt begejstring hos direktøren for Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen, der er imponeret over det store beløb fra Salling Group.

“Det er en stor glæde for os at have modtaget næsten en halv million kroner. Det er en af de helt store donationer, og de mange penge er med til at sikre, at så mange børn som muligt kan få et godt ophold hos os,” siger han og fortæller, at en meget vigtig og ressourcekrævende del af julemærkehjemmenes arbejde er brobygningen til tiden efter opholdet.

Børnene på Julemærkehjemmet i Hobro var sammen med forstander Lise Claesson med til at modtage donationen fra Salling Group og fortalte om deres hverdag på hjemmene, og hvad opholdet betyder for dem.

”Det allerbedste er det fællesskab, man bliver en del af, når man er her. Allerede fra den første dag føler man sig faktisk som en del af gruppen. Og så er det også rart, at man får støtte til at komme godt tilbage i sin egen skole,” fortalte Maja og Natasja på 13 år, der også viste de to direktører rundt i huset efter den formelle overrækkelse af checken fra salget af Tinka-nissehuer.

Fakta om Julemærkehjemmene

• Hvert år hjælper Julemærkehjemmene op mod 1.000 børn i alderen 7-14 år.
  • Børnene får et 10-ugers ophold på et af de fem Julemærkehjem.
  • Det er børn, der bliver mobbet, er ensomme eller ikke tror, de er gode nok. Fælles for dem er, at de har brug for hjælp til at genfinde troen på dem selv og livet.
  • For mange af dem bliver opholdet hos Julemærkehjemmene starten på en ny og lysere hverdag med bedre fysisk, mental og social styrke.
  • Julemærkehjemmene modtager 2,8 procent i offentligt tilskud og er derfor helt afhængige af støtte fra private, virksomheder og fonde.

For yderligere information om Julemærkehjemmene:

Kommunikations- og presseansvarlig Thomas Elmegård: 40 41 36 61